Alleen reizen op Java

Hallo allemaal,

Ik vraag me af hoe het reizen op Java over het algemeen bevalt. Ik zit er over te denken een reis naar Java te plannen, maar ik weet niet of het reizen bijv. net zo makkelijk is als in Thailand en hoe de mensen reageren op vrouwen die alleen reizen.

Wie heeft er ervaring met als vrouw alleen te reizen op Java, of door heel Indonesië. Wie heeft er tips, goede adviezen en leuke verhalen?

Ik hoor het graag.

Groet,

Liz

hi!
heb je al iets geboekt?
ik zit er aan te denken om 3,5 week bali gecombineerd met java te doen…

Gr.

Hoi Liz,

Je kan prima door Java reizen in je eentje, het is daar echt wel veilig, zoals in bijna heel Azië.
Je zal misschien wel een beetje last hebben van alle mensen die graag met je willen praten, maar dit is echt niet uit kwade bedoelingen. Ze vragen gewoon om aandacht en misschien een beetje engels leren. Ik moet toegeven dat ik er helemaal klaar mee wat na een tijdje. Iedereen spreekt je namelijk aan, dus elke 10 mtr sta je weer stil als je elke vraag beleefd wilt beantwoorden. En nog een tip: pas op je geld. Als toerist vragen ze gewoon 5x de prijs voor alles. Elke taxi/riksja rit gaat in prijs 5x over de kop. Elk fles water IN DE SUPERMARKT (!) betaal je 5x de prijs voor. Voordat ik naar buiten liep om een riskja aan te houden vroeg ik in het hostel of haalde ik uit de reisgids de prijs wat de rit eigenlijk zou moeten kosten. Ietsie meer kan ik best mee leven, maar dan heb je wel een richtlijn om af te dingen. Dus ook in de supermarkt moet je afdingen, ga anders gewoon naar de volgende supermarkt waar ze wel de goede prijs aannemen. Ik betaalde in 2007, 3000 roepies (prijs voor locale was 2000) voor een standaard grote fles, denk 1,5 ltr. Ze vroegen me gewoon elke keer 10.000.

Mijn tip voor wat betreft de hoogtepunten op het eiland: Bromo, Yogyakarta, Borobordur, treinrit vanaf Bandung naar Jakarta is onwijs mooi en rijdt langzaam zodat je foto’s kan maken van het uitzicht. Als je de tijd hebt is het misschien leuk om naar Bali of als je meer natuur/Orang Utangs wil zien: Sumatra. Het geweldigste wat ik heb gezien in Indonesië was Papua, maar daar heb je wel tijd voor nodig en is niet heel goedkoop.

Ik zou zeggen, niet twijfelen en gewoon gaan.
Hele veel plezier! Groetjes Karin