Reisadvies fietsen Angkor Wat naar Ho Chi Minh of vise versa

Hallo!
Ons nieuw reisdoel voor najaar 2018: fietsen vanaf Angkor Wat naar Ho Chi Minh (route 1) of vanaf Ho Chi Minh naar Angkor Wat (route 2).
Welke route (1 of 2) is het leukst en waarom? Ps. We organiseren onze reis zelf.
Graag jullie aanbevelingen.
Alvast bedankt!
:dag:

De Angkor tempels voor het laatst bewaren zou een overweging kunnen zijn. Dus eindigen in SR.
Of laten afhangen van mooie vliegtijden / vliegprijzen.

Op zich is de kortste route niet zo geweldig, want je komt dan over zeer drukke nationale wegen waar regelmatig ongelukken gebeuren. Stel je dat zo voor: smalle wegen met veel inhalend verkeer, grote snelheidsverschillen, schoolkinderen en landbouwvoertuigen die ook van die weg gebruik maken.

Hoeveel weken hebben jullie?

Kijk eens naar de route: Kampot, Ha Tien, Sa Dec, Ben Tre, HCMC. (Chau Doc vond ik ook een leuk plaatsje)

Je kunt kiezen om via Battambang te gaan, maar er valt ook wel wat voor te zeggen voor de route langs het water tussen Phnom Penh en Kampong Cham. In Phnom Penh kun je direct vanuit het centrum net ten noorden van Koh Pich (Diamond Island) voor een paar honderd riel de pont naar AreyKsat nemen. Bij AreyKsat zit je direct op het platteland.

HCMC lijkt me niet zo leuk per fiets, omdat daar met name (miljoenen…) gemotoriseerde tweewielers zijn.

Bernadette Speet heeft een mooi gedetailleerd boek geschreven over fietsen door Cambodja (en ook over Laos). Niet helemaal up-to-date meer, maar misschien kun je nog aan een exemplaar komen. Met name in het oosten zijn sommige (voormalig onverharde) wegen de afgelopen jaren flink verbeterd (o.a. om de leegroof makkelijker te maken, zie: https://www.phnompenhpost.com/national/ngo-data-shows-wholesale-sell).

Johan

Super bedankt voor je advies! Precies wat ik nodig had! :slight_smile:
De route vanuit Koh Pich naar het platteland vanaf AreyKsat naar Kampong Cham spreekt me aan. En ik zal zeker eens achter dat boek aan gaan. Bedankt voor de tip.
We willen 3 a 4 weken gaan. Is het goed te doen om vanaf Kampot naar Phnom Penh te fietsen? Of is dat ook zo’n smalle weg met veel inhalend verkeer? Alvast bedankt!
TravelR

Van Ha Tien naar Kampot kom je nog langs Kep, ook een stop waard.

Er zijn verschillende opties van Kampot naar PP (inclusief de omroute via Sihanoukville).
Ik weet niet wat de huidige condities van de wegen zijn. Misschien kun je het beste ter plekke vragen.
Kampot is enorm booming, verwacht vooral in weekends extra drukte.
De bussen die ik heb gehad, namen bijna elke keer een andere route, soms helemaal om via Kep.
Minibussen beweren dat traject in 2,5 uur te doen en zullen wel de N3 nemen.
Je zou kunnen overwegen via Takeo te gaan met een bezoekje aan Tonle Bati, daar zijn ook een paar kleine tempeltjes.
Het stuk door buitenwijken van Phnom Penh naar het centrum heeft ook vaak opstoppingen voor bussen, misschien kun je dan wat rustiger straatjes uitzoeken die parallel lopen.

Johan