Auto huren en -rijden in Canada

Ga voor 8 weken naar Canada, Ontario. Ben 19 jaar. Mag ik dan in Ontario auto rijden als ik 'n internationaal + NL rijbewijs bij heb?

Dat ligt er een beetje aan. Een auto huren zal, gezien je leeftijd, zeer moeilijk zo niet onmogelijk zijn, tenzij als zg. “Secondary driver” en daarbij dient de eerste bestuurder minimaal 25 jaar te zijn. Een auto lenen is eventueel wel mogelijk. Je dient dan wel schriftelijke toestemming van de eigenaar van de auto altijd bij je te hebben en de eigenaar doet er verstandig aan zijn verzekeringsmij in te lichten om, indien nodig, de polis tijdelijk aan te passen.

Bedankt voor je reactie.
Hier heb ik wel iets aan. Ga dit verder uitzoeken.

Het zal idd moeilijk zijn gezien je leeftijd en rijervaring. Maar mocht het lukken, je hebt geen internationaal Rijbewijs nodig.
Nederland heeft een verdrag met Canada, je mag hier 3 mnd op een NL rijbewijs rijden.

Ik hoop dat je een oplossing vindt!
Succes!
@nneke

Sorry, Anneke, maar ik vind dat slecht advies.

Van de site van de Canadese ambassade:
“If you are visiting from outside the U.S. you must apply for an International Driver’s Permit in your country of residence before you leave. This will allow you to drive in Canada and rent a car here.”

En ik weet ook wel, dat er niet vaak naar wordt gevraagd en dat je drie maanden mag rijden op je NL-rijbewijs, maar gezien leeftijd en rij-ervaring(of liever gebrek aan) kan hij beter het zekere voor het onzekere nemen en zorgen, dat in ieder geval al het papierwerk in orde is.
Zoals gezegd: Het zal al moeilijk genoeg zijn, maar stel je voor dat alles lukt en dat het uiteindelijk toch spaakloopt op het niet kunnen tonen van dit document.

Het is natuurlijk helemaal aan hem of hij het wel of niet doet. Ik zeg niet dat hij het niet moet doen, ik zeg alleen dat het niet nodig is.
En misschien is het slim in zijn geval, maar dan nog is het niet nodig.
Het enige voordeel van een internationaal rijbewijs is, dat het er ook in het Engels staat.

Het hangt ervanaf naar welke staat je gaat
Je kunt dit nakijken bij de anwb…zeker doen!!!

Als je als “Secondary driver” wilt gaan rijden, zullen hier dan ook extra kosten over heen gaan komen?

Als je onder de 23 bent, laat staan onder de 20, wordt het echt te lastig om een auto te gaan huren. Ik spreek uit ervaring. En als het je al lukt om er ergens een te huren en dan voor 8 weken dan gaat dat je echt duizenden dollars kosten!!! Wat wij gedaan hebben destijds is een goedkope auto kopen (1000 dollar, 700 euro) en daarin rijden en iemand vinden die het voor een habbekrats van je over wilt kopen na die 8 weken! Of gewoon voor 100 dollar bij wijze van spreken, want zelfs dan ben je veeeel goedkoper uit dan een auto te huren. (wij waren hier 5 weken en hebben dan ook gedaan)

Ik zeg daar wel bij dat de verzekering alsnog wel duur is (jaarlijks bedrag) maar dat valt wel mee uiteindelijk omdat je maar 8 weken blijft…

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

groetjes,
Sabina

1 like

Hoi Sabine,

Ben al erg lang opzoek naar een alternatief voor huren, want dat lukt inderdaad gewoon echt niet. We willen ons gastgezin ook geen risico laten lopen of op kosten jagen.
Jou oplossing is geniaal! Mijn vriendin en ik zijn allebei 19 en we zijn ook 5 weken in Canada.
Mag ik vragen waar je de auto gekocht hebt / verzekering afgesloten?

Alvast bedankt;)

Groetjes Anne

Ik weet niet of het in elke provincie is, maar hier in MB moet de auto gekeurd zijn (Safety). Zonder dit kan je de auto niet verzekeren. Heel veel oudere auto’s die je in advertenties ziet, zijn vaak niet gekeurd.
Hier in MB kan je wel de auto per maand verzekeren, maar ik weet niet of dat ook zo is als je geen resident bent.

Kijk anders eens op deze website, misschien kan je daar meer info vinden. Er staat iig een telefoon nummer. http://www.tc.gc.ca/eng/menu.htm