Mijn vriendin en ik willen graag in april 2012 naar Peru. We bevinden ons in de orienterende fase en hebben de Loneley Planet gekocht van Peru. Hierin staat dat de beste reistijd tussen april en september is.
Wie kan ons vertellen of april een goede maand is om Peru te bezoeken? Ik heb gelezen dat het ook afhankelijk is van welk gedeelte van Peru je gaat bezoeken. Aangezien dit onze eerste reis naar Peru is zullen we naar verwachting eerst de highlights wilen gaan bekijken (Lima, Cusco, Arequipa, Machu Pichu, evt. nog naar Bolivia).
Voordat we ons verder gaan verdiepen zouden we graag jullie mening horen voor wat betreft de maand april om Peru te bezoeken.
Je zit aan het eind van het regenseizoen. Mocht je enige flexibiliteit hebben, dan zou ik een paar weekjes later gaan. Het weer kan er in April prima zijn, maar vooral rond Cusco / Machu Picchu kan het nog goed regenen. Mocht je bijvoorbeeld een trektocht willen doen, dan kan dat de pret toch wel wat drukken.
We zitten er aan te denken om midden april te vertrekken voor een 3 weekse rondreis die eindigt in Machu Picchu. Daar zouden we dan dus begin mei zijn. Is dat een goed idee of kunnen we beter begin mei vertrekken zodat we aan het einde van mei in Machu Picchu zijn?
We zijn flexibel qua reistijd, dus alles is mogelijk.
Ik heb twee keer in maart-april in Peru gereisd (1998 en 2006). Met de klimaatveranderingen is het weer iets onvoorspelbaarder geworden, dus de gemiddelden kloppen niet meer helemaal.
Toch heb ik wel prima kunnen reizen. In sommige gebieden regende het in maart nog flink (bv. bij Huaraz), in andere gebieden was het gewoon droog. In 2006 begon ik in maart in het regenwoud / de jungle (Puerto Maldonado), dus daar regende het natuurlijk extra veel. Sommige auto’s kwamen vast te zitten maar ik heb geluk gehad en de busjes en taxi’s waar ik in zat, konden gewoon doorrijden. Veel reizigers komen in Peru alleen toe aan de berg- en kustgebieden, en niet aan het regenwoud. Mocht je daar toch heen willen, kun je dat beter voor eind april of mei bewaren.
Ik meen me te herinneren dat het eind maart 2006 af en toe 's avonds laat een heel klein beetje regende in Cusco, niks om over naar huis te schrijven. Eind maart en begin april 2006 in de bergen en Lima ook geen regen gehad. In Lima heb ik altijd droog weer gehad.
Een voordeel van ‘het staartje van het regenseizoen’ is dat alles extra groen is en dat het laagseizoen is: dus meer beschikbaarheid en lagere prijzen in hotels.
Let ook even op Pasen. De heilige week (Semana Santa) voor Pasen is een fantastisch kleurrijk gebeuren om mee te maken, met veel processies met grote beelden van Maria en Jezus, palmtakken en andere kitsch prullaria te koop op straat, muziekavonden in kerken, confessie bij 7 kerken op 7-kerkendag, en bijvoorbeeld in Ayacucho leggen ze ook prachtige metersgrote zand-mozaieken (schilderijen) op straat die ze daarna met een processie stuk lopen… en tijdens Pasen zelf is er in Lima een feestelijke etensmarkt bij de San Francisco kathedraal. Zie foto’s op deze pagina in het midden en onderaan (Ayacucho en Lima). Ik vond het gewoon heel interessant en leuk om te zien hoe die mensen er helemaal in opgaan, en dat gesjouw met die loodzware beelden is wel indrukwekkend, ook als je zelf niet gelovig bent.
Wel kunnen tijdens Semana Santa hotels ietsje voller zitten in steden als Ayacucho (heel populair onder Peruanen om daar Semana Santa te vieren), Lima, Cusco… maar ik heb toch altijd wel makkelijk een kamer gevonden.
In 2012 valt Pasen op 8 en 9 april; dus Semana Santa begint officieel op 30 maart 2012 (maar in Ayacucho zijn dan op 29 maart al processies).
Oh ja en lees even het andere onderwerp in dit Peru-forum over ‘2500 mensen per dag bij Machu Picchu’ o.i.d. Het schijnt dat je tegenwoordig van tevoren moet boeken, ook zonder Inca Trail.