Ik wil graag een reis maken ddor Thailand, Mayanmar en Laos maar weet niet welke malariaprovylaxe ik zal gaan gebruiken. Zowel van lariam en van malarone heb ik bijwerkingen gehoord. Zijn er mensen met ervaring met een van beide die mij een advies kunnen geven. bvd en met vriendelijke groet, Berend
Sorry ben geen doctor maar na een kleine research gedaan te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat het allebei troep is en bijwerkingen verschillen van persoon tot persoon.
Vraag het aan de GGD… (breng hun aub geen bezoek dan moet je meteen de nodige euros betalen lol voor een “up to you” conclusie)
Ik heb nooit bijwerkingen gehad met het nemen van malerone tijdens mijn reis in Kenya, Tanzania maar in thailand gebruik ik het niet. (dan zou ik nu al dood zijn door het nemen van de malariaprovylaxe :lol:
Ik zou zeggen malerone het is nieuwer (niet dat dit het beter maakt maar ok) en 1% stopt met het nemen van de malerone door bijwerkingen in vergelijking met 4% voor het nemen van lariam.
Dan schijnt het ook zo te zijn dat lariam in sommige delen van de wereld oa Thailand, Brazilie, Cambodia en Myanmar resistent word voor sommige “strains” van malaria.
Je hebt het hier in Thailand ook echt alleen nodig als je de jungle in gaat bij de grens gebieden, cambodia en myanmar is andere koek.
Neem niet al die malaria troep de helft maakt alleen je lever kapot. Zo ie zo neem je die tabletten prikt een lelijk gemeen mugje je draag je alsnog het virus. Die tabletten zijn alleen om de ziektes tegen te gaan, en daarvoor maak je je lichaam kapot. veel mensen krijgen ook alegische reacties en je kan beter een antibiotica kuurtje nemen in geval van dat je ziek word. dood ook alles.
xxx claire
ps. wil je het wel nemen neem het dan alleen maar voor Loas
Omdat wij over niet al te lange tijd ook vertrekken naar Thailand, heb ik ook eens mijn licht opgestoken. Nu hebben wij toevalligerwijs een buurvrouw die bij een grote reisorganisatie werkt en die heeft mij gewaarschuwt voor lariam. Het schijnt je reinste troep te zijn, en het is ook nog niet waterdicht. Zij is ook ooit die kant opgeweest (alleen niet in Laos) en heeft toen een verklaring moeten ondertekenen dat ze geen malariavaccinatie wilde. Dat heeft ze gedaan omdat ze exact weet wat erin zit en wat het met je lichaam doet.
Volgende week haal ik mijn eigen vaccinatie, ben benieuwd wat ze dan zeggen…!
Toen ik naar Laos ging vanuit Thailand heb ik Lariam geslikt. Het heeft mij veel nachtmerries en daardoor onrustige nachten opgeleverd. Ik heb werkelijk de idiootste dromen gehad. Een ander meisje dat ik sprak op reis werd heel erg depressief van het slikken van Lariam. Dit is natuurlijk niet een garantie dat je ook daadwerkelijk last van bijwerkingen krijgt, maar ik zou Lariam afraden. Veel backpackers die ik tegenkwam slikten Toxicycline (ik weet niet zo goed hoe je het spelt). Dat zijn wel pillen die je elke dag moet slikken, in tegenstelling tot Lariam, die je één keer per week slikt. Ik heb geen enkel negatief verhaal gehoord over dat malariamiddel. Kortom: áls je malariatabletten gaat slikken, slik dan géén Lariam…
Groetjes,
Aniek
ik sluit me aan bij de vorige antwoorden m.b.t. Lariam. Ik heb het tijdens mijn trip in Madagascar ook geslikt en had ook last van bijwerkingen. De eerste twee nachten na het innemen sliep ik erg onrustig en voelde me ook een beetje vreemd. Mijn twee reisgenoten hadden ook Lariam, maar nergens last van. We werden in Madagascar wel vaker gevraagd, welke malariaprofilaxe we gebruiken en kregen na het noemen van lariam meestal grote ogen en ongeloof dat we het slikten… Een kennis van me is beroepspatriot geweest en kan ook over veel mindere ervaringen spreken met lariam, maar dan werd het wel voor veel langere tijd dan mijn 10 weken geslikt.
Ik blijf het allemaal troep vinden en zal het(i.i.g. geen lariam) dit jaar enkel als medicijn meenemen op vacantie. Denk er aan dat het regelrecht vergif is, wat je inneemt, maar raadpleeg anders eens het tropeninstituut.
Het wel of niet blijft natuurlijk wel ieders eigen beslissing en geschreven is dan ook mijn persoonlijke mening.
Een lichtere vorm van malariapreventie is een combinatie van Paludrine en Nivaquine. Maar het kan zijn dat de streek die je bezoekt resistent is tegen deze medicatie. Zelf heb ik van deze pillen, van Lariam en Malarone nooit klachten gehad. Iedereen reageert anders hé.
Er zijn echter wel meerdere plaatsen behalve de jungle in Thailand waar malaria heerst. Laat je goed informeren (Ko Chang bvb is heel erg).
Maar als je weet dat die stekebeestjes vooral bij valavond actief worden: lange mouwen en broekspijpen, antimuggen spray of -stick, muskietennet enz … zijn ook al een vorm van preventie (en heel wat minder duur dan al die pillen )
Gisteren mijn vaccinaties gehaald: en ook Lariam en Malarone besproken. De bijwerkingen van Malarone kun je, volgens die arts, vergelijken met de bijwerkingen die je hebt van een paracetamol, Lariam echter, staat slechter bekend, dit is ook al een ouder middel.
Hoop je zo weer wat verder te hebben geholpen!