Ik plan een reis naar Argentinië en Chili voor de maand juli. Het is daar dan winter en daaromtrent mijn belangrijkste vragen:
heeft er iemand ervaring met het reizen door vooral Noord-Argentinië tijdens dit seizoen? Wat moet ik daar klimatologisch van verwachten?
Ik ben freelancefotograaf en zonlicht is heel belangrijk voor goede foto’s. Dat het niet al te warm is, is op zich geen probleem, maar als het constant regent en /of grijs en grauw is, heb ik er niet veel aan.
Ik zou niet zuidelijker gaan dan de lijn buenos Aires - Santiago (chili). Dus wat voor weer kan ik ten noorden van die as verwachten?
is het tijdens die periode ook doenbaar om met de auto te rijden? of is het af te raden vanwege sneeuw of andere problemen?
Heeft er iemand een idee hoeveel een vlucht Buenos Aires - Santiago bv kost? En wat is zo de gemiddelde prijs voor een binnenlandse vlucht in Argentinië?
Is het makkelijk om vanin argentinië de grens met uruguay te overschrijden? En dan vooral: kan je met de boot van in Buenos Aires naar Montevideo?
Het noorden in Juli is prima te bereizen. Gemiddelde temperatuur zal tussen de 10 (Buenos Aires) en 20, soms 25 graden liggen (La Rioja, Salta, Iguazú).
Een echte ‘regentijd’ is er niet, maar in Juli/Augustus heb je daar weinig kans op, het regent meer in de zomer en herfst (maart/mei)
Met de (huur)auto rijden is geen enkel probleem, tenzij je hoog de Andes ingaat (bijvoorbeeld bij Mendoza). Dan kan sneeuw voor overlast zorgen.
Bij lan.com kan je zien hoeveel een vlucht Buenos Aires - Santiago kost. Dit is ook prima online te boeken. Ook binnenlandse vluchten naar enkele steden zijn via Lan te boeken (reken op zo’n 80-180 euro per vlucht voor buitenlandse toeristen).
Om goedkoper naar Santiago te gaan zou je ervoor kunnen kiezen naar Mendoza te reizen (vlucht of luxe bus) en dan met de bus de Andes over te steken. Loop je alleen wel het risico dat de pas is afgesloten wegens sneeuwval
Vanuit Buenos Aires kan je met de boot naar Uruguay. Er zijn diverse opties, je kan met een snelle (duurder) of met de langzame boot naar Colonia en dan met de bus verder, of met de snelle boot direct naar Montevideo, maar dit is een stuk duurder. Colonia is overigens wel een fotogeniek oud stadje, dus je kan overwegen daar een overnachting te boeken.
(Uiteraard helpen wij je graag met plannen en boeken :biggrin:, zie onze site)
Wij waren in 2006 (half juli-half augustus) in Argentinië. We bezochten Buenos Aires en Het noordoosten (provincies Misiones en Corrientes). We reisden met 2 kinderen. We deden het dus kalmpjes aan. Het klimaat was zeer gevarieerd. We landden in BA met een goede 22 graden (vrij uitzonderlijk), in Corrientes, Poasadas en Iguazú tussen 25 en 30 graden. Gedurende een 5-tal dagen was het dan bitterkoud (rond vriespunt) en we hadden ook wat regen. Het was nogal vreemd om na die warme dagen opeens in Misiones naar het vriespunt te zakken (we waren toen in El Soberbio voor de watervallen van Moconá). Vrienden van ons hadden vorige zomer in Uruguay een echte winter. Het is dus een gok. In Corrientes en Misiones heb je meer kans op mooi weer. Wij gaan volgende zomer terug voor NOA (Jujuy, Salta, Tucuman, …). Daar veeleer heldere luchten, droog en 's nachts koud. Misschien beter weer voor een fotograaf. We huurden geen wagen. De bussen zijn luxe en de taxi’s goedkoop. Veel plezier! Prachtig land, toffe mensen, lekker eten en alles aan een zacht prijsje. Prijs/kwaliteit zal je niet veel beter vinden. Je moet er dan wel een winterprik(je) willen bijnemen.
Ach, ook midden in de zomer kan het weer je nog verrassen. Zo sneeuwde (!!) het hier vanochtend! Terwijl we vorige week nog met 30 graden buiten zaten en het gisteren in Buenos Aires nog 40 graden was. Geeft ook gelijk weer een idee over de afstanden trouwens, Buenos Aires en Bariloche liggen zo’n 2 uur vliegen van elkaar.
Allemaal al heel hard bedankt voor de reacties!
We hebben ondertussen een ticket naar BA geboekt, dus we kunnnen er niet meer onderuit En winter daar verwacht ik me eigenlijk toch aan, dus dat is niet zo erg. We gaan ook meer naar het noorden, een stukje Paraguay doen en meer naar het westen naar Salta. Daar zal het weer allicht iets beter meevallen. Nu goed, het weer zal de pret niet bederven! Salta en omgeving trekt me enorm aan trouwens, lijkt me een fantastisch landschap. Tips voor trips daar zijn altijd welkom! (en ook elders in het land uiteraard, maar niet zuidelijker dan de lijn Santiago de Chili - Buenos Aires, want dat gaan we gezien de winter vermijden)