Aangezien ik eind van dit jaar voor 5 maanden naar Argentinië vertrek vraag ik mij af of het zinvol (en voordelig) is om een Argentijnse bankrekening te openen?
Aangezien geld pinnen met mijn Ned. pas me een aantal euro per opname kost, kan ik ik me voorstellen dat het loont om een Argentijnse rekening te openen.
a) Het is (zo goed als) onmogelijk als toerist een bankrekening te openen
b) Het is (zo goed als) onmogelijk geld over te maken naar een Argentijnse rekening.
En ja, ruime en zeer frustrerende ervaringen mee Je hebt in ieder geval een DNI (soort sofinummer) nodig om een bankrekening te kunnen openenen. Omdat ik al geruime tijd in Argentinië ben en hotels en dergelijke moet betalen voor onze klanten is het me uiteindelijk bij Banco Patagonia gelukt een rekening te openen met alleen een CDI nummer (bij de Argentijnse belastingdienst aan te vragen). Maar ik kan vreemd genoeg weer geen geld overmaken van mijn NL rekening naar mijn Arg rekening. Tot en met de hoogste bazen bij Banco Patagonia zijn hiermee bezig geweest, onder andere om het via een omweg in Italie mogelijk te maken, maar het lukt niet. Ik zou je de moeite en frustratie besparen, zeker als het maar voor 5 maanden is.
Daarnaast kan je in Buenos Aires bij de CitiBank meer dan het normale maximumbedrag per transactie opnemen zonder problemen. Helaas hebben ze alleen geen CitiBank in Bariloche, dus ik moet iedere keer $950 per transactie opnemen en dat loopt hard op (EUR 2,25 voor de bank in NL plus $11,55 voor de bank in Arg, PER TRANSACTIE van max $950!!).
Zo, weer even mijn hart kunnen luchten, dank :wacko:
Het is vrij normaal om in bijvoorbeeld supermarkten met mastercard te betalen, zonder bijkomende kosten (behalve een koers die iets onder de officiële koers ligt, maar dat geldt ook bij opnamens met je pinpas bij betaalautomaten). Je moet een bonnetje tekenen en je paspoortnummer erbij geven en klaar is Kees.
Ook in hotels kan je vaak wel met Mastercard betalen, maar het is vaak voordeliger als je cash (“en efectivo”) betaalt. Van tevoren even vragen dus!
Als je de ING hebt als bank, kun je ook een betaalpakket afsluiten (zo heette het athans bij de postbank, maar denk nu nog steeds) dan hoef je neit steeds als je pint die extra kosten te betalen. Zulke dingen hebben ze vast ook bij andere banken, maar dat weet ik niet.
Bij het spenderen van grotere bedragen is het al snel zo dat ze je een fikse korting geven als je cash betaald. Argentinie is nog een echte “cash maatschappij”.
Ik heb de afgelopen maanden mijn nieuwe huis hier ingericht en op bijna alles 20% korting gekregen als ik direct & cash betaalde. Kan dus flink oplopen.
Credit card betalingen zijn hier overigens inderdaad behoorlijk ingeburgerd. Zorg er wel voor dat je altijd betaald in “0 cuotas”, oftewel in 0 termijnen.