Ik plan een reis naar Argentinië en Chili voor de maand juli. Het is daar dan winter en daaromtrent mijn belangrijkste vragen:
heeft er iemand ervaring met het reizen door vooral Noord-Argentinië tijdens dit seizoen? Wat moet ik daar klimatologisch van verwachten?
Ik ben freelancefotograaf en zonlicht is heel belangrijk voor goede foto’s. Dat het niet al te warm is, is op zich geen probleem, maar als het constant regent en /of grijs en grauw is, heb ik er niet veel aan.
Ik zou niet zuidelijker gaan dan de lijn buenos Aires - Santiago (chili). Dus wat voor weer kan ik ten noorden van die as verwachten?
is het tijdens die periode ook doenbaar om met de auto te rijden? of is het af te raden vanwege sneeuw of andere problemen?
Heeft er iemand een idee hoeveel een vlucht Buenos Aires - Santiago bv kost? En wat is zo de gemiddelde prijs voor een binnenlandse vlucht in Argentinië?
Is het makkelijk om vanin argentinië de grens met uruguay te overschrijden? En dan vooral: kan je met de boot van in Buenos Aires naar Montevideo?
Het noorden in Juli is prima te bereizen. Gemiddelde temperatuur zal tussen de 10 (Buenos Aires) en 20, soms 25 graden liggen (La Rioja, Salta, Iguazú).
Een echte ‘regentijd’ is er niet, maar in Juli/Augustus heb je daar weinig kans op, het regent meer in de zomer en herfst (maart/mei)
Met de (huur)auto rijden is geen enkel probleem, tenzij je hoog de Andes ingaat (bijvoorbeeld bij Mendoza). Dan kan sneeuw voor overlast zorgen.
Bij lan.com kan je zien hoeveel een vlucht Buenos Aires - Santiago kost. Dit is ook prima online te boeken. Ook binnenlandse vluchten naar enkele steden zijn via Lan te boeken (reken op zo’n 80-180 euro per vlucht voor buitenlandse toeristen).
Om goedkoper naar Santiago te gaan zou je ervoor kunnen kiezen naar Mendoza te reizen (vlucht of luxe bus) en dan met de bus de Andes over te steken. Loop je alleen wel het risico dat de pas is afgesloten wegens sneeuwval