Ik wil van september t/m december de volgende landen bezoeken:
Australie, Nieuw-Zeeland en Thailand (alledrie ongeveer 6 weken).
Wat is de beste volgorde om deze landen te bezoeken, rekening houdend met het weer?
In Australie wil ik de oostkust doen, van Cairns naar Sydney of Sydney naar Cairns. Kan ik het beste noordwaarts of zuidwaarts reizen om zo goed mogelijk weer te hebben in mijn reisperiode (omdat het in de lente misschien nog niet zo warm is in Sydney of juist in de zomer té warm is in Cairns)?
De beste tijd om de oostkust van Australia te doen is september/october en dan beginnen in Cairns. Ik weet niet of je een auto huurt, maar het is prettiger om van noord naar zuid te rijden met de zon achter je. September is sowieso een mooie maand in Australia. Vanaf half october ongeveer begint in het noorden van Australia de Wet en zijn er stingers in de oceaan waardoor zwemmen langs de kust niet aan te raden is. Hoe later in het jaar hoe luchtvochtiger in het noorden. Voor Nieuw Zeeland is de best tijd (6 weken) half november tot eind december maar zorg dat je voor de schoolvakanties weg bent. Dan is het overal druk en duurder. Je kan het best op het Noord Eiland beginnen en dan naar Zuid Eiland gaan die tijd van het jaar. Thailand ken ik alleen van een stopover maar volgens mij is het daar altijd luchtvochtig. Het is niet erg logisch qua vliegen maar wat betreft weersomstandigheden:
September t/m eerste week october naar Australia, dan naar Thailand en dan naar Nieuw Zeeland maar eerst naar Thailand, dan naar Australia te beginnen in Cairns en daarna naar Nieuw Zeeland kan ook heel goed en ligt meer ook meer en route. Misschien zou je kunnen overwegen half augustus te vertrekken en dan half december weer terug. Dan eerst naar Thailand en in october van Cairns naar Sydney gevolgd door Nieuw Zeeland.
Happy planning
Yeehaw