Ik zou het laten afhangen van de tickets die je kunt vinden. Ga eens langs bij Kilroy, en de Vliegwinkel (of mail/bel ze) en vraag wat voor tickets er mogelijk zijn met (iets langere) tussenstop in Azië en wat het goedkoopst is. Singapore is waarschijnlijk een goedkope optie of Denpasar (Bali), maar er zijn vast ook andere dingen mogelijk.
Stel dat Singapore het goedkoopste is, dan kun je altijd nog van daaruit met bijvoorbeeld AirAsia een relatief goedkope vlucht boeken naar bijvoorbeeld Vietnam.
Kijk ook naar het klimaat, en welk land jullie gewoon het meest aantrekt. Lees eens wat intro’s op Lonely Planet over elk land, er zijn dan vanzelf landen die (voor nu) afvallen, of juist extra interessant zijn.
Er is inderdaad enorm veel keuze, maar bedenk dat je naar die landen die het nu niet worden, altijd een andere keer kunt reizen als losse vakantie! 
Voor wat betreft Australië: er is enorm veel te zien natuurlijk, maar het is ook enorm groot, en duur. Ik ben er lang geleden geweest (1997), maar heb een collega die er elk jaar heen gaat.
Dus wat je allemaal kunt zien en doen, hangt ook af van jullie budget. Het schijnt tegenwoordig ongeveer €50-60 per persoon per dag te kosten voor alleen kamperen of in een gedeelde slaapzaal slapen, zelf koken, en busreizen, nog zonder biertjes drinken of leuke dingen doen! Mijn collega is ook vaak wel €40 per dag kwijt terwijl ze gratis bij familie slaapt en echt geen gekke dingen doet!
Als je ook nog leuke dingen wilt doen en af en toe een biertje drinken (en dat neem ik aan), schijn je wel rekening te moeten houden met minstens €75 per persoon per dag gemiddeld… dat keer 90 dagen is toch al gauw €6750,- per persoon nog los van de vliegtickets. Maar misschien hebben jullie dat ook wel gespaard?
Couchsurfing kan een manier zijn om geld te besparen, leuke mensen te leren kennen, en de ‘insiders’ tips te krijgen of met wat geluk zelfs rondleidingen.
Of misschien kun je wel een paar weken ergens werken, of voor geld (verwacht geen goudmijn, je zult kunnen kiezen uit diverse laagbetaalde baantjes in de horeca, een callcenter, of bij een boerderij ofzo), of voor gratis dak boven je hoofd en eten. Dan heb je wel een Working Holiday Visum nodig.
Mocht het geld toch een issue worden, dan kun je nog je plannen omgooien naar 3 maanden Zuidoost Azië, waar je voor veel minder geld, veel meer kunt doen. Ongeveer €20-25 euro per persoon per dag is genoeg voor privé hotelkamers, 3x per dag uit eten, openbaar vervoer, af en toe een georganiseerd tourtje zoals een jungle trekking, slapen bij bergstammen, olifanten verzorgen, snorkelen, Thaise kookles; een paar keer per week een lekkere massage etc. Als je nog jong bent en niet zoveel geld hebt, is dat natuurlijk ideaal!
Succes met alle keuzes.