atemsia annua als malaria profylaxe ?

Geneesmiddelen op basis van atemesia annua worden wereldwijd ingezet tegen Malaria.
In Nederland zijn deze medicijnen echter nog niet toegelaten maar b.v. artsen zonder grenzen gebruiken ze wel al.
Heeft iemand op dit forum ervaring met medicijnen op basis van AA als profylaxe tegen malaria of als kuur bij malaria ?

Ik wil niet opnieuw een discussie opzetten over wel of geen profylaxe in zuid-oost azie. Ik wil doxicycline gaan slikken (en malarone als noodkuur meenemen), tijdens 4 mnd z-o azie, maar Atemsia annua lijkt mij een beter alternatief.

Alle ervaringen met dit middel zijn welkom

grtz en thnx Q

Mijn ervaringen zijn : niet slikken en gewoon oppassen en in de avond gewoon wat lange kleren dragen. Bijna alles wat we hebben aan medicijen werkt niet of heel slecht (muggen zijn reeds resistent)

Wat ik ook een groot probleem vind zijn de schrikbarende bijwerkingen van bv malarone namelijk Misselijkheid, braken, diarree, buikpijn, hoofdpijn. Vaak (1-10%): anemie, neutropenie. Allergische reacties. Hyponatriëmie, anorexie. Abnormale dromen, depressie. Slapeloosheid, duizeligheid. etc

PS pas ook op met doxicycline dit kan tot overgevoeligheid voor zonlicht leiden…

Heb je hier een bron van? Dromen en depressie is iets wat bij Lariam wel eens voorkomt, maar voor zover ik weet niet bij Malarone.

Zie ook Malarone® voor de bijsluiter van Malarone.

Tja … bedankt voor de reacties … denk ik. Hier vroeg ik dus niet om. Ik weet wel wat middelen zijn en hun bijwerkingen.

Daarom schreef ik ook: “Ik wil niet opnieuw een discussie opzetten over wel of geen profylaxe in zuid-oost azie”.

Ik wil info over “atemsia annua” en verder eigenlijk niets (daar is namelijk al voldoende over bekend)

DUS: wie heeft ervaring met atemsia annua en wil dat hier delen ?

denk dat de meeste mensen die naar thailand gaan geen malaria pillen nemen dus zal je de info die je wilt ook niet vinden hier.

voor thailand is het eigenlijk niet nodig om malaria zooi te slikken voor andere landen in ZO azie misschien wel, maar ik moet zeggen ik heb door myanmar, singapore, laos, cambodja vietnam gereisd zonder malaria pillen te slikken en ik heb het niet gekregen.

Wel dengue in thailand maar daar zijn geen pillen voor

Leuk voor je.

@Rik: ik ben heel benieuwd naar je link. Ik leer graag bij!

Zou het wellicht zo kunnen zijn dat AZG dit middel inzet om de hoge kosten van malariamedicijnen te drukken ? Niet dat ik daar verder een mening over heb,ik weet wel dat goed werkende malariamedicijnen niet goedkoop zijn.

Ik zou zeggen: De brutalen… en zou er een mail richting AZG aan wagen, en hun advies aan jou zwaar laten wegen.

Hans.

@ baco Ik zit alleen niet te wachten op reacties die niet mijn vraag beantwoorden. Ik zou je wel het en en ander kunnen vertellen over de risico’s maar dan gaan we toch weer een discussie krijgen die ik nu juist wil voorkomen.

@ Hans AZG aanschrijven (had ik zelf kunnen bedenken :slight_smile: ) Ga ik dus zeker doen. Ik zal een eventuele reactie hier delen.

Gtz Q

dan heb ik het verkeerd gelezen/opgevat was niet de bedoeling.

je hebt gelijk dat de discussie al veel gevoerd is en nog veel gevoerd zal worden zonder een duidelijke conclusie

Ik hoop dat je bij AZG een goed antwoord krijgt.

happy travels.

gr baco

Als ik de wetenschappelijke publicaties eens doorzoek, vind ik eigenlijk 0,0 informatie over dit product als profylaxe. Wél als zeer effectieve behandeling, maar dan enkel tegen Plasmodium falciparum (de gevaarlijkste, maar lang niet de enige waar je een goed ziek van kan worden). Klein probleem: ook tegen AA-derivaten zou er al resistentie bestaan in Cambodja, maar aangezien AA veelal in combinatiehterapie wordt gegeven vraag ik mij af of de resistentie misschien te wijten is aan de andere producten.

Ik zou persoonlijk (indien nodig geacht) gewoon de medicatie ‘van hier’ als profylaxe nemen, en ginds AA enkel inzetten in noodgevallen. Als je van je communicatie met AZG niet veel wijzer wordt, kan je altijd ginds nog op zoek gaan naar een telefoonnummer/e-mailadres van een vakgroep rond immunologie of tropische geneeskunde van een plaatselijke universiteit? Die zullen alleszins wel relatief objectieve antwoorden kunnen geven op de vraag of AA werkt, en in welke omstandigheden.

Hoi Jenny

Gewoon in Google intikken bijwerkingen Malarone :chin:

Dat is geen officiële medische site…

Ik zal morgen als ik weer thuis ben even kijken of ik nog een bijsluiter in de kast heb liggen, want ik ben alles behalve overtuigd. Malarone is juist een van de middelen tegen malaria met de minste bijwerkingen.

Er was nog wel meer te vinden hoor over dit product maar dit was even snel de eerste die ik tegen kwam.

Ik heb zelf geen enkele ervaring met dit spul,ik heb alleen voor de aller eerste keer dat ik naar Thailand ging een malariapil geslikt (4 weken voor vertrek en 4 weken na terugkomst) en dat was in 1992 en daarna NOOIT meer. Dit omdat het in mijn ogen gewoon niet nodig is om zulke zware medicijnen te slikken. Het is vaak alleen maar een vals veiligheidsgevoel… de meest voorkomende muggen zijn al zo resistent tegen alle middelen dat het totaal geen zin heeft :chin:

Maar goed we leven gelukkig in een vrij land en een ieder moet doen wat hij zelf prettig vind. Veel reisplezier!! :dag:

Heb de bijsluiter thuis vergeleken met onze links, en de bijwerkingen in mijn link komen geheel overeen. (Ik schrok even bij het zien van jou lijst :kus:.)

Zelf slik ik ook niet in Thailand, maar ieder zijn ding. Alleen wil ik iedereen adviseren een kundig arts te raadplegen… Werkt beter dan een forum!

wat is een kundig arts en waar vind je die, want als de verschillende ggd al verschillende adviezen geeft aan mensen dan wordt het lastig. op een forum spreek je mensen met ervaring en krijg misschien een meer gebalanceerd beeld dan van een arts wil niet zeggen dat een forum een arts kan vervangen. maar een forum in combi met de info van een forum geest misschien een beter beeld