Advies autohuur (verzekering) en rondreis!

Beste medereizigers,

Ik wil samen met mijn vrouw drie weken door Costa Rica rondtrekken. Net als de reizigers in andere topics hebben wij al aardig wat ervaring met individuele rondreizen die wij zelf samen stellen. Een van onze laatste avonturen was Alaska. Nu mijn eerste vraag.

Voor de rondreis in Alaska hadden wij via een reisorganisatie in Nederland een auto gehuurd bij Alamo. Bij deze huur hadden wij een extra verzekering afgesloten zodat je ook verzekerd was tegen beschadigingen van je voorruit en lekke banden indien wij offroad moesten rijden, hetgeen regelmatig voorkomt in Alaska. Nu ik alle berichten over Costa Rica lees, merk ik dat een hoop wegen hier ‘slecht’ zijn. Ben je in Costa Rica bij volledige verzekering bij een van de meer bekende autoverhuurbedrijven ook (100%) verzekerd van hulp bij lekke banden en kapotte voorruiten door steenslag?

De tweede vraag gaat over onze rondreis. Wij houden van veel dingen doen/zien, waaronder ook duiken. Wij hadden de volgende reis in gedachten.

1 Amsterdam – San José
2 San José – Tortuguero
3 Tortuguero
4 Tortuguero – La Fortuna (Arenal)
5 La Fortuna
6 La Fortuna – Playa del Coco
7 Playa del Coco (duiken)
8 Playa del Coco – Monteverde
9 Monteverde
10 Monteverde – Manual Antonio (of Uvita)
11 Manual Antonio (of Uvita)
12 Manual Antonio
13 Uvita – Drake’s Bay
14 Drake’s Bay (Corcovado)
15 Drake’s Bay (duiken)
16 Drake’s Bay – Ojochtal
17 Ojochtal
18 Ojochtal – San José
19 San José – Amsterdam
20 Amsterdam

We willen graag de bekende dingen van een land zien en toch ook veel doen. Is deze reis te doen of …

Alvast bedankt voor jullie reacties/tips.

Heb even snel een onderzoekje voor je gedaan.
Heb prijs onderzocht voor 2 weken huur van 02 - 16 juli 2012 en hier de resultaten:
AutoEurope (broker) Toyota Yaris $268 bego $379 begrensd verzekerd
EconomyCarRentals (broker) Toyota Yaris $243, Terios $321 volledig verzekerd.
HolidayCars (broker) Toyota Yaris $340, Terios $518 volledig verzekerd
Thrifty Costa Rica (autoverhuurder) Toyota Yaris $490 Bego $770, begrensd verzekerd.
De grap is dat alle 3 brokers autos leveren ann jou via Thrifty , die zelf veel duurder is.
Geen een company in Costa Rica kan konkureren tegen EconomyCarrentals of HolidayCars , beide internationale brokers.
Service is zeer goed en staan 24 uur ter beschikking bij problemen.
Dus gewoon een auto bij EconomyCarrentals bestellen (internet) en je bent VOLLEDIG verzekerd tegen de laagste prijs.

Een Toyota Yarisis een auto geschikt voor geasfalteerde wegen. En niet alle wegen zijn voorzien van asfalt in Costa Rica. Daarom raad ik aan om niet de Yaris maar voor een Suzuki Jimny of een Daihatsu Bego te kiezen.
Het kan zijn dat je via het internet een auto enkele dollars goedkoper kunt huren. Bedenk echter dat als je aanspraak wilt maken op de verzekering je bij een ongeval of bij schade je hier in Costa Rica eerst de schade moet betalen middels je creditcard. Eenmaal thuis gekomen kun je dan de schade weer verhalen op het internet bedrijf die je de auto heeft verhuurd.
Verhuurbedrijven in Costa Rica kennen twee belangrijke verzekeringen: de basis verzekering en de all risk verzekering. Dan zijn er nog allerlei kleine autoverhuur bedrijven die je nog extra verzekeringen willen aansmeren: banden- en ruiten verzekeringen. Daar kom je pas achter als je de auto ophaalt. Sommige creditcard maatschappijen geven je een gratis all risk verzekering als je op vakantie een auto huurt. Informeer dus bij jouw creditcard maatschappij. Kan je geld schelen.
Het voordeel bij het huren van een auto bij een van de hoteleigenaren rondom het vliegveld is dat je op deze mensen kunt terugvallen als er zich bijzondere problemen voordoen. Ik herinner mij een paar mensen die een ernstig ongeval meemaakten en in het ziekenhuis terecht kwamen. Zij waren maar wat blij met de hulp van de betreffende Nederlander die ze geholpen had met de huur van de auto en deze twee mensen begeleidde gedurende een paar dagen in in het ziekenhuis en daarna naar het vliegveld bracht om direct naar huis terug te kunnen gaan. Ook de afwikkeling van de schade ( auto was totaal in de prak) was geen enkel probleem.

volgens mij ben je het goedkoopst uit bij www.check24.de of www.billiger-mietwagen.de
ik betaal daar voor 3 weken autohuur maar 270,-- en je kunt de auto ophalen en terugbrengen bij het vliegveld.

veel succes
renate

welke auto?? Een 4wheel drive? Want ik kan je een adres geven wara je al een auto kunt huren voor $208 per week, incl verzekering. Maar met zo’n auto zit je al meteen vast op de eerste de beste onverharde weg. Costa Rica is absoluut geen Nederland, met strakke gladde perfect aangelegde wegen. Hier zitten er nogal eens flinke gaten in de weg of is er helemaal geen asfalt, alleen flinke keien, moet je de rivier door rijden omdat er geen brug is. Dus is een 4wheel drive hier wel errug makkelijk!
En zoals gezegd: goedkoop is soms duurkoop!

Zou je mij dat adres kunnen geven? Ik heb een andere prijs opgegeven gekregen via Thirty. Nog niet betaald of gegevens doorgekregen…

gr Bael

Er is al veel gevraagd en gereageerd over autohuur in costa rica. Maar ik heb nog nergens het antwoord gezien waar ik naar op zoek ben: Is het mogelijk een auto te huren in Puerto Viejo en deze ruim een week later in te leveren in San Jose?
Zo ja, welk autoverhuurbedrijf raden jullie aan?