In april vertrek ik voor nog onbekende tijd naar Canada. Mijn zus komt in de zomervakantie langs. We willen dan graag o.a. 2 weken rondtrekken door west-canada. Als ik in Canada zit, zullen de insiders me wel het beste advies kunnen geven. Maar om mij alvast te orienteren op de kosten, vroeg ik me af of wij (beide 22 jaar) beter een auto kunnen huren of kopen? Wat betaal je voor een ‘simpele’ auto, waarmee je wel afstanden kunt rijden? Ik las dat de verzekering erg hoog kan zijn, maar aan wat voor kosten moet ik dan denken? (als we een auto kopen, ga ik er dus niet alleen die twee weken mee reizen, maar dan rij ik daarna nog wat langer mee door)
Op alamo.nl denk ik dat we ongeveer 850 euro voor een huurauto kwijt zijn voor 14 dagen (incl kosten ivm bestuurder onder de 25jr)
Het is zeker mogelijk om een auto te kopen, maar hoe het eraan toe gaat weet ik niet precies. Ik ken zelf wel iemand die een auto gekocht had omdat ze dachten van 6 maanden rond te reizen, die 6 maanden zijn uiteindelijk maar zo’n 2-3 maanden geweest en voor die tijd hadden ze dus een auto gekocht. Deze kan je eventueel op het einde weer verkopen, maar winst zal je er waarschijnlijk niet op maken.
Een gewone degelijke persoonswagen, laat mij een voorbeeldje geven: een Honda Civic van het jaar 2000 tot het jaar 2005 kan je kopen vanaf zo’n $5000 tot $10,000 CAD (dat is ongeveer 3100 tot 6200 euro). Een Ford Focus kan je bijvoorbeeld kopen vanaf $3000 (1800 euro) van het jaar 2000 of 2001, voor eentje van het jaar 2004-2005 zit je tussen de $7000 tot $9000 (ongeveer zo’n 4300 euro tot 5600 euro).
De verzekering is inderdaad duur omdat ze je hier beschouwen als “new driver”. Toen ik hier mijn eerste nieuwe wagen kocht, had ik toch al 3 jaar Canadese rij ervaring en mijn verzekering kostte mij $2600 (ongeveer 1650 euro) per jaar (en dat is een gewone verzekering). Dus reken zeker op een verzekering rond de $2000 (1200 euro) of meer
Als je je koopauto alleen verzekerd voor schade aan derden ben je voor zo’n 200 dollar klaar. Per jaar. in de US in ieder geval. Dit zal in Canada niet anders zijn.