Reistips voor een reis naar midden-Java (Indonesië) gevraagd

hallo,

Ik ben een alleenstaande vrouw van middelbare leeftijd. Volgend jaar wil ik enkele weken naar midden Java (Indonesië) op vakantie gaan. Het liefst zonder vaste reisplanning.
Heeft iemand tips voor me, in de zin van vervoer/veiligheid e.d. voor mij?

Ik hoor het graag…!

Groeten,
Lizette

Beste Lizette, ik neem aan dat je wel een idee hebt wat je graag zou willen zien. Hoe lang ga je? En is dit de 1e keer dat je gaat? Ik vind het wel stoer van je.
Zelf ben ik een paar keer geweest, dus wie weet kan ik je een beetje advies geven. Groet Paul

Hallo Lizette, alleen door Indonesië (Java) reizen is heel goed te doen. Om je reis een beetje te plannen, zonder al te veel vast te leggen, zou ik in ieder geval je eerste en laatste overnachtingsplaats vastleggen. Vervolgens zou ik voor mezelf beslissen welke dingen absoluut niet op je reis mogen ontbreken (waar gaat je interesse naar uit?) en globaal een logische route uitstippelen zonder je verder vast te leggen. Je zou een deel van de reis per trein af kunnen leggen en bijvoorbeeld., er zijn hele mooie routes op Java. In welke periode wil je naar Indonesië gaan? Groetjes, Anita

Hallo Paul (Pde) en Anita (IbuNita),
Dank je. Ik ga in april/mei 2016, naar midden Java. Voor het eerst alleen zo ver weg. De vlucht en het verblijf van de laatste paar dagen heb ik al geboekt.
Ik weet idd al een paar dingen die ik wil zien.
De voornaamste dingen die me enigszins bezorgd kunnen maken zijn;

  • Ik moet overstappen in Parijs; is dit goed te doen; wijst zich dat vanzelf of moet ik echt heel erg opletten dat ik op tijd bij het volgende vliegtuig ben?
  • Idem bij een vervolgvlucht van Jakarta naar Semarang (moet ik de vlucht vantevoren boeken, moet ik een korte of lange tussentijd aanhouden?). Ik land rond half 6 's avonds in Jakarta en wil dezelfde avond verder naar Semarang.
  • de veiligheid in bus/trein/taxi/binnenlandse vlucht op Java en Bali.
  • Kan ik als vrouw alleen overal zomaar over straat (mbt veiligheid)
  • Waar moet ik echt op letten; dus, wat zeker níet doen en wat kan ik probleemloos doen?

Dat soort dingen.
Wie tips of goede informatie heeft; ik hoor het graag!
Alvast bedankt.

Lizette

Hallo Paul,
Dank je. Ik ga in april/mei 2016, naar midden Java. Voor het eerst alleen zo ver weg. De vlucht en het verblijf van de laatste paar dagen heb ik al geboekt.
Ik weet idd al een paar dingen die ik wil zien.
De voornaamste dingen die me enigszins bezorgd kunnen maken zijn;

  • Ik moet overstappen in Parijs; is dit goed te doen; wijst zich dat vanzelf of moet ik echt heel erg opletten dat ik op tijd bij het volgende vliegtuig ben?
  • Idem bij een vervolgvlucht van Jakarta naar Semarang (moet ik de vlucht vantevoren boeken, moet ik een korte of lange tussentijd aanhouden?). Ik land rond half 6 's avonds in Jakarta en wil dezelfde avond verder naar Semarang.
  • de veiligheid in bus/trein/taxi/binnenlandse vlucht op Java en Bali.
  • Kan ik als vrouw alleen overal zomaar over straat (mbt veiligheid)
  • Waar moet ik echt op letten; dus, wat zeker níet doen en wat kan ik probleemloos doen?

Dat soort dingen.
Wie tips of goede informatie heeft; ik hoor het graag!
Alvast bedankt.

Lizette

      • Updated - - -

Hallo Anita,
Dank je. Ik ga in april/mei 2016, naar midden Java. Voor het eerst alleen zo ver weg. De vlucht en het verblijf van de laatste paar dagen heb ik al geboekt.
Ik weet idd al een paar dingen die ik wil zien.
De voornaamste dingen die me enigszins bezorgd kunnen maken zijn;

  • Ik moet overstappen in Parijs; is dit goed te doen; wijst zich dat vanzelf of moet ik echt heel erg opletten dat ik op tijd bij het volgende vliegtuig ben?
  • Idem bij een vervolgvlucht van Jakarta naar Semarang (moet ik de vlucht vantevoren boeken, moet ik een korte of lange tussentijd aanhouden?). Ik land rond half 6 's avonds in Jakarta en wil dezelfde avond verder naar Semarang.
  • de veiligheid in bus/trein/taxi/binnenlandse vlucht op Java en Bali.
  • Kan ik als vrouw alleen overal zomaar over straat (mbt veiligheid)
  • Waar moet ik echt op letten; dus, wat zeker níet doen en wat kan ik probleemloos doen?

Dat soort dingen.
Wie tips of goede informatie heeft; ik hoor het graag!
Alvast bedankt.

Lizette

Beste Lizette,

Ik heb achter je vragen mijn antwoord zoveel mogelijk vermeld. Je mag mij ook persoonlijk mailen. pde1952@hotmail.com
groetjes
Paul

Beste Lizette,

Ik heb deze zomer 6 weken alleen door java gereisd en ik was verbaasd over de veiligheid. Het is hier makkelijker om als brouw alleen te reizen dan in menig ander land waar ik ben geweest. Al moet je natuurlijk altijd je verstand gebruiken. Zelf loop ik nooit in hele blote kleding, liever een shirt dan een topje en ik draag ook alleen in hele toeristische gebieden een korte broek.

Om antwoord te geven op je vragen:

  • als je je op Parijs bij de overstap balie meld helpen ze je daar met je overstap.
  • Als je van Jakarta naar Semarang wil overstappen kom je mits je met Garuda vliegt aan in Terminal 2 en vanaf daar vlieg je ook door. Ik zou minimaal 2 uur overstap regelen omdat je in de rij moet staan voor je visum, je bagage moet pakken en weer in moet leveren etc. Maar alles wijst zichzelf op Jakarta airport.
  • Ik ben zelf niet lastig gevallen en heb dit ook niet van andere mensen gehoord. Wat een groot contrast is met NL is dat er hier veel personeel op de trein is en treinen zijn hier mee luxe dan in NL (en schoner). Wat betreft binnenlandse vluchten boek ik zelf altijd garuda, air asia of Lion air want deze maatschappijen zijn het meest veilig al gebeuren in Indonesie meer ongelukken dan in NL, maar ze vliegen er ook meer…
    Je kan als vrouw zeker veilig over straat. maar gebruik 's avonds wel je verstand. Als je het toch niet vertrouwd vraag je guesthouse om je op te halen of weg te brengen.
    Je kunt in Indonesie echt alles doen maar denk vooral aan zaken zoals doekjes meenemen want je eet veel met je handen, neem wagenziekte tabletten mee want de rijstijl is er anders, en hoe minder bagage je meeneemt hoe makkelijker het reizen is. Aan stoepen doen ze niet dus beter gewoon een kleine backpack. Waren kunnen ze hier beter dan in NL en is super goedkoop.
    Boek soms ook gewoon tourtjes want dat is efficient en een goede manier om de bevolking te ondersteunen.

Hoi Lizette, ik heb mijn antwoorden in het rood door je vragen heen geweven. Groetjes, Anita

Het alleen reizen, zelf wanneer je wat op leeftijd bent, hoeft in Indonesie zeker geen probleem te zijn. Laat je in ieder geval goed voorlichten. Plaatselijke tourburo’s kunnen je zeker goed helpen. Echt iets van de straat “kopen” zouden wij zeker niet doen. Tourburo’s zijn misschien wat duurder maar wel (niet altijd natuurlijk) betrouwbaarder. Zelf doen wij al geruime zaken met een buro in Yogjakarta en nog niet zo lang geleden heeft dit buro de begeleiding gedaan van een van onze gasten (82 jaar) die ook alleen reisde.
Goed inlezen en je niet gek laten maken dat is ons advies.