Ik hoop 6 februari voor 3 maanden naar Nieuw-Zeeland te gaan. Ter plaatse wil ik gaan werken en reizen. Op internet ben ik aan het kijken en uitzoeken wat ik allemaal kan gaan doen. Ik wil sowieso enkele trektochten maken onder leiding van een gids, maar op internet staat dat het handig is om van te voren zulke tracks te boeken. Maar ik heb nog geen flauw idee hoe mijn reisagenda eruit gaat zien ivm met werkplek enzo. Zijn er van jullie die hiermee ervaring hebben?Moet ik echt zoo’n track ruim van te voren boeken of kan dat ook een paar dagen van te voren?
In februari loopt het seizoen alweer redelijk ten einde. De zomervakantie voor Australië en Nieuw-Zeeland en de meest populaire tijd, is in december/januari.
Meestal is het boeken een paar dagen vooruit voldoende, behalve voor erg gewilde trips, zoals zwemmen met dolfijnen en walvissen kijken.
Heb je je werkvisum ook al binnen? Want op een toeristenvisum mag je eigenlijk niet werken in Nieuw-Zeeland.
Bedankt voor je reactie. Oke dat is gunstig, hoef ik daar niet heel veel rekening mee te houden.
Mijn work and holidy visum heb ik twee weken geleden ontvangen, hopen dat ik daar nog een beetje werk kan vinden.
Ik heb nog een vraagje :redface: wat is nou een goede camera om mee te nemen, zelf heb ik een digitale camera maar daar kan ik niet ver mee inzoomen,maar om met zoo’n groot ding te gaan zeulen is ook weer niks. Zit er niks tussen in ofzo?
Ben zelf 3 jaar geleden voor 45 dagen in Nieuw-Zeeland geweest. Toen waren we te laat voor de Milford track en hebben we de Routeburn in de plaats gedaan. Die kan je in twee richtingen afleggen en je kan naast in hutten ook op campings overnachten. De Kepler track is een ander alternatief.
Zwemmen met dolfijnen in Kaikoura hebben we 2 dagen op voorhand nog kunnen regelen.
Qua compactcamera vind ik de Canon Powershot SX230 wel een leuk toestel: 14x optische zoom en al wat manuele instelmogelijkheden. Wil je meer mogelijkheden, zou ik een systeemcamera overwegen.
Ik hoop dat je toch al een zeker budget vergaard hebt, want ik heb veel mensen horen klagen dat de lonen ginder een pak lager liggen dan we in Europa gewoon zijn. Al kan dat door de gewijzigde NZD-koers wel veranderd zijn: toen had je voor 1 euro nog 2,3 NZD, nu nog slechts 1,6.
Bedankt voor je reactie/tips. Ik heb op de site gekeken die jij mij aanbood, de Milford track ziet er wel fantastisch mooi uit. Alleen zit ik met mijn agenda, ik heb nog geen flauw idee hoe het daar allemaal gaat verlopen. Het zou zonde wezen als ik nu die track boek, en ik ben in NZ en het komt niet uit. Was de Routeburn track de moeite waard?
Oke, keuze voor een fototoestel heb ik nog niet gemaakt ben ik nog aan het uitzoeken.
Ik heb wel een zeker budget vergaard,maar ik ben van plan zo zuinig mogelijk te gaan leven. Ga er naar streven om met € 1000(maximaal) in de maand rond te komen.
Heb je eventueel nog tips qua bezienswaardigheden, echte hoogtepunten(natuur)?
De Routeburn track is een zeer mooi alternatief en staat in Lonely Planets wereldwijde top 10. Je moet, net zoals de Milford track, rekening houden met minstens één dag slecht, lees extreem nat, weer. Bij ons bedroeg de zichtbaarheid op de tweede dag lange tijd minder dan 50m, dat is wel een domper als je aan uitzichtpunten komt. Zoals gezegd kan je overnachten op de campings of in hutten. De vrij dure hutten moeten gereserveerd worden op dezelfde website, meestal worden Routeburn Falls Hut en/of Lake Mackenzie Hut gekozen. Het kan 's nachts zeer koud worden in de slaaphutten. Vanaf 26 april begint het winterseizoen en zijn de hutten veel goedkoper, maar dan zijn er geen gasvuren meer aanwezig. Voor zowel begin- als eindpunt heb je vervoer nodig. Je kan dit regelen vanuit Queenstown en waarschijnlijk ook Te Anau of je kan liften.
Enkele andere hoogtepunten:
Op Noordereiland:
Tongariro crossing
Coromandel
Northland met onder meer Cape Reinga en 90 Mile Beach
de geothermische activiteit rond Rotorua en Taupo
Op Zuidereiland:
Abel Tasman NP en Golden Bay (Wharariki Beach)
Fox Glacier: zeker een begeleide gletsjerwandeling doen
Fiordland NP en Milford Sound (zorg dat je daar 's morgens bent; 's middags is het er te druk)
Mount Cook
de weg van Haast naar Wanaka en de meren rond Wanaka
Wildlife kan je op vele plaatsen spotten. Naast in de Nationale Parken, zeker langs de Catlins (zeeleeuwen, plaatselijke vogelsoorten, grootste zeewier ter wereld, soms dolfijnen), op Otago Peninsula (albatrossen, zeeleeuwen, pinguïns), in Kaikoura (dolfijnen en walvissen tours). Zeehonden kom je over heel Nieuw-Zeeland tegen.
Voor avontuurlijke sporten ben je natuurlijk ook op de juiste plek. Queenstown is op dat gebied de hoofdstad. Skydiven kan je onder andere doen in Wanaka, Abel Tasman en Taupo. Raften kan op beide eilanden.
Een budget van 1000 euro lijkt me goed haalbaar als je tussendoor ook nog werkt. Voor hostels is er slechts 1 adres: BBH. Hostels krijgen een quotering en staan duidelijk beschreven.
Groetjes en alvast een onvergetelijke reis gewenst.
Heel vriendelijk bedankt voor je uitgebreide informatie, sorry voor mijn late reactie. Ik hoop echt één van deze tracks te kunnen volgen. Ik ben in het bezit van een goede legerslaapzak dus denk dat ik maar voor het goedkoper alternatief kies;de camping:teeth:. Tja er zijn zoveel hoogtepunten, dat wordt nog lastig om keuzes te maken. Daar hoop ik meer overzicht te krijgen van wat ik allemaal kan gaan doen qua tijdsbestek… Het liefst zou ik een jaar gaan maja eerst deze 3 maanden maar volbrengen!
Nogmaals vriendelijk bedankt voor de info. Zelf nog reisplannen voor dit jaar?
Graag gedaan. Ik hoop dat het je enigszins kan helpen.
Heb je al een idee hoe je gaat rondreizen (bus, liften, …)?
Als ik jou was, zou ik op voorhand lijstjes maken met wat je zeker wilt doen in een bepaalde regio. Zo kan je toch al een initiële tijdsindeling maken. De uiteindelijke indeling zal natuurlijk afhankelijk zijn van waar je werk vindt en voor hoelang.
Zelf heb ik nog geen concrete reisplannen voor dit jaar.
de tochten in Nieuw Zeeland kun je heel goed zelfstandig wandelen, scheelt je een hoop geld, georganiseerde wandeltochten met een gids zijn niet te betalen en de Milford Track al helemaal niet. Ik wandel zelf nooit maar heb de Coast Track en de Milford Track zelfstandig gewandeld en dit was prima te doen! Je moet alleen de hutten boeken, maar ook dit heb ik daar ter plekke gedaan.