Goedenavond,
Wij gaan over drie weken voor 4 weken naar Costa Rica. We hebben onze auto gehuurd via Sunny Cars.
Wat betreft de verzekering:
• CDW (Collision Damage Waiver)
• Damage Coverage for Windows, Undercarriage, Tires and Roof
(covered by Sunny Cars)
• first additional driver free
• Local Taxes on inclusive items
• Road Tax
• Theft Loss Waiver
• Third Party Liability Insurance
• TPL (Third Party Liability)
• Unlimited Free Mileage
• Vehicle License & Fees
En daarbij:
Dear Partner,
the services listed in this Rental Voucher were booked and prepaid to Sunny Cars International GmbH by the beneficiary mentioned in this document. Please ask the holder of this Rental Voucher for his/her photo ID to ensure that the beneficiary mentioned in this document and its holder are identical.
The beneficiary mentioned – only - is entitled to receive the services listed in this Voucher after having signed a corresponding rental agreement with you acting for Sunny Cars International GmbH.
Please note that additional insurance coverage is not needed since a super CDW as well as coverage of damages to glass/roof/tires/undercarriageare provided by
Sunny Cars International GmbH.
In case of problems please contact us on our 24/7 emergency number +31 (0) 23 - 5 699 690.
Thank you for your cooperation.
With kind regards, Sunny Cars GmbH
Vooral het stuk dat aanvullende verzekering niet nodig is en dus alles gedekt via Sunny Cars.
Toch lezen we keer op keer (ook in Lonely Planet) dat daarbij toch echt nog een extra verzekering nodig is (vanuit/via overheid). Kan iemand hier iets over zeggen? Alvast bedankt!
Groeten,
Nynke
Hallo Nynke,
we hebben inmiddels twee keer een autohuur in Costa Rica achter de rug, via een ‘broker’ in Nederland geregeld. In ons geval Economy Car Rental. We kwamen beide keren bij Thrifty terecht. De eerste keer was het een hele strijd met een snelle jongeman achter de balie die bij hoog en bij laag bleef volhouden dat we een extra verzekering nodig hadden. Het duurde echt even, totdat ik naar zijn baas vroeg die het aanvankelijk ook probeerde, maar uiteindelijk mokkend toegaf. Omdat het me helemaal niet beviel heb ik na de vakantie een mail gestuurd naar Thrifty in Amerika. Lichtelijk overdreven, gezegd dat ik graag en regelmatig her end er op de wereld bij Thrifty huurde maar daar nu van aan het terugkomen was. Binnen twee weken had ik voor 100 dollar tegoedbonnen in huis, samen met een excuusbrief en de toezegging dat ze het aan de vestiging Costa Rica (Liberia Airport) zouden doorgeven. Een jaar later boekten we, omdat we die bonnen hadden, weer bij Thrifty via de broker. Toen we bij dezelfde vestiging onze auto ophaalden, begon een collega van de man van de vorige keer uiteraard weer over een verzekering. Ik legde de tegoedbonnen op de balie en vertelde hoe ik daaraan gekomen was en verwees naar de collega van een jaar eerder. Direct hoefde het allemaal niet meer. Dus mijn advies: houd je poot stijf. Volgende maand gaan we weer naar Costa Rica, de auto is gehuurd, dit keer via een andere broker maar ook nu weer met een volledige verzekering waarvoor we 7 dollar per dag extra betalen. En nu maar hopen dat we ondanks dat, de verzekering voor de derde keer niet nodig hebben.
Als je via een website een auto huurt in Costa Rica weet je van te voren meestal niet bij welke maatschappij je de auto huurt. En hoe de service van dat bedrijf is. Want er zijn goede en zker ook slechte bij!! Er is een enorme strijd uitgebroken, er zijn websites waar je voor $2 per dag een auto kunt huren, waar je normaal $45 voor betaalde. Er zijn in Costa Rica al autoverhuurbedrijven met een internationaal goed bekende naam die hun personeel laten wachten op hun salarissen.
Het autoverhuurbedrijf merk XXX en ook merk YYY in Costa Rica heeft namelijk maar te gehoorzamen en te doen wat hoofdkantoor in de USA zegt. Sunnycars probeert zo goedkoop mogelijk in te kopen bij dat amerikaanse bedrijf. Dus moeten ze hier die auto wel voor $2 per dag verhuren. Het enige waar ze in Costa Rica nog een beetje geld voor krijgen is de $16 all risk verzekering die je bij moet betalen. Maar ja voor in totaal $18 per dag kun je er echt geen auto op na houden.
Dat is al een tijdje aan de gang maar je snapt dat dat niet goed gaat op den duur. De service gaat sterk achteruit, er worden geen nieuwe auto’s meer gekocht enz. Er zullen auto verhuur bedrijven omvallen.
Thrifty doet daar niet aan mee. Dat is momenteel toch het meest gezonde bedrijf met ook de beste service. Als je tenminste in CR boekt, rechtreeks bij Thrifty of bijvoorbeeld via http://www.autohurencostarica.nl/. Dan weet je zeker dat alles goed geregeld is. En gaat er wat kapot, dan staat Thrifty in de meeste gevallen nog dezelfde dag met een andere auto bij jou op de stoep. Ik spreek uit ervaring!
Als je daar je auto huurt ben je van de beste service verzekerd. Ook dan nog zullen zij proberen je die extra all risk verzekering aan te smeren.
Ik persoonlijk vind het niet nodig. Je betaalt veel geld voor die extra verzekering en als je ziet wat je eigen risico is bij de basis verzekering dan durf ik dat risico wel te lopen. 20 dagen maal $16 voor de all risk verzekering is $320.
Er zijn echter websites die ook een Europese all risk verzekering aan bieden. Maar daar zit een addertje onder het gras. Je moet in Costa Rica eerst alle kosten betalen en dan moet je later, als je weer thuis bent, alle rekeningen overhandigen om je geld terug te krijgen. Sommige van de verzekeringen hebben heel strenge eisen, zo mag je niet op onverharde wegen rijden en mag je ook niet de berm inrijden. Nou, dat is vrijwel onmogelijk in Costa Rica. De oprit naar de meeste hotels zijn al onverhard. Als je daar dan zou worden aangereden krijg je niet betaalt omdat je op een onverharde weg reed.
succes met keuzes maken!
Otto
www.elmonofeliz.com
Ojochal
Otto, ik wist dat je je zou melden. Nu Dos Palmas nog. Dank voor je aanvullingen. Gelukkig hebben we geen 2 dollar auto gehuurd
Dat valt onder de categorie ‘als het te mooi lijkt om waar te zijn, is het niet waar.’
ik deel mijn goede en slechte ervaringen…
Heb hier wel eens gasten gehad die (auto lekker goedkoop gehuurd via een Nederlandse website)de autosleutels verloren op strand, en ook de auto stond op strand natuurlijk. De verhuurmaatschappij stond er op dat huurders bij de auto bleven. Ze hebben de nacht bij de auto doorgebracht (ze konden niet in de auto komen natuurlijk). Dat vonden onze gasten niet echt leuk. Pas de volgende dag om 5:00 uur 's middags kwamen ze met een andere sleutel…
Twee maanden later: Andere gasten brak de autosleutel af. Twee uur later stond Thrifty met een andere vervangende auto op onze parkeerplaats. Gasten konden meteen weer naar het natuurpark die ze die dag wilden bezoeken.
Kijk, dat is het verschil…
Bedankt voor jullie reacties, hebben we zeker wat aan!
voor die twee dollar kregen ze een auto bij Avis!