4 maanden trip naar WA

Na vorig jaar een reis van 3 weken van Adelaide naar Brisbane te hebben gemaakt met een campervan vertrek ik dit jaar voor een trip van 4 maanden van Sept tot en met Dec naar WA.
De vorige trip was wayyy too short. Door de vele tegenslagen heb ik veel geleerd van hoe het anders aan te pakken dit jaar. Dus besloot ik 1 maand verlof en 3 maanden tijdskrediet aan te vragen en deze keer naar Perth te reizen en daar een campervan te kopen (via gumtree) en dan via wwoofing australia vrijwilligers werk te doen in ruil voor woonst en eten om zo de trip betaalbaar te maken EN zoveel mogelijk mensen te leren kennen.
Ben nog op zoek naar informatie over tijdelijke registratie van het voertuig en verzekering. Ook ben ik nog bezig met contact te maken met dierenhulp organisaties om te vragen of ze open staan voor reizende vrijwilligers. Ook ben ik nog niet zeker of ik nu al mijn vliegticket moet boeken of beter nog even wachten.
De datum van vertrek staat zo goed als vast, 30 Aug, de destinatie ook, Perth. Wat er daarna komt, komt. Bedoeling is zoveel mogelijk te genieten van de pracht van het land en de lokale dierensoorten en zoveel mogelijk connecties te maken die me zouden kunnen helpen om ooit naar Australie te kunnen verhuizen.

Dus alle tips zijn welkom.

Greetz!

:dag:

Wil je per se een campervan? Een kleine, zuinige en goedkopere auto + een tent zou ook een goede optie zijn. Op boerderijen ku je een slaapplek krijgen en tussendoor kun je kamperen of in hostels slapen. Campervans zijn best duur! En wil je er sowieso een kopen (om ook weer te moeten verkopen…)
Schrijf je nu al in bij wwoof en kijk of daar oom dierenopvangorganisaties tussen zitten op de plekken waar jij heen gaat,want die zijn vaak ook aangesloten bij wwoof.

Hey Francine1, bedankt voor je reactie!
Ik denk aan een campervan omdat deze ook een frigo en microgolf kunnen bezitten. Ik heb gelezen dat de aankoop in gebieden als Perth goedkoper zijn dan bvb in Cairns. Dus dacht dat dit een soort van investering kon zijn, aankoop voor lager bedrag en verkoop in QLD voor hetzelfde bedrag dus zeker interessant voor toeristen die in de Aussie zomer een van zoeken. Maar wil niet zeggen dat ik nu ook eens de gewone wagens zal bekijken :biggrin:

grtz

Nathan

Dat is waarschijnlijk wel waar. In Cairns zullen zeker wel wat kopers zijn. Maar je gaat dus helemaal door naar Cairns? Behoorlijk eind rijden!
Denk je eraan dat als je de Gibb River Road zou willen doen, je een 4WD nodig hebt?

Hallo,
WA, duidelijk onze voorkeur in Australie, zie voor een goedkoop ticket naar Kuala Lumpur en dan met Tiger Airways of Air Asia voor een habbekrats naar Perth,
Voor een campervan of auto, kijk naar een nummerplaat van WA deze kan je overal zonder problemen verkopen; Een 4x4 heeft mijn voorkeur, je kan hierdoor gratis gaan staan waar je maar wil, iets duurder in aankoop , maar geen caravanparks enz.
Soms zijn er superdeals voor minder dan 500 euro naar Perth met vertrek vanuit Dublin ( goedkoop Ryanairticket naar daar.
Australie is het laatste jaar in ieder geval 20 tot 25 % goedkoper geworden door het wisselkoers effect
Wil je iets van het land zien zou ik niet teveel woofing enz, afstanden zijn groot en er zijn plaatsen zoals Ningalooreef waar je weken wil blijven.
Gr Whaleshark

Cairns is geen must, ik zie wel hoe alles verloopt. Heb al van Aussies gehoord dat WA genoeg alternatieven te bieden heeft voor The Great Barrier Reef. Tot dusver wil ik zeker naar Kimberley, heb al veel ongelooflijke pics gezien van de parken daar. Bedankt Whaleshark voor de tips, zal deze zeker in mijn search naar het goedkoopste vliegticket opnemen. Wat is volgens jouw de beste plek of manier om een 4x4 of campervan te vinden?

Als je zegt Kimberleys is de vraag campervan of 4wd al beantwoord: 4wd. Gumtree is wat in Nederland Marktplaats is. Kijk ook eens hier: http://www.campaboutoz.com.au/camper-vans-for-sale-Perth.html. Hangt ook veel van je budget af maar als je de Kimberleys in wil, ga dan niet voor een cheapie met het risico om ergens in de echte middle of nowhere in de problemen te raken. Je gaat trouwens wel naar de mooiste staat in heel Australië. We brachten er tijdens onze reizzen ruim een jaar door. Ben helemaal jaloers.

Bedankt Willem! Ik ga zeker even kijken op die pagina :).

De hostels in Perth zijn een goede plek, het hangt er vol met flyers, indien je ter plaatse iemand kent of je mailt een hostel dan kunnen ze een week voor je aankomst misschien al enkele auto’s opsommen. Wij hadden 3300 AUD betaald voor een Nissan Pathfinder 4x4, nadien na 4 maanden verkocht in Darwin voor hetzelfde bedrag. Kosten onderweg +/- 500euro; dus goede deal omdat je met een 4x4 steeds gratis kan overnachten.
Juist buiten Perth centrum heb je Albanystreet waar de ene autodealer naast de andere staat en dit minstens zo’n 5 km lang
Gumtree is inderdaad ook goed, wel oppassen voor hier en daar een scam, is de deal te mooi dan is er vaak iets mis, dus wat voorzichtig zijn en enkel handelen met cash en niet via overschrijvingen.
Krijg al heimwee
Gr Whaleshark ( die kan je trouwens ontmoeten in Exmouth , Ningalooreef)

1 like

Super, bedankt! Weet ik al dat het bedrag dat ik in gedachte had nml 3500 a 4000 euro realistisch is :smile:. Ik ken een paar mensen die in de regio wonen dus kan ze vragen eens te gaan rondneuzen. Nog een vraag ivm verzekering en inschrijving, heb je dat ook bij de verkoper geregeld of via RACV of iets dergelijks?
Heb je nog plannen om terug te gaan?

groeten,

Nathan

Hallo Nathan,
Terugkeren zeker, maar wanneer?
In Nieuw-Zeeland en Australië rijden we steeds zonder extra verzekering, je hebt automatisch third party insuarance en je komt bijna geen verkeer nodig, maar dat is iets wat je zelf moet bepalen. Inschrijven gebeurt via de post, koper en verkoper vullen een formulier in van overdracht, je betaald de tax = klein bedrag en weg ben je, de nummerplaat blijft behouden, wel nakijken of er geen boetes meer opstaan of dat de auto niet gestolen is. Dat kan je doen door naar een bepaald nummer te bellen.
Ik had het over AUD en geen euro, dus voor dat budget vindt je een degelijke auto met wel wat km en leeftijd, maar dat is daar normaal. Nog een matras achterin, kookpit enz en het avontuur kan starten?
Gr Whaleshark

Bedankt voor het advies Whaleshark! Nog even en t vliegticket is geregeld, dan nog wat regelen met plaatselijke animal rights orgs ivm volunteering en t aftellen is begonnen!

Vliegtickets geboekt:

Vertrek 1 September vanuit Londen Heathrow, terug 29 December. Maatschappijen Qantas en Emirates. Prijs € 867,34. Nu nog wachten tot er een sweet deal is voor een ticket tussen BE en Heathrow!

Vlieg je echt met beide maatschappijen? Veelal voert Emirates de vluchten uit voor Qantas. En Emirates is een van de beste maatschappijen om mee te vliegen. We hebben naar Australië ervaring met zes maatschappijen maar toen we eenmaal met Emirates hadden gevlogen wilden we niet meer anders. En het is opvallend dat hun tarieven meestal ook goed zijn.

Enkel eerste vlucht tussen Londen en Dubai is Qantas de anderen allemaal Emirates. Ik wou graag met Emirates aangezien ze ook op 1 staan van The world’s top airlines 2013! Had trouwens ook je positieve feedback gelezen bij onderwerp “Tips West-Australie 2014” :thumbsup:

Hoi, omdat ik wel heel erg benieuwd ben hoe je het gaat hebben in onze favoriete staat vraag ik me af of je een blog gaat bijhouden. Iets als waarbenjijnu. Lijkt me leuk om te lezen. Heb je Camps Australia Wide al gekocht? Is wel een must en je hebt het boek er binnen een week of twee uit. Zit gelijk ook de Hema kaart in. Ik hoor ook hele goede berichten over Wiki Camps Australia, app voor de smartphone.

Hey, was juist naar een geschikte blogsite aan het zoeken, dit keer wil ik er echt een bijhouden. Wiki camps en 2 Hema kaarten heb ik reeds WA en NT. Ben ook van plan me Camps 7 aan te schaffen. Zal meteen de Wiki Camps Australia app downloaden. Bedankt nogmaals voor de tips!

Hey Willem,

Ik zit je reisverslagen te lezen. Wist niet dat er geen voedsel mee mag wanneer je vanuit NT de grens naar WA over gaat. Ook lid worden van de CMCA lijkt me een goed idee.

Hallo,

je moet bij het lezen van onze reisverslagen wel bedenken dat wij reisden voordat Camps Australia Wide bestond. Dus waren we afhankelijk van een enorme database van de CMCA. Maar met Camps en eventueel Wiki Camps Australia heb je meer dan die database. Ja, lid worden van de CMCA is leuk en met de blauwe sticker (die wij nu nog op onze auo hebben) op je camper heb je snel aanspraak en ben je ‘lid van de club’ waar inmiddels 66.000 Australiërs lid van zijn. Als je een overseas membership neemt, krijg je het maandbad een jaar lang thuisgestuurd. Mocht je het doen, dan wil de bladen graag van je lenen :wink:

En inderdaad, West Australië is aan alle kanten (de grens met NT en Ceduna op de grens met SA) hermetisch afgesloten voor veel etenswaren, fruit en groente voorop. Zoals je gelezen hebt, zelfs een bananendoos die we al maanden aan boord hadden om spullen in te bewaren moest er uit.
Er zijn, voor volgers die naar andere bestemmingen reizen, meer van dit soort controles. De avond voordat we naar Tasmanië overstaken heb ik een hele partij aardappelen geschild, puree gemaakt en in de vriezer gegooid. In Devonport kwamen prompt de ‘sniffer dogs’ aan boord. En net als op de vliegvelden, die honden ruiken alles. Ook appels die in Nederland tijdens de reis van huis naar Schiphol in de rugzak hadden gezeten.

Groet,

Willem