As overleden vader en moeder uitstrooien

Hallo allemaal,

Ik wil eind dit jaar begin volgend jaar naar papua new guinea toe gaan om allebei mijn ouders daar uit te strooien.
Mijn vader komt er vandaan en eigenlijk zou ik eind dit jaar samen met papa daar heen zijn gegaan… eindelijk weer eens terug naar zijn geboorte plaats en trots mij laten zien waar die heeft gewoond.
Nu zijn droom niet meer waar gemaakt kan worden door zich zelf…voelt het voor mij dat ik hem toch terug moet brengen naar zijn roots.
Dat is het laatste wat ik voor hem kan doen.
Dus nu is mijn vraag…
Hebben mensen ervaring met dit soort dingen?
Hoe gaat het in zijn werk?
Is het makkelijk om as mee te nemen naar Azie/Indonesie?
Wat raden jullie me aan?
Ik hoop hier info te kunnen krijgen want weet anders echt niet hoe ik dit moet uitzoeken!

Liefs Jill

Wat een mooi gebaar! Kan je begrafenisondernemer je niet verder helpen?

wat lief en respectvol van je

Hoi Jill,

Ja we hebben ook as uitgestrooid in Java. Je moet het op tijd beginnen te regelen. Wij hadden het de dag voor vertrek net op tijd voor elkaar, dat had zeker een maand geduurd!

-De begrafenisondernemer moet de as in een speciale urn verpakken. Die was bij ons echt heel groot. (Misschien kun je vragen of er ook kleinere ‘reisurns’ zijn. Als het goed is, weet de begrafenisondernemer zeker meer.

-Met die speciale urn moet je naar de Indonesische ambassade die de urn verzegelen. Hier moet je een afspraak voor maken.
Uiteraard met het nodige papierwerk, hier kan de Indonesische ambassade je verder mee helpen.

Sommige van onze reizigers hoor ik dat ze een speciale uitnodigingsbrief van iemand uit Indonesië hiervoor moesten hebben (bijvoorbeeld een familielid), dat hebben wij niet nodig gehad. Dat zou dan een eis van de ambassade zijn, dus indien je zo iets nodig hebt, zal de ambassade dit vertellen (Ik zou uiteraard geen slapende honden wakker maken.)

Adres Indonesische ambassade in Nederland en Belgie

-Vervolgens moet je ook even bij je luchtvaarmaatschappij melden dat je een urn vervoert. Bij inchecken moet je je papieren hiervoor laten zien.

-Eenmaal in het vliegtuig en aangekomen in Indonesie vroeg niemand er meer naar en konden we doen wat we willen. En uitstrooien waar we wilden. Tip: neem iets mee zodat je de urn daar open kunt maken, zoals een zakmes (ruimbagage niet handbagage). En eenmaal daar zochten we ook naar iets van een ritueel, daar hadden we van te voren niet over nagedacht, uiteindelijk daar waxine lichtjes gevonden.
Hangt natuurlijk ook af van de plaats waar je het gaat uitstrooien.

PS Ook goed om te weten, de Surat Jalan in Papua is afgeschaft. Al weet nog niet elke militaire post dit. Heb je een goede gids bij je, dan weet die dat wel en kan die dat uitleggen aan de militair.

Heeft je vader toevallig in Manokwari gewoond?

Heel veel succes met regelen. Mooi dat je dit voor je ouders doet.

Oh wauw je hebt me super geholpen!:chin:
Heb gewoon tranen in mijn ogen ervan.
Ik ga dit zeker 3 maanden voor vertrek regelen… papa kwam uit Jayapura…
En van wie heeft u het as uitgestrooid? Ook een ouder? Of opa of oma?
Echt super bedankt

Liefs Jill

Dag Jill,

Fijn dat je 3 maanden de tijd hebt, dan gaat het vast goed komen allemaal.
Wij hebben as uitgestrooid van oma, in haar geboorteplaats. We hadden toen ook nog as van opa mee willen nemen, maar helaas, dat mocht niet omdat het niet goed was verpakt. Dus vandaar dat ik weet dat dat wel cruciaal is.

Het was voor ons nog wel zoeken naar een mooi plekje. We zochten ook iets waar evt andere familieleden ook nog eens naar toe kunnen gaan, dus iets herkenbaars.
Misschien heb jij al een mooi plekje in je hoofd. In december zijn we net in Papua geweest. Sowieso ligt Jayapura aan zee, maar bij de stad zelf is dat een grote haven, dus dat is niet zo mooi. Ik weet niet goed of je met een auto naar een rustig plekje langs de kust kunt rijden.
Bij Jayapura is een groot meer, Sentani meer. Je kunt een boot huren om over te steken naar een eilandje. Misschien is dat wel een idee. Je kunt zelfs aan het Sentani meer slapen. Eenvoudig, maar met uitzicht op het water.

Heel veel succes ermee Jill.