Australie, Nieuw Zeeland en Azie!

Hoi Allemaal,

ik vertrek in oktober voor 6 maanden op reis naar Australie 3 maaden, 1 maand Nieuw Zeeland en 2 maaden Azie.
Ik ben ook 2 dagen in Hong Kong, weet iemand leuke dingen die je daar kan doen en zien?
En ook voor de rest van de reis, weet je iets wat echt mooi, leuk, spannend gewoon wat je gezien moet hebben.
In Azie gaan we naar Thailand, Cambodja, Laos en Vietnam.

Ben nu aan het kijken wat ik allemaal kan zien en doen maar je leest zoveel dingen.
Dus lijkt me fijn om wat tips van jullie te krijgen.
Mag ook restaurants, leuke hostels, campings in Australie want daar heb ik een camper gehuurd.
Alle tips zijn welkom!

Super bedankt alvast.

Groetjes Inge

Leuke dingen om te doen enzo vind je makkelijk in reisgidsen en hoor je onderweg wel van andere reizigers.
Wat wel handig is om van tevoren een beetje te bedenken, is welke rondjes je ongeveer gaat maken, bv. heb je al een route voor Australië in gedachten, afgestemd op bv. het klimaat?

Ik vind 2 maanden voor die 4 landen in Azië wel erg optimistisch. Dat betekent twee weekjes per land, terwijl het grote landen zijn waar je je per land wel een maand kunt vermaken en dan nog niet alle highlights gezien hebt. En bv. in Laos is het openbaar vervoer best traag (bv. door hoge bergen en oude bussen) en kan soms een bus kapot gaan ofzo. Maar goed je kan het wel proberen en dan een vluchtige indruk per land opdoen. Snel reizen is ook wel flink duurder (maar het zijn goedkope landen dus misschien kom je uiteindelijk hetzelfde uit qua kosten per week, als in Australië ofzo).

Leuke hostels enzo… ik weet niet wat jullie budget is en wat je bedoelt met leuk, maar in Vang Vieng in Laos kan ik wel Bansuan bungalows aanraden, 7 euro per nacht voor een privé bungalowtje met eigen badkamer, van bamboe (dus wel gehorig), aan de rivier, buiten de feestherrie.

Een homestay in Laos is ook leuk, dat kan op verschillende plekken. Dan slaap je bij mensen in huis. Dat zal vast in de andere landen in Azië ook wel kunnen.

In Bangkok vond ik River View Guesthouse in China Town fijn, met mooi uitzicht over de rivier en in een leuke wijk met eettentjes op straat en niet teveel toeristen.

In Australië buiten de steden kun je vaak gratis kamperen bij een road house, en dan voor een dollar ofzo douchen.

Via mijn website kom je ook mijn Laos blog tegen, en doe je wellicht nog wat inspiratie op.

Succes,
Cécile

Bedankt voor de tips over de Hostels.
En weet ook nog niet zeker of we al deze landen aandoen.
Wil ze graag allemaal zien maar als het niet mogelijk is, moeten we landen laten vallen.
Welke landen vind jij echt een aanrader daar moet je naar toe?

Groetjes Inge

Australië en Nieuw-Zeeland zijn sowieso allebei prachtig natuurlijk.
Australië droog en rode aarde, plat (met alleen een klein bergachtig gebiedje), kleine gaten van dorpjes en grote steden, waarvan bv. Melbourne een beetje Brits aandoet en Sydney een beetje Amerikaans. De mensen zijn heel laid-back en behulpzaam.
Nieuw-Zeeland ben ik zelf niet geweest maar schijnt heel divers landschap te hebben, groen en bergen en vulkanische activiteit. Dus ook de moeite waard om naar beide te gaan. Ik hoor dat de mensen heel erg netjes en beleefd maar wel een beetje saai zijn maar dat kan een kwestie van smaak zijn.

Ik weet niet of jullie misschien een maandje minder naar Australië zouden kunnen en willen, om zo een maand extra in Azië te hebben? Dat zou jullie reis ook goedkoper maken denk ik. Maarja veel tijd in Australië is ook wel lekker (maar ook duurder… of ga je daar ook werken?).

In Zuid-Oost Azië ben ik alleen in Laos en een klein stukje Thailand geweest, maar heb wel wat gelezen / bekeken over Vietnam en Cambodja.

Mijn indrukken daarbij waren dat Laos rustiger is, m.n. over Vietnam hoor/lees ik regelmatig dat er zoveel brommertjes in de steden rijden, de steden heel ontwikkeld zijn met veel elektronica enzo, en dat de mensen soms wat onaardig kunnen doen.

Cambodja trok me toen niet omdat ik vind dat je dan de Killing Fields niet over mag slaan en ik had toen geen zin in dat soort zware dingen tijdens mijn vakantie (maar ik wil er zeker een keer heen). Het schijnt wel een erg mooi land te zijn en de Angkor Wat tempels moeten super zijn, ook schijnen de mensen er heel zachtaardig te zijn.

Laos staat vooral bekend om de spectaculaire natuur met donkergroene steile bergen, rivieren, grotten,… en de vele tempels. Er wonen weinig mensen en er komen niet zoveel toeristen dus het is echt lekker rustig, behalve dan in Vang Vieng (party oord, maar wel prachtige natuur). Ook Laos heeft een recent oorlogsverleden maar daar merk je minder van. Laos is door de eeuwen heen een doorreisland geweest voor Chinezen, Thai, Vietnamezen etc. dus er wonen ook veel mengelmoesjes en het eten is ook van alles wat. De steden zijn klein en rustig, en lijken wat achter te lopen in de tijd.

Thailand is al veel langer een toeristische bestemming. Logistiek dus perfect ingesteld op toeristen, met goed vervoer, ze spreken Engels, veel moois te zien, goedkoop, en er is ook veel westers eten te krijgen en feestjes met westerse muziek enzo. Daardoor is het ook veel drukker natuurlijk, vooral op de populaire en bekende plekken. Ook door het veel grotere aantal inwoners dan bv. Laos, is het al veel drukker, met meer en grotere steden.

Aangezien je waarschijnlijk vliegt op Bangkok, is het wel logisch om sowieso een stuk Thailand mee te pakken. En of je dan twee of drie landen daarbij pakt, is een kwestie van persoonlijke reisstijl (snel en veel zien, of toch liever relaxter en langer de tijd hebben per plek?) en smaak, en ook geld (sneller reizen = duurder want meer bussen of zelfs vliegtuigen, en visa etc).
Let erop dat een visum voor Laos ongeveer $35 kost als ik het me goed herinner, dus ga niet Laos uit en dan weer terug Laos in want dan moet je dat 2x betalen.

Handige websites:

En kijk eens op www.waarbenjij.nu en via google naar andere weblogs van reizigers in dat gebied; daaruit kun je vast veel tips halen over handige routes, handige grensovergangen, bezienswaardigheden, etc.
Overigens heeft Lonely Planet ook altijd allerlei routesuggesties in hun boeken, dus bekijk die ook.
Ook zou je routes van georganiseerde reizen (deels) kunnen nadoen, bv. van Djoser, Koning Aap, Baobab, etc. Neem er dan wel iets meer tijd voor dan zij in hun planning hebben, want jij moet ook nog zelf de buskaartjes regelen, hotels zoeken etc.

Succes!