Annapurna - Naar phu - Manaslu circuit

Beste reizigers,

Mijn vriend Michiel en ik, trekken naar Nepal voor de eerste keer (van 15 aug tot 14 sept) voor een maand. We zijn er ons van bewust dat dit niet de ideale periode is om naar Nepal te reizen. Maar we willen Nepal enorm graag zien en we laten ons niet afschrikken door de regen.
We hebben al veel opzoekingswerk gedaan en veel zaken gelezen, nu hebben we een voorlopig plan opgesteld van wat we graag willen doen.
Nu hoop ik van enkelen onder jullie die al in Nepal geweest zijn, te horen op dit een haalbaar plan is, en of er eventueel nog tips zijn, zaken waar we zeker op moeten letten enzo…

Even schetsen:
Wij zijn 2 jonge studenten, we hebben al enkele rugzak reizen erop zitten en we trekken goed onze plan. Onze conditie is betrekkelijk goed, we hebben allebei wat ervaring in de bergen, maar niet op een grote hoogte (max 3000m)

Ons voorlopig plan:
Rondtrekken: zonder tent, zonder gasvuur, zonder slaapmatje, met een beperkte mondvoorraad eten.
We zouden wel een gids meenemen (moet voor de permits dacht ik)

  • Landen in Kathmandu, daar een dag of 2 blijven om permits, bus, enz. in orde te krijgen en een gids te vinden die ons kan vergezellen.
  • Bus naar Besisahar.
  • Annapurnacircuit volgen van Besisahar tot in Koto
  • Afslaan van de AC en trekken naar* Phu*, terug naar* Naar* en dan over de Kang La pass (hier met voldoende dagen om te acclimatiseren)
  • Terugkeren op upper AC tot in Daraphanee
  • Daar beginnen aan de Manaslu circuit, deze uitlopen tot in Aarughat
  • Vanuit Aarughat terug naar Kathmandu
  • Nog enkele dagen verblijven in en rond Kathmandu: Patan, baktapur, …
  • Terugvlucht vanuit Kathmandu

Onze trekking zouden we dus graag wandelen in ongeveer 23 dagen.
Lijkt jullie dit haalbaar?
Wij zijn ook van plan om de Manaslu circuit in de omgekeerde richting te wandelen (normaal wandelt men beginnende in aarughat), zou het haalbaar zijn om in deze richting de karkya La pass over te steken.
( We hebben al blogs gelezen van mensen die het deden, mist goede acclimatisatie vooraf )

Verdere vragen:
Wat is de correcte prijs voor een gids?
Iemand ervaring met de temperaturen 'snachts op hogere hoogte?
Rijden er ook regelmatig bussen uit Katmandu naar Besisahar in de Monsoon?
(Natuurlijk moeten we rekening houden dat deze bussen niet even frequent rijden, of even vlot)

Alvast bedankt voor het lezen van mijn bericht!

Nele

Hoi Nele,

klinkt als een interessante combinatie van een stuk Annapurna en de Manaslu.

Nar en Phu liggen hoog genoeg dat je kunt acclimatiseren voor de Larke pas. Na twee keer die pas in de "normale"richting gedaan te hebbe lijkt het me rustiger om het laatste steile stuk bergop te doen. De afdaling vond ik linke soep met veel valpartijen. Tibetanen/Nepalezen met hun yaks komen ook van die kant de pas over.
Neem een hele goede zonnebril mee, de sneeuwvlaktes na de pas zijn knetterend wit! Bereid je voor een een zware dag, van welke kant je ook komt, het is een heleboel uur lopen en klimmen!

Waar ik aan twijfel is of je in 2 dagen Kathmandu genoeg tijd hebt een gids te vinden en de permits te regelen. Mij lijkt het verstandiger dat via internet vast te gaan regelen.
Ik lees hier http://www.roberteckhardt.nl/index.php/phu-en-nar-trekking dat je problemen met het vinden van een slaapplaats kunt hebben in de Nar/Phu uitstap. Zulk soort dingen kun je je gids voorleggen wanneer je nu vast contact gaat zoeken.

Temperaturen kunnen verschillen in de bergen. Ik was in november op de Larke pas en toen was het min 15, vorig voorjaar vroor het amper. Ga er van uit dat het koud is, kan het alleen maar meevallen :slight_smile:

Over de kosten van een gids hebben we al een topic
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=68276

1 like

in Kathmandu zul je zeker wel een gids vinden, er zijn massa’s travel agencies die gids aanbieden, voor prijs kijk je nr link van Siskablink.

Ik heb de annapurna circuit gedaan begin november, en temperaturen vielen echt mee eigenlijk… ben tot 5416m gegaan en had eigenlijk niet extreem veel en/of warme kleren, ik had m’n fleece en 2 tshirten aan, dat was alles, en v broek een namaak northface van pokhara en een linnen broek eronder… wél had ik een muts, wanten en sjaal nog aan :slight_smile:

maar het is (of was in mijn geval toch) niet zo koud als velen zeiden…

een tip: koop een yakwol dekentje en doe deze in je slaapzak op hogere gebieden, scheelt echt een hoop warmte! heb dit gedaan in torung phedi (4450 m) en lag te zweten 's nachts :slight_smile: maakt écht een verschil, een aanrader!

verder geen ervaring met nar phu en manaslu, geniet ervan!

1 like