Angkor Wat per fiets

We gaan begin maart voor de eerste maal naar Angkor Wat. We komen er smiddags aan vanuit Phnom Penh, Daarna 2 volle dagen en de dag daarna vroeg naar het vliegveld.

Nu twijfelen we over de invulling van deze dagen.
We zijn graag op ons zelf en vinden het leuk om zelf de tempels te verkennen en veel foto’s te kunnen maken. Daar kan soms wel eens wat tijd in gaan zitten voor een mooi shot dus een gids laten we liever thuis en lezen liever zelf in een boekje. Kunnen ze ook niet ongeduldig worden.

De fietstocht, the long route. Hoever liggen die tempels uit elkaar. Hier in Nederland is 15 km fietsen al een flink stuk voor ons stadsmensen.
Toch is fietsen wel grappig omdat je veel ziet en ieder moment kan stoppen. Een tuktuk bestuurder moet op je wachten als je een tempel bezoekt. Werkt dat misschien toch op onze zenuwen?? Ik wil graag wat van gedachten wisselen hierover. Wie heeft er al een leuk antwoord voor ons.

Hoi Harold,

ten eerste kun je er rekening mee houden dat maart tot de warmere maanden in Cambodja hoort en dat het op het midden van de dag onaangenaam kan worden.

Vanuit Siem Reap is het best te doen op de fiets, maar houd er rekening mee dat het hoofd gedeelte voor toeristen toch qua grootte met Manhattan te vergelijken is en dat een bezoek aan bijvoorbeeld Banteay Srei met de tuk tuk al zo’n drie kwartier rijden is.

Ik heb, verdeeld in meerdere bezoeken, zo’n 6 dagen in Angkor doorgebracht en de meeste bekende(re) tempels en bouwwerken gezien. Allemaal met de tuk tuk, waarvan de drivers altijd buiten de gebouwen geduldig staan te wachten. Je krijgt alle tijd en rust om te genieten van al het moois.

Ik zal het in jouw/jullie geval op locatie inschatten, want temperatuur en de toestand van eventuele fietsen kunnen meevallen maar vaak ook tegenvallen.

Dank je wel voor het verhelderend antwoord. Als ik dit zo lees dan laten we de fiets lekker zitten voor wat het is. Tenslotte gaan we voor de tempels en niet voor een fietstocht :).

Is het ook mogelijk om gewoon een tuk tuk ter plaatse te regelen als je weer verder wilt. Net als in NewYork je zo een taxi kunt aanhouden?
Of is het verstandiger om een tuk tuk voor heel de dag te reserveren en na een halve dag voor die man wachten hem weer terug zien te vinden? Om dan weer verder te gaan?

Kan me voorstellen dat het volgende lastig kan zijn: Met tuk tuk naar Ankor Wat, daar de zonsopkomst bekijken, dan lopend naar Ankor Thom, Ankor Thom en omgeving bekijken en dan halverwege de dag dan weer je chauffeur zien te vinden.

Het is echt zo lastig in te schatten als je ergens nog nooit bent geweest en het land ook nog vreemd is. Eind maart kan ik er gelukkig wel over meepraten.

Hoi Harold,

Ik regel bij de guesthouse altijd een tuk tuk voor de volgende dag, welke de laatste keer 15 usd kostte van 's morgens vroeg tot halverwege de middag. Je kunt er op straat makkelijk een regelen, want er is een overschot aan tuk tuk’s. Ga bij Angkor Wat bijvoorbeeld aan de voor- of achterzijde naar binnen en laat de driver aan de andere zijde op je wachten. De tijd doet er dan niet zo toe.

Jij hoeft 'm niet te zoeken hoor, want hij ziet jou wel :wink:

Angkor Wat naar Angkor Thom lopen zal ongeveer een kilometer zijn.

Als je de avond van te voren je pasje/kaartje gaat halen, dan mag je het park alvast in en kun je van de zonsondergang genieten. Het kan er druk zijn, maar dat maakt het uitzicht over het Western Baray er niet minder op.

1 like

Ik ben al een hoop wijzer en ben je Roberts dankbaar.

De tuk tuk gaat helemaal goed komen. We regelen het wel ter plaatse en voor die bedragen kan het ook niet heel erg mis gaan :smile:

Nu je het hebt over de ondergaande zon met Ankor Wat. Ik maak graag foto’s en ik ben ook zeker van plan om Ankor Wat op de gevoelige plaat te zetten met zons opkomst en ondergang. Dus die eerste avond meteen toegangskaartjes halen is een goed idee.
Nou zie ik op Internet foto’s met opkomende zon achter Ankor Wat maar ook foto’s met een prachtig verlichte lucht van ondergaande zon ook achter Ankor Wat :paranoid:
Dat kan voor mij gevoel niet want de mooiste kleur luchten in de avond is aan de kant waar de zon onder gaat. En dat is niet achter het complex van Ankor Wat.

Dit is voor mij echt nieuwsgierigheid, staan die mensen soms aan de andere kant van het tempelcomplex en ziet die er hetzelfde uit als de voorkant?

De achterzijde ziet er zo uit ->

http://www.traveljunks.nl/wp-content/gallery/angkor-wat/angkor-wat-achterzijde.png

Deze foto heb ik twee maanden geleden genomen. Er is aan die zijde wel een boomhut, waar je er redelijk mooi op kunt kijken. Het is helaas niet makkelijk te vinden. Met de rug naar Angkor Wat een 25 meter naar links en dan de tweede rij bomen van het bosje. Van die hut uit kun je misschien je gewenste foto maken. Houd er ook rekening mee dat er veel groene netten over delen van het complex Liggen ivm werkzaamheden.

http://voyagner.com/wp-content/uploads/2011/07/angkorwattreehouse.png

Dat is nou weer jammer he, groene netten. Hopelijk zijn ze er volgende maand al weer een stukje verder mee klaar. Gelukkig zijn er ook genoeg andere tempels zonder groene netten. Of zal 2012 het jaar zijn van groot onderhoud :slight_smile: Ga er toch niet de vakantie voor uitstellen.

Zo te lezen ben je er wel erg bekend. Wel erg handig met zulke goede informatie :slight_smile:

Gr, Harold

De eerste keer dat ik die netten zag was in 2009, dus dat schiet niet zo op :slight_smile: Deze heb ik in 2009 geschoten ->

http://www.traveljunks.nl/wp-content/gallery/angkor-wat/angkor-wat-tempel.png

Ik vind de plattegrond van de boomhut mooier :cheer::cheer::cheer::cheer::cheer:

Die groene netten vallen zo als ik het zie reuze mee. Beetje photoshoppen kan je ze misschien nog wel wegwerken. Beter een groen netje op het dak dan een steen in je nek. Of erger dat je er gewoon niet in mag omdat het gevaarlijk is.

Over het vinden van een tuktuk driver hoef je jezelf geen zorgen te maken,die vinden jou al zodra je aankomt in SR. Als je met ze afspreekt om je bij je hotel/guesthouse op te halen staan ze er, maakt niet uit welke tijd.
Ik heb mijn tweede bezoek per fiets gedaan, het voordeel is dat je dan niet zo door de verkopers lastig gevallen wordt, want een Tuktuk is het perfecte doelwit. Het is echter wel een klein uur fietsen vanaf SR.
Als je boekjes over de tempels wilt kopen kan je dat het beste in SR zelf doen, er zijn zat boeken winkeltjes waar je voor een dollar of 5 (2009) dezelfde boekjes koopt die op het complex veel duurder verkocht worden.

Als je overdag wilt fotograferen is het handig om een paar verloop filters mee te nemen om overbelichte luchten te voorkomen.

Goeie reis

Siem Reap naar Angkor Wat is 6 kilometer, een klein half uur. Wij hebben (ook in maart) ook een dag gefietst, naar de tempels op de lange route om de bekendste tempels heen (niet Banteay Srei, dat is veel verder weg). Ons is het ondanks de hitte goed bevallen. De tempels liggen op redelijk korte afstand van elkaar en de bewegwijzering is goed. Ook zijn er voldoende eettentjes en waterverkopers. Je kunt heerlijk rustig aan doen, bij de tempels eens wat langer blijven zitten om uit te rusten en het terrein is vlak. Huurfietsen zijn makkelijk te vinden in Siem Reap.

Ik zou zelf ook de tuktuk nemen die te huren is voor ongeveer 15 a 20 usd voor de gehele dag. Ik vond het ideaal om gewoon lekker overal naar toe te rijden en foto’s maken en dan weer verder. Zou wel weer terug willen zo een geweldig land.

Ik denk denk dat als we aankomen nog even gaan kijken naar de zonsondergang. Hebben we meteen toegangspassen.
De dag erna beginnen bij Angkor Wat, lopen naar de South Gate en dan Angkor Thom bezoeken en smiddags nog ergens Ta Phrom.
De dag erna de lange route met Preah Khan en diverse en in de middag Angkor Wat. Of we op de fiets gaan moeten we dan daar maar zien.
Maar zoiets zou het denk ik moeten gaan worden. Geen idee hoelang we er allemaal over gaan doen en wat de temperaturen zijn.

Wat ik wel jammer vind is dat het al zo vroeg dicht gaat. Hoe kan je dan foto’s maken van de tempels in het mooie blauwe uurtje?