Auckland naar de Routeburn Track, afstand?

Hai,

Ik hoop dat iemand me met het volgende kan helpen.

Binnenkort ga ik voor 5 weken richting NZ!!
Ik wil gaan rondreizen met stray o.i.d. en wil o.a. de Routeburn Track doen.
De hutten voor deze wandeltocht moet ik vanuit thuis reserveren.
Echter…hoe schat ik in hoe lang het duurt voordat ik in het zuiden aankom?

Heeft iemand ervaring, informatie, tip & tricks of een goed inschattingsvermogen?

Ik zou heel blij zijn met reacties!

Groet Marleen.

Hoi Marleen,

wanneer is binnenkort? Januari of zo? Dan zit je in het hoogseizoen en vroegtijdig boeken idd wel handig.
Je kan het ook via de site van DOC nakijken en in de gaten houden en evt misschien pas in NZ zelf boeken (waarmee je dus een kans loopt dat het vol zit…).
Het ligt er een beetje aan hoe snel je wilt reizen en waar je mee reist. Als je bijv met Stray reist, kan je een pas voor beide eilanden kopen, ze hebben verschillende passen. Maar als je alles een beetje wilt zien, ben je minimaal 4 weken kwijt, als je overal maar 1 nacht slaapt. Wil je ergens langer blijven ivm hikes, kost het je al meer dagen. Hoelang wil je op het Noorder Eiland blijven? Wat wil je daar zien?

Als je met Stray reist en in Auckland begint, kost het je denk ik zon 2,5 week om er te komen.
Maar dat is ook maar een schatting. Ligt aan je eigen wensen.

Hier is de site van Stray waar je kan zien welke passen ze verkopen: http://www.straytravel.com/

Succes met de voorbereidingen en veel plezier!

Hey!

Bedankt voor je reactie.
Ik ga 3 januari die kant op en ben inderdaad van plan met Stray te gaan reizen. Het lijkt me mooi om een pas te kopen voor het Noorder- en Zuidereiland, maar de dingen die ik ‘echt wil zien’ zijn voornamelijk op Zuid.
Daarbij weer meer aan de west kant dan aan de oostkant dus ik heb mijn komst inmiddeld ingeschat op zo’n 2,5 a 3 weken. Dan daar de Routeburntrack lopen en dan richting oost weer terug naar het Noordereiland.
Op zich komt dit redelijk overeen met jouw tips volgens mij?
Heb je zelf ook een wandelroute met overnachtingen gedaan? Nog tips voor bagage en had jij een (dag)rugzak of je backpack mee?

Alvast bedankt!
Groet Marleen.

Ja, ik heb o.a. ook de Routeburn track gelopen, erg mooi!

(heb het Noorder eiland trouwens ook met Stray gereisd. Jij moet wat meer keuzes maken, dus zal niet echt de tijd hebben om bijv Go East te doen (leuke Maori gids, Jason) of bij het National Park naar Blue Duck te gaan (mooie locatie en Dan is top), beide zijn aanraders!)

Volgens mij was het de eerste nacht waar je zoooo heerlijk kuch tegen elkaar aan ligt op de matrassen, tenzij je op tijd bent en een bunkbed kan kiezen. Maar ach, dat overleef je ook wel.

Ik had mijn backpack mee, heb de rest gestald bij een hostel in Te Anau.
Kookgerei meegenomen. Ik weet zo gauw even niet of de hutten gas hebben, omdat vrienden van me in een tentje sliepen en we samen, buiten kookten, met hun gas(pit).
Genoeg eten en snacks meegenomen en natuurlijk regenkleding. Extra kleding set. 's Avonds kan je je kleren drogen in de hut, mochten ze nat zijn.
Slaapzak dus ook sowieso, kookgerei. Een zak-/hoofdlampje is een aanrader.
De schoenen staan buiten, dus neem iets van slippers mee.
Bij de Routeburn zijn er side tracks. Ik weet zo niet meer welke het was (ik geloof op de 1e dag)…maar aan het begin van de side track heb ik de backpack laten staan, omdat we toch weer langs dat punt kwamen. Dag 2 trouwens ook, Conical Hill track.
Vergeet je water niet. Water kan je trouwens prima bijvullen onderweg, althans, ik vulde het gewoon bij de stromende beekjes.

Loop lekker in je eigen tempo en geniet!
Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust!

Bedankt, erg fijn om met vragen terecht te kunnen.
In principe heb ik het voornemen/de instelling ‘go with the flow’ en ik zie het allemaal wel, maar sommige dingen zijn toch wel praktisch om vooraf te weten.
De slaapzak die jij hebt gebruikt is dat een gemiddelde, lakenzak of speciale?
Dan nog een hele andere vraag. Had jij voor de 1e nacht (na aankomst in Nieuw-Zeeland) al een hostel geboekt of wordt je bij aankomst ‘overspoeld’ met mogelijkheden en is dat niet nodig?
Nogmaals, super dat je zo snel reageert! Groetjes

Nog een aanvullende vraag:

De route staat volgens mij voor een dag of 3 en dus 2 nachten, klopt dit in jouw ogen ook? En welke hutten heb jij geboekt van de 4 (Routeburn Flats, Routeburn Falls, Mackenzie and Howden). Of begrijp ik dit verkeerd en zul je iig 4 nachten (in elke hut’locatie’ 1x) moeten boeken om volop van de wandeling te kunnen genieten?

NZ is een makkelijk te bereizen land (“No Worries”) en idd go with the flow is de beste manier. Het wijst zich allemaal vanzelf.

Ik had al wel mijn eerste nacht geboekt in Auckland, bij Base. Achteraf één van de minst leuke hostels. Het is groot, onpersoonlijk, niet alle kamers hebben een raam, maar het ligt wel erg centraal en er lopen genoeg backpackers.
Ik vond het wel fijn dat ik het al had vastliggen, zeker omdat ik rond 19.00 uur aankwam bij het hostel.

Mijn slaapzak? Die heb ik daar gekocht, was geen bijzondere, niet de beste, maar goed genoeg voor mij. Had er toen geen lakenzak bij gekocht.
Extreem dik was ie niet, maar voldoende voor de tijd daar, ook voor in een tent af en toe.

De Routeburn heb ik in 3 dagen gelopen, 2 nachten. Eerste nacht sliep ik in de Lake Mackenzie hut en de tweede in Falls. Ik vond dat we genoeg tijd hadden om op een lekker tempo te wandelen en side tracks te nemen. Ik wil me niet haasten.
Je kan de route ook de andere kant op lopen.
Je zal vervoer moeten hebben naar het begin en vanaf het eind. Op de heenweg hebben we gelift, omdat het begin aan de Milford Road lag, genoeg mensen die die kant op gaan. Vriendelijke NLers hebben ons meegenomen :smile:
Op de terugweg hadden we geen bus geboekt (wat eigenlijk wel een aanrader is…), hoopten op een lift, die we niet kregen, maar we hebben het op een leuk akkoordje kunnen gooien met een buschauffeur :smiley:

Als je nog meer vragen hebt, stel ze gerust!