Het plan is ontstaan om in Rio de Janeiro een auto (Lada of iets dergelijks) te kopen en daarmee zuid en midden amerika door te rijden (Rio - Los Angeles). Heeft iemand hier ervaringen mee? Do’s en Don’ts/Tips en tricks?
Bijvoorbeeld een autodealer of een contactpersoon in Rio waar we contact mee kunnen opnemen. Ik hoor het graag!
Groeten Floor
Ne Lada ???
Dzjeeeeeezus Floor, in al de jaren dat ik in Bahia woon heb ik nog maar één Lada gezien (een wrak dat al lange tijd langs de kant van de weg staat, euhmmm ligt, in een politiepost van Itaberaba) laat staan dat je dan nog wisselstukken zou moeten zoeken van een dergelijk “ding”
Maar goed, alle gekheid op een stokje, een auto kopen is dus geen evidente zaak hier.
Om te beginnen heb je een CPF-nummer (Cadastro de Pessoa Fisica, soort rijksregisternummer) nodig. Dit kan je wel aanvragen als buitenlander zonder al te veel problemen.
Verder heb je een vast adres nodig (inschrijving van het voertuig)
En tenslotte, het belangrijkste, heb je een internationale verzekering nodig, de zgn groene kaart als je buiten Brazilie zou willen rijden EN … die zijn heel duur, zelfs voor een “Lada”
Eens je bovenstaande rond hebt kan je bij om het even welke dealer / verkoper terecht en om het naar een populair merk hier te vertalen … een Fiatje Uno of zo zou dan je ding kunnen zijn (als het echt niet veel mag kosten)
Ohja, hou er ook rekening mee dat je ONMOGELIJK via de weg van Zuid Amerika naar Noord Amerika kan rijden (ik heb daar ook al lang zitten op studeren), grootste probleem : Colombia en vooral Panama waar er in de grensstreek GEEN wegen zijn en je er alleen “plus minus” door geraakt met een ernstige 4x4 EN er rekening dient mee te houden dat het Panama gedeelte gekend staat als 1 van de gevaarlijkste plaatsen ter wereld om als “vreemdeling” door te reizen ! T’is maar dat je het weet 
Succes nog met de voorbereiding van je reis
Tropische groet uit Salvador da Bahia
1 like
Ja zoals Ixke al zegt je kunt niet van Colombia naar Panama rijden, er ontbreekt een stuk van ca 80 km van de Panamericana daar. Er zijn een paar expedities geweest die het voor elkaar hebben gekregen maar die zijn op 1 hand te tellen.
Verschepen vanuit bv Cartagena is een optie, reken op een vanaf prijs van ca 1500 dollar voor een doorsnee auto.
Brazilie zou ik maar laten schieten om wat te kopen (en ja sluit me weer bij Ixke aan, een Lada helemaal…) is veel te duur hier. Denk eerder aan Paraguay of, m.i. beter nog Chile. Ook daar moet je een soort sofinummer aanvragen (RUC) maar is goed mogelijk.
Argentinie valt af want als buitenlander mag je niet met een in argentinie gekocht voertuig de grens over.
Succes,
Marcel