Best Mensen,
Wij gaan 5 Januari 2012 naar Mali met de auto.
Wij willen daar maximaal 21 dagen over doen ,dan gaan we wat spullen weg brengen in de buurt van Mopti voor een schooltje .
We blijven nog wat dagen in Mali voor dat wij weer gaan terug vliegen.
Zijn er mensen die recent nog geweest zijn en ons kan bijpraten over dingen waar we rekening mee moeten houden.
Een aantal studenten van Students for Students (www.students-for-students.nl) reisde eerder dit jaar met terreinwagens van Nederland naar Mali. Wellicht dat zij tips voor je hebben.
Hallo, ik ben Willem uit Sévaré, vlakbij Mopti. Ik heb een goede tip om de Malinese grens over te komen. Het hangt af van de waarde van de te vervoeren spullen. De laatste keer dat ik Mali ben binnengekomen (Nioro) had ik speciaal voor de douane een goedkope dvd-speler meegenomen. Dat is een ding wat ze graag willen hebben, het is een leuk onderhandelingsobject om verdere hassle te voorkomen. Er zijn ook wel andere dingen te bedenken. Ik had het apparaat redelijk in het zicht gelegd, zodat het een beetje opviel, het werkte perfect.
Misschien zie ik jullie in Sévaré?
Als jullie specifieke vragen hebt kun je me altijd vragen (wsnapper@mopti.nl)
Alvast een goeie reis
Willem
Wij gaan naar Mopti vandaar uit gaan we nog met een boot die een franse vrouw gaat regelen voor ons om in een dorpje wat spullen te brengen.
We blijven nog wat dagen daar om even lekker rond te kijken.
maar jij bent ook nog recent naar Mali gereden?
Kun je mij wat meer vertellen over de route die je hebt gereden , waar heb je overnacht en getankt al dat soort info zou ik graag van je willen hebben.
Het is voor ons de eerste keer dat we zo’n reis gaan doen.
Ik heb begrepen dat op dit moment de Touraregs in het noorden van Timboektoe zijn ongeveer 100 kilometer er van af, en dat het beter is dat we niet via de woestijn van Mauritanië gaan , maar doorrijden langs de kust richting Senegal en dan naar Mali.
Wij gaan met een landrover 110 defender heb jij enig idee met welke firma wij dat ding kunnen terug sturen naar Nederland , of is dat heel moeilijk?
Maar jij woont in Mali?
Leuk , het is misschien wel leuk om je daar te ontmoeten.
Ik heb het twee keer gedaan, vis Nioro, dus onderdoor Mauretanië. Op zich de beste en de kortste weg. Nooit een probleem gehad. Beschrijving van de reis in 2006 op www.mopti.nl, onder kopje Mopti-Sévaré, Jieks reisverslag. Nog niet lang geleden waren hier Nederlanders die dezelfde route hebben genomen, geen probleem. De route door Senegal kan ook, maar die wegen zijn slecht en veel geharrewar bij Rosso. Maar als je alle risico’s wilt mijden, moet je over Senegal. Ikzelf zou weer voor de andere route kiezen, er is een zeker risico tussen El Ayoun en de Malinese grens, ik durf daar niets over te zeggen. Ook Tombouctou is veilig, maar je moet niet vandaar uit verder naar het noorden de woestijn in willen.
Zoals je op mijn site kunt lezen kampeerden we regelmatig wild. Benzine (diesel) is zo’n beetje overal, maar is in het zuiden van de voormalige Spaanse Sahara lekker goedkoop.
Tip: de laatste pomp is ongeveer 80 km voor de Mauretaanse grens bij een groot hotel, voltanken dus. Trouwens in 2009 ben ik ook met een auto naar Mali gereden, maar daar heb ik geen verslag van.
Afhankelijk wat je allemaal meeneemt heb je meer of minder problemen aan de grens. In Marokko moest de auto door een scanner en moest ik 150 euro betalen. Een Mauretaanse gids die we in de Spaanse Sahara ontmoetten heeft me over de Marokkaans-Mauretaanse grens geholpen, het kostte mij 100 euro. Maar ik had heel veel dure spullen bij mij (pompen, zonnepanelen, een wasmachine), dus het was mij wel wat waard.
De Malinese grens vertelde ik al: een DVD-speler. Dezelfde truc zou je bij de Mauretaanse grens ook uit kunnen halen. Overigens valt er bij de grenzen ook veel te onderhandelen, zodat het minder of niets kost.
Neem voor Mauretanië een dik pak met copien van je paspoort en je kentekenbewijs mee (een stuk of 30!) Dat komt je van pas bij de vele controles.
Terugsturen van de auto is denk ik heel moeilijk. Ik zou niet weten hoe. Verkopen is ook niet zo gemakkelijk. Iedereen is geinteresseerd, maar op het moment dat je zegt dat je een ticket hebt voor het vliegtuig is iedereen verdwenen en krijg je niets meer voor de auto, in de hoop dat je hem veel te goedkoop op het laatste moment van de hand moet doen. Houdt er rekening mee dat soms nog veel invoerrechten moeten worden betaald, hoe ouder de auto, hoe meer. Dat drukt de prijs ook.
Ja ik zou nog wel een tijdje door kunnen gaan, maar ik heb niet alle tijd.
Dus ik houd het hierbij.
groeten Willem uit Sévaré.
hallo Willem, we hadden al over je gehoord van fransoise Hack, ze is momenteel ook in Mopti als reisleidster en heeft een project voor scholen in die omgeving, daar nemen we een aantal boeken en een tafel voor mee naar mali, ik neem aan dat ze bij de douane niet warm lopen voor boeken dus dat zal het probleem niet zijn maar de tip met de dvd nemen we ter harte en we zullen er een paar meenemen, wellicht helpt het ook bij de grens met mauretanie.
Boeken en een tafel lijken mij niet het probleem, daarvoor hoef je geen dvdspelers mee te nemen.
Met een beetje vriendelijk zijn en een beetje geduld zul je geen problemen hebben.
Françoise Haeck ken ik goed, die werkt vooral samen met mijn pleegzoon Bakary (Bouakar).
Ik neem aan dat je de visa in Nederland zult regelen. Ik zou je willen vragen om bij de grenzen van Mauretanië, Sénégal en Mali te informeren of je visa aan de grens kunt krijgen. Vroeger was dat geen probleem, ik vermoed dat dat is veranderd. Maar omdat iedereen dat in Europa regelt kom je er nooit achter wat er precies mogelijk is.
De politieke situatie is trouwens aan het veranderen. Gisteren, 24 november 2011, zijn twee Fransen uit een hotel gehaald in Hombori, voor het eerst zoiets in Mali. Het zal een enorme klap zijn voor de toeristenindustrie, ongeveer de enige bron van inkomsten. Er zullen er nu nog minder komen dan voorheen. Even afwachten wat er gebeurt.
groet Willem
we waren eigenlijk van plan om vanuit Mauretanie de grens over te steken naar Mali, na de hoofdstad van Mauretania oostwaarts en dan Mali in, dit omdat het in Senegal ook wat rommelde, ik heb 4 weken moeten wachten op de carnet de passage en heb nu de visa voor mauretanie aangevraagd, dan nog mali , die laatste gaat redelijk snel dus nog even afwachten.
De situatie in mali verslechtert met de dag. Gisteren heeeft een groep terroristen twee mensen gegijzeld in Hombori, vandaag hebben ze toegeslagen in Tombouctou. Een Duitser zou zijn gedood, drie Nederlanders zouden zijn gegijzeld.
Mijn advies is voorlopig via Senegal te reizen, en zeker niet naar Tombouctou te gaan.
Ik zou zeggen, houdt het nieuws in de gaten. Waar heeft Mali dit alles aan te danken!??
Hallo Willem,
We houden het nieuws goed in de gaten, inderdaad is dit geen reclame voor het toerisme, ik begreep dat er in januari in Timboektoe een redelijk populair concert was .ik wilde naar Mali via de n3 in mauretanie naar de r n 4 in Mali , bij Bou Steille de grens over naar koronga in Mali , is het daar ook al niet pluis.
We hebben nog even de tijd dus we wachten het maar af, zijn die ontvoerders touaregs terug uit Libië of is het el qaida, moslim extremisten.
Je hoort hier alleen over de ontvoering maar het vervolg blijft uit.
De route die je wilt nemen is volgens mij uitgesloten. Het zal niet makkelijk zijn zelfs om de piste te vinden en je loopt zelfs de kans op een campenent van AQMI te stuiten. Niet doen!
De enige route die mogelijk is maar ook niet zonder gevaar is die van Ayoun El Atrous naar Nara. Dat is asfalt en daar kun je hard rijden. Maar ook die weg raad ik niet aan. Ex militairen uit Libië zijn mogelijk overal. Waarschijnlijk zitten zij achter de gijzeling in Timbouctou. Het festival au Désert bij Tombouctou op 12 januari zal zonder twijfel worden afgelast.
Hallo Willem ,
Je bent opeens een bekende Nederlander met je verslag over de ontvoering, als ik het goed begrijp is het dus het veiligste om via Senegal te reizen, we hebben fransoise beloofd om de schoolspullen in Mopti af te leveren dus proberen we ons aan de belofte te houden,niet ten koste van alles overigens.
Wat is volgens jou de veiligste route( als die er al is)
Timboektoe is toch een behoorlijk eind bij jullie vandaan.
Hi Ron en Gerard, op deze manier is het niet prettig om een bekende Nederlander te zijn.
Zoals ik al eerder schreef is de veiligste route via Sénégal (Rosso) en dan naar Kayes en Bamako.
Vandaar Ségou, Djenné (voor de maandagse markt?) en Mopti/Sévaré.
Volgens mij is het safe, maar ik kan nooit garanderen dat er niets gebeurt. Het is voor het eerst dat er gijzelingen in mali hebben plaatsgevonden, de andere waren altijd in de omringede landen, al werden (worden) ze wel in Mali vastgehouden. De situatie is dus nu veranderd.
Ikzelf ben ongerust, maar niet bang. Ik ben niet van plan om weg te gaan, behalve misschien als het gevaar veel dichterbij komt. Het is erg triest wat er gebeurt.
Dus als er niets verandert, denk ik dat je gerust kunt komen. Maar bedenk dat het je eigen beslissing en je eigen verantwoordelijkheid is.
Willem
hallo Willem, hoe is het daar, is de rust weer een beetje teruggekeerd.
We begrepen van Francoise dat zij wel afmeldingen had gehad voor haar trip, vervelend voor de bevolking al die onrust, scheelt toch inkomsten
Weet jij of het mogelijk is een auto voor een paar maanden veilig ergens te stallen zodat we deze na die tijd de auto weer kunnen oppikken om de reis verder te rijden .
Het zal niet een probleem zijn om de auto ergens te stallen voor een tijdje.
Maar ik weet niet precies hoe het met de papieren gaat, volgens mij geeft de douane je een maand om het land weer te verlaten. Ze zijn erg bang dat de auto in Mali blijft zonder dat er invoerrechten worden betaald. En die kunnen flink in de papieren lopen. Die vraag is niet makkelijk te beantwoorden.
hoi Wim, hoe is de situatie daar op dit ogenblik??
het plan om de auto met de boot terug te verschepen wordt erg kostbaar, hoe lang heb je er de laatste keer over gereden van Amsterdam naar Mopti??
Ons idee was dat we de auto in Mali zouden stallen voor een aantal maanden om dan weer de auto op te pikken en rustig weer terug te keren.we hebben franciose beloofd om spullen naar Mopti te brengen voor haar project alleen wachten we even af hoe de situatie zich bij jullie ontwikkeld.
Als jij nog spullen uit Nederland nodig hebt moet je dat even mailen trouwens.
Ik heb voor Mauretanie een carnet de passage moeten aanvragen en via allerlij blogs begreep ik dat het mogelijk was de auto in Mali te verkopen dus had ik het idee dat stallen daar ook geen probleem zou zijn.
Hallo Ron
De situatie is nu een stuk rustiger, maar je weet nooit, het kan zo weer veranderen.
Verkopen van een auto is niet zo’n probleem, maar je moet niet verwachten dat je er echt veel voor krijgt. Hoe ouder de auto, hoe hoger de invoerrechten. En ze hebben een grote voorkeur voor Toyota. Ik sprak eergisteren Françoise, die dacht dat jullie de reis hadden gecanceled.
Ik heb de tocht twee keer gedaan, de eerste keer 17 dagen, de tweede keer 14 dageninclusief een paar toeristische omzwervingen. Als je meer uren maakt en niet teveel uitstapjes kan het ook wel in 10 dagen. Het is 7000 km, over Ayoun el Atrous en Nioro. Via Sénégal is het langer.
Volgens mij heb je nergens een carnet de passage nodig, beter niet laten zien als ze er niet heel specifiek naar vragen. Ze verstrekken een soort carnet aan de grens, ook in Mali, daarmee proberen ze zich te verzekeren dat je de auto ook weer uitvoert.
Volgens mij is Mali tot aan Mopti veilig, maar ik zou wel de route via Sénégal aanraden.
groeten Willem
Bedankt voor je reactie, doe franciose de groeten als je haar spreekt, Gerard is nog wat huiverig om naar Mali te komen maar als het aan mij ligt kom ik de 15de januari een biertje met je drinken.
We moeten over Mauretanie waar we spullen moeten afleveren voor een ziekenhuis, ik ben aan het kijken of ik de auto ergens kan stallen of kan laten terugvaren vanuit Dakar.
Dat scheelt ook een terugreis en kunnen we wat langer in Mali rondkijken.
nog een paar dagen en dan gaan we rijden.
Kun je al meer vertellen , over hoe het nu gaat in Mali?
Wij gaan 5 januari eind van de middag rijden en hopen inderdaad 10 dagen later in Mopti te zijn.
We gaan reizen via Senegal en dan naar Mali ,als het rustig blijft,
Ik ben ook heel benieuwd naar de situatie nu…wij zijn van plan met vieren van gambia via mali naar ghana te reizen, maar een van onze medepassagiers heeft een onveilig gevoel dankzij de gebeurtenissen ronde de ontvoering in november… daarover horen we ook geen nieuws meer. En zijn er onrusten te verwachten met de verkiezingen?