Auto huren

Hallo mede reizigers,

Wij zijn van plan om eind augustus naar Costa Rica te gaan en willen de reis ook zelf regelen.
Inmiddels zijn we aan het kijken naar de route en we willen tussen Guapiles en San Jose 14 dagen
een auto huren.
Nu zijn er zoveel aanbieders, met allerlei voorwaarden/verzekeringen etc. dat we graag
willen vragen naar positieve ervaringen met betrouwbare autohuur bedrijven met
all-in verzekeringen. (dus geen verrassingen achteraf of ter plaatse)
Kunnen jullie ons helpen?
En is het ivm regenseizoen nog slimmer om bijv. een RAV 4 ipv Suzuki Jimmy te huren?

Dank voor de reacties!

Een Daihatsu Bego of een RAV4 is in ieder geval comfortabeler dan een Suzuki Jimny.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

Wij hadden een Toyota Prada 4WD. Wij waren dan ook met zijn vijven waardoor we genoeg bagageruimte hadden.
Voor ons was een 4WD wel noodzakelijk want wij zijn door rivieren gereden en op plekken waar je alleen met een 4WD kon komen.
We hebben geen pech gehad met de auto dus of de service goed is kan ik niet over meepraten. Wij hebben de auto gehuurd bij Thrifty. Was verder dik in orde.

Liza

vraag in ieder geval goed door naar de voorwaarden en de echte eindprijs ,ze beloven vaak alles en als je eenmaal bij de balie staat ,is het vaak heel anders, hou ook rekenschap mee dat er aanbieders zijn met een verzekering uit Europa ,dat betekend dat je eventuele schade voor moet schieten en dan terug zien te halen in NL.

Groetjes,

Peter

Wij hadden vorig jaar hele prettige ervaringen met Economy Car Rentals. www.economycarrentals.com. Wereldwijd werkende bemiddelaar die met vele verhuurders werkt. Bood ons absoluut de laagste prijs tegen een volledig all-in tarief, zelfs zonder eigen risico. We boekten bij hen en kwamen zo bij Thrifty terecht. Daar probeerden ze ons alsnog een extra verzekering aan te smeren maar moesten uiteindelijk toegeven dat die al in de offerte zat. Goed voor uitkijken dus.
Ze hebben hele uitgebreide contactmogelijkheden, zie de website.

En www.cardelmar.nl is ook mooi overzichtelijk

Ik zou Sunny Cars doen. Alle verzekeringen zonder eigen risico. Wanneer er iets is alles in het Nederlands regelen. Hoeveel wil je besparen op een vakantie. Ons is enig gemak ook iets waard.

als je schade hebt zorg wel dan dat je over alle juiste papieren beschikt met alle informatie ,dus altijd aangifte doen bij de plaats waar je de schade hebt opgelopen.

groet,

Peter

goedkoop kan nog weleens duurkoop blijken te zijn…

Tja, en eind goed is al goed. Hoebedoelluh? Dit soort opmerkingen,gemeenplaatsen, losse kreten, hebben natuurlijk weinig nut. Een forum is om vragen, ervaringen en kennis uit te wisselen.

Ik vond overigens deze regel in de ‘terms and conditions’ van Thrifty:

COVERAGES: COVERAGES PURCHASED ON THIRD PARTY WEBSITES ARE NOT ACCEPTED IN COSTA RICA.

Waarmee ze denk ik willen zeggen dat alle verzekeringen die zijn bijgeboekt of inclusief zijn bij maatschappijen als EconomyCarRentals, CardelMar en Sunny, niet geaccepteerd zouden worden.
Daar komen kennelijk de klachten vandaan dat Thrifty en andere maatschappijen alsnog een verzekering willen verkopen aan mensen die er van uitgaan dat ze al maximaal verzekerd zijn. Het zou interessant (en moeilijk uit te zoeken denk ik) bij welke maatschappij(en) Economy Car Rentals, Car del Mar en Sunny hun verzekering hebben ondergebracht. En ja, zo lang er niets gebeurt, zoals hij ons vorig jaar, is er niets aan de hand. Maar als er wel iets gebeurt en het klopt wat op de website van Thrifty staat, kon goedkoop nog wel eens duurkoop zijn…

@Willem269, Wat bij ons gebeurt is, is dat wij de schade moesten betalen en vervolgens kregen we dit terug van de maatschappij waar wij de auto hadden geboekt. Je bent dus gewoon verzekerd alleen met een kleine omweg.

Voor de TS vraag hier goed naar bij het boeken van je auto.

Een voorbeeld is het autoverhuurbedrijf in Europa die een auto verhuurt in Costa Rica inclusief de verzekering, maar als je de condities goed leest blijkt dat je niet op onverharde wegen mag rijden. Dat is natuurlijk een merkwaardige regel, omdat je in Costa Rica nu eenmaal veel onverharde wegen hebt.

Hallo allemaal, bedankt voor de reacties. wij hebben onze auto nu bij Holiday Cars, (Thrifty) geregeld en hopen maar dat alles goed gaat lopen.Sunny Cars hadden we ook gekeken, maar we willen de auto in Guapiles ophalen en dat kostte daar behoorlijk wat extra.
We hebben in ieder geval veel kleine regeltjes gelezen. Het enige wat voor ons nog wat onduidelijk is en wat Holiday Cars ook niet kon zeggen is of we nu wel of geen internationaal rijbewijs nodig hebben. Iedereen om ons heen zegt van niet, maar op de voucher staat het wel tussen haakjes. Hebben jullie enig idee hoe dit zit?

In Costa Rica heb je geen internationaal rijbewijs nodig.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

en zo’n internationaal rijbewijs is niet eens geldig in Costa Rica!
Het is een vodje papier zonder enig rechtsgeldigheid waar de ANWB je dik voor laat betalen

Hallo allemaal,
allereerst bedankt voor al jullie reacties! Net terug uit CR en was geweldig. Hadden auto uiteindelijk via holidaycars bij Thrifty geboekt en ging allemaal heel goed. Je hebt idd geen internationaal rijbewijs nodig (ondanks dat het op de voucher staat) en die gok hadden we gelukkig genomen dankzij jullie. Voor de rest was de afhandeling prima en de man achter de balie in San José bij inlevering adviseerde me zelfs te zeggen dat mijn vriendin en ik getrouwd waren, zodat we niet extra hoefde te betalen voor de bijrijder.

Gelukkig geen schade gehad, dus weet niet hoe het was geweest als dat wel zo was, maar kan Thrifty wel aanbevelen. Ook waren wij wel blij dat we een RAV-4 hadden ipv een Suzuki Baleno, zeker op de weg van en naar Monteverde. Wel opletten dat ook in de RAV-4 geen hoedenplank zit en dat sommige reisverzekeringen niet uitkeren als je bagage wordt gestolen terwijl ze zichtbaar achterin liggen.

Nogmaals dank en pura vida:-)

Tja, als je de auto via een Europese website reserveert dan krijg je er ook een verzekering bij die niet past bij de toestand in Costa Rica: sommige verzekeringen verbieden je op onverharde wegen te rijden. Nu lees ik dat er hoedenplanken achter in de auto moeten zitten. Dat is natuurlijk een belachelijke voorwaarde voor een 4 wheel drive auto.
Als je de auto in Costa Rica huurt, rechtstreeks of via een tussenpersoon, dan krijg je ook een verzekering die op maat is gesneden voor de toestand van de wegen in Costa Rica.