Australie geboekt, en nu?!

Hi allemaal,

Ik kon niet wachten , en heb gister lekker mijn ticket geboekt. 1maart weg naar Perth, en terugvliegen op 1 juli vanaf Brisbane.

Nog belangrijke tips/truuks? ik heb al redelijk wat doorgelezen op het forum hier, en laat alles op z’n beloop maar wil geen belangrijke dingen vergeten. gedacht aan;

*Paspoort,duh…
*Goed passende rugzak

• Working Holidayvisum( moet ik nog aanvragen, maar de site lag er net uit(?!))
    *Internationaal rijbewijs
    *Slaapzak
    *verder wat kleine handige dingen + natuurlijk kleding, EHBO ed.
    *Goede ‘vakervakantieverzekering’ van de anwb( langer dan 3mnd per jaar aaneengesloten geldig)

Het plan is om vanaf 1 maart vanaf perth een auto te kopen en dan OZ te crossen naar de oostkust! Ik ga in principe alleen, dus mochten er mensen een stukje mee willen rijden…

Ohja , heb geboekt bij Kilroytravel.nl, voor 1130 euro incl. annuleringsverzekering. Ik vond het best een nette prijs…
Rik

Hi!

Top dat je geboekt hebt!
Tsja waar moet je nog aan denken…muziek voor in je auto want je hebt bijna geen ontvangst in de outback etc.
perth ben ik zelf niet geweest. Ik weet niet waar je naar toe gaat vanuit perth? Ga je eerst langs de westkust? Als je vanuit perth naar Adelaide rijdt houdt dan rekening met een reistijd van 2 a 3 dagen. Het is volgens mij zo’n 4000 kilometer…Als je niet de westkust gaat doen dan zou ik je aanraden om een binnenlandse vlucht te nemen. je bent namelijk 4 maanden in Australie?
Ga je in die 4 maanden ook werken? Want dan houd je veel minder tijd over om te reizen. Daarom vind ik het ook een beetje vreemd dat je in perth begint en eindigt in Brisbane. Als je niet gaat werken kun je beter een gewoon visa aanvragen. Die is echter maar 3 maanden geldig dus dan zou je een visum aan moeten vragen in Duitsland.
wat ik me ook afvraag is gezien je maar 4 maanden hebt of je wel een auto zou moeten kopen?Je bent namelijk veel tijd kwijt aan kopen en zeker aan het verkopen van de auto. Je reistijd vind ik daar wel een beetje te kort voor. Je weet maar nooit hoe lang je er over doet om je auto kwijt te raken. is huren misschien een optie voor je?
Prijs van de ticket is zeker goed! maar is het een open ticket, dus mag je datums en vertrekpunten wijzigen? Of staan deze vast?

Cheers!!!

Larissa,

Ik ben zelf net klaar met mijn opleiding als automonteur, en ben dus erg handig met auto’s ed. mijn startpunt Perth heb ik gekozen omdat het daar het makkelijkste en goedkoopste een auto kan kopen en verzekeren ed. Verder is voor mij het autorijden zelf voor mij al een enorm vrij vakantiegevoel!

Daarbij zie ik mijn auto niet als een investering waar ik ook alle geld weer van terugkrijg. Ik zal er vaak in slapen(hoop ik…) dus dat scheelt weer een paar nachtjes hostel…

Mijn Route heb ik nog niet al te goed bekeken, maar wil het liefst over een beetje verharde weg rijden, zodat een 4x4 niet nodig is. Bijvoorbeeld helemaal onderlangs…maar dat zie ik tzt wel. 't is zelfs meer dan 4000 km, ik denk dat ik zo aan de 6000 km zit als ik klaar ben met mijn trip

Verder ben ik al bezig met mijn working holiday visum, maar ik moet een rontgenfoto laten maken omdat ik langer dan 3 maand in het buitenland gewoond heb(Aruba…) dus daar is het wachten nu op.

Ik hoop alles snel geregeld te hebben, vooral dat Visum.

Rik

Hi!!

Ik denk dat je wel meer dan 6000 km hebt gereden als je klaar bent met je trip :slight_smile:
Ik heb in 3 maanden tijd 15000 km gereden.
Ga je van perth naar Adelaide pas dan wel goed op. Wij zijn zelfs vrachwagenschauffeurs tegengekomen die het geen prettig stukje vinden om te rijden. Bij zonsondergang en zonsopgang oppassen voor kangaroos want die willen nog wel eens op de weg springen. Vooral als het geregend heeft ( en ja het regent daar :slight_smile: )
Het is ook goed dat je een auto hebt gekozen als vervoersmiddel, had ik namelijk ook. Lekker veel vrijheid! Maar ik kijk puur alleen naar de 4 maanden die je hebt en het zou zonde zijn als je zoveel tijd kwijt zou aan het verkopen van je auto.
Vroeg genoeg adverteren is het beste denk ik.
Maar je gaat dus ook werken in die 4 maanden begrijp ik.
Vind je dat dan niet zonde van je WHV aangezien of ben je niet meer van plan nog een keer terug te gaan?

wat verharde wegen betreft, daar heb je geen problemen mee aan de oostkust en bij Adelaide en Alice etc. Wegen zijn goed. Ik heb eigenlijk alleen maar op verharde wegen gereden ( minus wat kleine zandweggetjes en bij Cape Tribulation) Dus dat zit allemaal wel goed.

En waarom vonden zij het geen prettig stuk? Dat stuk ‘australische route 66’ waar je geen hond tegenkomt? ik ben redelijk op mezelf en kan me ook goed redden ed. WHV kan je toch ook een 2e keer aanvragen? Ik ga in september weer voor 4 jaar studeren, dus voorlopig ga ik niet meer naar OZ.

Ik hou eigenlijk niet zo van regen, maar euh, is het dan verstandig om onderlangs te rijden? zoals ik al zei, het rijden is voor mij al heeeel erg vakantie, en wil zelf uitmaken waar ik stop en overnacht , dus vandaar niet met een bus ofzo, maar lekker eigen auto.

Aan vroeg adverteren had ik al gedacht, 4 weken voor vertrek sowieso te koop zetten , en blij zijn als je hem kan verkopen. Zoals ik al zei , ik neem ook genoegen met minder en zie t als een investering die ik niet volledig terugkrijg.

Ik las dat de benzine ongeveer 50 eurocent per liter kost, omgerekend. klopt dat ongeveer?

Rik

WHV kun je inderdaad voor een tweede keer aanvragen, echter moet je dan wel aan een aantal voorwaarden voldaan hebben. Je moet bijvoorbeeld een minimale periode fruit geplukt hebben. Kijk dat anders maar even na want het zou zonde zijn als je het niet meer kan aanvragen.

Het is niet zomaar een lange weg met helemaal niets…vergis je niet in de afstanden. het is ook niet echt veilig. De weg is ook niet optimaal. Ik heb 2200 kilometer in 2 dagen gereden in de outback en geloof me het is geen pretje hoe leuk je autorijden ook vind. Mensen raken vaak in de problemen omdat ze er te gemakkelijk tegenaan kijken. Kijk van te voren waar je kunt overnachten, in de auto slapen daar langs de weg is niet echt veilig. Neem genoeg water mee voor het geval dat. Dan heb ik het niet over flesjes maar over liters. Als je daar panne krijgt dan sta je daar en het is geen route die jan en alleman neemt. Telefoon werkt daar ook niet.
Ik denk dat omdat je naar de oostkust wilt je deze weg toch het beste kunt nemen anders kom je in tijdnood.

Ik weet niet wat de benzineprijzen nu doen. Ik betaalde in februari nog 1,30 dollar per liter. Als het kan tank dan Ethanol. Is goedkoper, je auto rijdt er daar beter op. Misschien dat ze daar ook alleen opal fuel hebben op de weg tussen perth en Adelaide. Kun je ook rustig tanken. Opal fuel komt uit de regio en kan niet gesnoven worden. Ja echt je leest het goed, de aan lager wal geraakte aboriginals snuiven benzine. Mocht je ze tegenkomen op deze weg en ze zeggen dat ze met pech staan en vragen om benzine, niet geven. KLinkt misschien hard maar ze zijn echt niet alleen, waarschijnlijk is hun community vlakbij en zoeken ze alleen maar naar benzine. In de outback is dit mij een paar keer overkomen.Hebben ze een klein kindje bij hun om het extra zielig te maken.

Benzine in de outback is veel duurder dan ergens anders by the way.

Ik weet natuurlijk niet waar het wel of niet regent. maar het klimaat is aan het veranderen, wij hebben wel wat meegemaakt als je het hebt over tropische cyclonen, regen in Alice , en veel overstromingen… Ik hoop dat jij het beter treft :slight_smile:

Perth-Adelaide is 2650 km. Je rijdt het grootste gedeelte over Nullarbor Plain en er zijn genoeg (very basic) roadhouses maar tank op tijd. Het zou zonde zijn om meteen naar Adelaide te rijden en niet eerst wat van WA te zien. Je zou eerst een week in het SW kunnen doorbrengen. Fremantle, Margaret River, Pemberton-Denmark, Albany Esperance. Je zou ook de weg via Wave Rock kunnen nemen. Van Norseman begint Nullarbor Plain en zie je een bord: Adelaide 1865 (of zoiets) kms. Wij rijden Nullarbor Plain for fun (dit jaar zelfs op en neer) maar het is niets ieders hobby. Rijd NOOIT bij dawn of dusk of 's nachts. Grote kans dat je in Nullarbor Plain wilde kamelen tegenkomt. Zorg voor Ceduna dat je geen fruit of groente in de auto hebt. Niet toegestaan. Vergeet niet bij Adelaide Kangaroo Island te bezoeken. Als je meer info wilt laat het dan maar horen. Van het kopen van een auto heb ik geen verstand en stop niet voor een Aboriginal met pech die langs de kant van de weg staat. Kan onveilig zijn.
Yeehaw

Kijk, die Informatie kan ik een hoop mee! Ik ga morgen weer aan de gang met het uitzoeken van de trip ed. Als ik vragen heb laat ik het zeker weten, alvast bedankt voor deze info!

Rik

Hey Rik!

ik vlieg 3 maart naar Sydney! ben van plan om eerst een beetje sydney te ontdekken en daar te werken om vervolgens rond te reizen, heb niet echt een strak plan ofzo dus ben voor alles in! als je daar ergens in de buurt bent aangekomen wil ik wel instappen! laat maar weten als je contact wil houden!

groetjes,

Bram

Hallo,

Wij hebben het plan om van Melbourne naar Perth te gaan rijden met een camper heeft iemand daar ervaring mee?
Is het te doen of kun je het beter maar niet doen?
Zijn er genoeg campings onderweg te vinden?

gr van Moira

Hi Moira,

Er zijn mensen die het graag doen maar er zijn ook mensen die het voor geen goud willen rijden.
Is een beetje persoonlijk denk ik. Heb er zelf wel over nagedacht maar uiteindelijk niet gedaan vanwege tijdsgebrek. Wij kwamen een trucker tegen bij een tankstop in Adelaide die het stuk gereden had en die was helemaal lijp. maar hij had het stuk dan ook in een flink tempo gereden. Voor campings zou ik even googelen of de lonley planet raadplegen. Als er genoeg stop plaatsen zijn, zou ik het gewoon doen als ik jou was. Je zit er mee in je hoofd dus de drang is groot :slight_smile:

@Bram: Je komt midden in de weken van Sydney Gay and Lesbian Mardi Grass. Leuk en niet te missen! Voor zover ik weet is het weekend na je aankomst de big parade en accomodatie zal moeilijk te vinden zijn.
@Moira. Op deze site vind je alles wat je wil weten: www.nullarbornet.com.au Een wereld van info. Bij elk roadhouse kan je ook kamperen en wat eten. Er zijn er zeker een stuk of 8 langs de weg door Nullarbor Plain. Ik zou je deze route voor een eerste bezoek niet willen aanraden omdat hij veel tijd neemt en er relatief weinig te zien is. Meer iets voor de die-hards…zoals wij-lol-
Ik kan verder geen info geven want over 4 uur vertrekken we naar Australia en zijn pas in april terug. Yoeppie!!!
Yeehaw

Hallo,

Ik ben nu in Australie en ik weet dus niet of het een leuke route is maar we willen graag over de grond naar Perth en niet vliegen. We zijn eigenlijk een beetje vliegmoe klinkt vreemd na al dat vliegen.
Bedankt voor de website ik zal er wel even naar gaan kijken binnenkort.
Je kunt de trip ook met de trein doen volgens mij dus misschien word dat het wel of toch vliegen. We zijn er nog niet uit we zaten anders te denken naar een rit van Perth naar Adalaide is dat beter te doen met een camper?

gr van Moira

Hi!

Van Perth naar Adelaide is eigenlijk een beetje hetzelfde. Het gaat echt puur om de weg naar Perth toe. Flinke afstand en niet echt veel te doen en zien voor de gemiddelde backpacker maar misschien voor jou wel.

Hallo,

Ja we houden van avontuur en mijn man moet onderweg ook steeds werken. We houden van de natuur en buiten zijn. We zijn ook niet echte backpackers. Dat geld ook voor de camper die we gaan huren die moet wel wat luxe hebben en wat ruimte. Het belangrijkste voor ons is de natuur en ik weet niet of die er genoeg is daar.

gr van Moira

Ik zou het ook niet weten. Ik weet van de trucker die we tegenkwamen, dat was in december, dat hij zei dat alles droog en dor was.

Hallo,

We zijn al wat van plan aan het veranderen inmiddels.
We gaan misschien wel vliegen van Adelaide naar Perth en dan vliegen we van Perth naar Nieuw Zeeland. Daar gaan we dan 3 maanden rondtoeren om weer terug te komen in Australie om dan het stuk bij de great barrier reef te gaan doen.

We gaan nu eerst naar Melbourne volgende week en daarna willen we naar Tasmanie eerst maar eens gaan.

gr van Moira

Lekker hoor!
Ben jaloers:p Wil ook wel weer terug naar Ozzie…
We gaan nu in oktober naar Zuid Afrika, ook spannend! Maar Oz blijft toch wel mijn favo!

Hallo,

Ja wij reizen rond ik ben in het totaal nu zo’n 1.5 jaar Nederland uit. Totaal zullen wij waarschijnlijk zo’n 3 jaar gaan rondreizen.

gr van Moira

lekker hoor! Je mist hier niets ( behalve dan misschien familie en vrienden)