Annuleringsverzekering en reisadvies

Hallo,

Komende mei ga ik met mijn vriendin naar Libanon op vakantie. De vorige keer dat we er waren (2006) moest Israël na vijf dagen zo nodig het vliegveld bombarderen en het land binnenvallen, en daarom moesten we de grens over vluchten naar Syrië. Dit jaar kan dat niet, en daarom wil ik graag een annuleringsverzekering afsluiten. Daarover stuit ik echter op moeilijkheden.

De polisvoorwaarden (die ik heb gelezen) gaan nooit over de situatie in het land van bestemming. Geldige annuleringsgronden zijn zaken als ziekte, overlijden, het krijgen van een huurhuis (?!) en andere zaken die van toepassing zijn op de verzekeringnemer. Maar aan de ontwikkelingen van het land in kwestie wordt volledig voorbij gegaan; echter is een uitbrekende oorlog een week voor vertrek m.i. ook een goede reden is om een reis te annuleren.

Heeft iemand meer informatie hierover? Ik vraag het omdat het reisadvies naar Libanon niet heel denderend is (niet-essentiële reizen worden ontraden); als er idd weer iets gebeurt, dan zou ik het fijn vinden als ik de reis kan annuleren en mijn geld terug kan krijgen.

Hoi
Wow Libanon! Dat zal wel een mooie vakantie worden.
Misschien kan je je vraag beter bij een verzekeraar zelf leggen, dus stuur ze een mailtje. Dan weet je zeker dat je de juiste info hebt ontvangen. Ik zelf denk dat iets als een uitbrekende oorlog of terroristische dreigingen wel reden zijn om een annuleringsverzekerning te laten gelden maar dit weet ik dus niet zeker!
Veel plezier in iedergeval!
Groetjes Lotte

't is in ieder geval zo, dat wanneer je met een negatief reisadvies toch in een land blijft, dat je bezittingen dan niet meer verzekerd zijn. dit geldt ook voor ziektenkosten, zelfs wanneer je bv struikelt over een stoepje en je been breekt…

Ja ik zal zelf maar moeten bellen met verzekeraars. Overigens heb ik geen belang bij een reisverzekering, maar alleen een annuleringsverzekering.

Toch vreemd dat hier niets over te vinden is.

Hebben jullie alleen een los ticket? In het geval van een pakketreis is er namelijk calamiteitenfonds afgesloten en kunnen jullie annuleren. In het geval van een los ticket is het volgens mij gewoon pech gehad… (Heb dit een keer met klanten voor Ethiopie gehad…

Succes

volgens mij heeft een annul.verz enkel nut TOT het vertrek-=daarna niet meer. Dus als er tijdens jullie reis wat passeert-=dan geldt de REISverzkrg-die je zeker niet mag missen.
Als het een georganiseerde reis betreft (en dus niet op eigen houtje enkel vliegticket geboekt)-dan is-=ALS er malheur is VOOR jullie vertek wat tot negatief advies leidt-=de reisorg. gewoon verplciht jullie de reissom terug te betalen en vervalt de reis dus uiteraard. Maar er zijn bij mijn weten amper georg. reizen naar Libanon vanuit NL.
Als het een los ticket betreft dan geldt wat Cynthia al meldde=-niet goed=-geld kwijt en pech gehad.
Tegen ongemak op zich=-zoals aardbeving, overtsroming, militair conflict, staking etc-=op zich kan je nooit verzekeren. Wel tegen de gevolgen ervan en de schade die je dan erdoor leidt. Maar er zijn altijd uitzonderingen en uitsluitingen. Hoe goedkoper die polis-hoe meer ervan-logies toch? Wat lotte zei klopt niet.
Annulering geldt vooral (hoe het precies zit moet je niet hier vragen-maar site of polis lezen=-bovendien verschilt het per verz. 1 tot 2 en zelfs per type verzkrg) als er bij JULLIE wat gebeurt wat reizen onmogelijk maakt-meestal sterfgeval in naaste familie of baanverlies.

Bedankt voor de informatie,

Een annuleringsverzekering heeft natuurlijk enkel nut tot vertrek. Maar als Hezbollah en Israel weer akkefietjes hebben, en het vliegveld wordt weer gebombardeerd (en week voor vertrek), dan zou het fijn zijn als je kan annuleren.

Maar goed, we hebben losse tickets ja. Het is volgens mij niet zo dat je altijd je geld kwijt bent. Op het Grote Internet heb ik gevonden dat met de doorlopende reisverzekering van Aegon je te allen tijde en met elke reden kunt annuleren. Kost wel 10 EUR per persoon per maand, dus dat is 20 EUR*12 = 240 euro extra voor 1 vakantie. Dan wordt het gewoon een kosten/bate/kansen analyse; in dat geval gok ik gewoon op om die 240 euro te besparen, en deze verzekering niet af te sluiten.