Hallo allemaal,
Binnenkort reis ik af naar Cambodja/Laos en heb een vraag:
Van Angkor Wat hoor ik enerzijds goede verhalen: mooi en indrukwekkend, maaar zó toeristisch… En dat laatste vind ik altijd jammer - is er een manier om dit te omzeilen? Is er bijvoorbeeld iets vergelijkbaars, maar minder toeristisch?
En verder, hebben jullie nog tips voor steden/plekken die wat minder gebruikelijk zijn voor (in Cambodja en/of Laos)?
Dank! Robert
Hallo Robert,
Ik wist van net als jij van tevoren dat ik moeite zou hebben met het toeristische gehalte van Angkor. Er is maar een oplossing: Een dagpas kopen ipv een drie dagen pas. je zult moeten toegeven dat het toch te mooi was om te missen… Maar waarschijnlijk heb je net als ik er na een dag ook wel weer genoeg van. Het is wel zo dat je bij de ene tempel wel door twintig personen lastiggevallen wordt en bij de andere tempel niet of nauwelijks ( Een enkel kind dat vraagt of het je gids mag zijn) , je kunt je chauffeur/gids vragen om hiermee rekening te houden.
Kompong Luong is een aanrader voor wat jij zoekt: Een drijvend dorp van Vietnamezen, het best bereikt vanuit Pursat. Je vindt er alles wat een dorp heeft: Drijvende restaurants, winkels, en zelfs drijvende tankstations. Hele aparte ervaring. Geen toerist in zicht.
Hans.
Dank… ik schrijf het op (altijd maar zien wat lukt natuurlijk)
Ik heb gelezen over Wat Champasak (als ik het goed heb geschreven), kennen jullie dat? Vergelijkbaar?
Wat Champasak in Laos is mooi, maar zoveel kleiner! De weg er heen, door de dorpen en met een gammele boot over de rivier, is ook zeer pitoresk. Zie Out of Asia.nl - Pakse. (Ik vond zuid Laos echter minder mooi dan het noorden…)
Een ander ‘alternatief’ is uiteraard Ayuthaya in Thailand. Zie Out of Asia.nl - Bangkok en Ayuthaya.
Maareh, persoonlijk ben ik het HELEMAAL niet eens met de stelling dat je beter slechts 1 dag naar Angkor kan gaan omdat het zo touristisch is. Natuurlijk, tempels als Angkor Wat zelf en Wat Tom worden overspoeld door touristen, maar dat zijn er zo weinig. Ik ben een week in Angkor gebleven en heb ook de minder bekende en meer afgelegen tempels bezocht. En vaak was ik de enige tourist!!! En misschien zijn deze tempels kleiner dan anderen (niet altijd), en misschien zijn deze tempels minder goed onderhouden (niet altijd) en overgroeid door planten en bomen, ze hebben absoluut hun charmes. Out of Asia.nl - Siem Reap
Veel plezier!
Hallo!!
Ook al is Angkor Wat idd best toeristisch, ik zou het niet willen missen hoor!
Wij zijn 2 dagen gegaan (3 vonden we teveel). Maar als je veel toeristen bij een bepaalde tempel/ruine ziet die linksom gaan, kan jij dus reachtsom gaan. Zo vermijd je dat je in hordes loopt.
Nog een tip die ik je wil meegeven is dat het heerlijk is om er te fietsen!!! Wij hebben allebei de routes (de korte en de lange van ongeveer 35 km) op de fiets gedaan en het is heerlijk!! Je ziet veel meer en je kan het in je eigen tempo doen ipv de tuktuk driver, haha!
En Ayuttaya en Sukotai in Thailand zijn mooie alternatieven, maar om dit OOK te doen is zeker te moeite waard!
Succes!
Aha, dus er zijn ook authentiekere delen bij Angkor Wat, da’s mooi! Alle twee weet ik niet, ik reis niet alleen,
Mijn grootste domper was Macchu Pichu, had eigenlijk naar Choquequirao gewild, maar heb me toen toch laten overhalen - achteraf spijt… Ik heb foto’s gezien van bomen die “uit” tempels groeien en dat zag er zo heerlijk uit - lijkt me veel mooier dan iets wat helemaal gerestaureerd is.
Ik neem het mee in de “planning”
Er zijn zeker authentieke delen!
Onze chauffeur gaf ons goede tips om de drukte te omzeilen. Soms betekende dat we een tempel tijdelijk oversloegen en later op de dag terugkeerde wanneer de grote drukte voorbij was. We hebben ook de drukte deels weten te mijden door vroeg te beginnen, 's middags hadden we meestal een pauze van een paar uur (het was 40+ graden toen ik er was) en in de namiddag gingen we dan weer op pad.
Tip: als je tevreden bent over een chauffeur, regel hem dan meteen voor devolgende dag. Scheelt je een hoop gezeur over de prijs en levert je leuke kortingen op/meer kwaliteit voor hetzelfde geld.
(Helaas heb ik geen naam of adres van diegene die mij rondgereden heeft…)
Beetje laat, maar toch 
Wat wij mooi vinden vinden anderen ook mooi en trekt dus veel publiek. Dat moet men maar mee leven, want het is niet anders.
Voordeel is dat buiten Angkor Wat, Angkor Thom( met de Bayon) en Ta Phrom de toeristenstroom al een stuk minder is. De meeste groepen doen deze 3 en eventueel een minder bekende tempel als extra bezichtiging. Let er op dat het gehele Angkor complex gigantischr groot is, maar wordt door de meesten enkel dit gedeelte bezocht.
Op dit kaartje zijn al een behoorlijk aantal tempels te zien, die je vaak verlaten kunt vinden. Zelfs Angkor Wat is op bepaalde tijden van de dag vrijwel verlaten, maar is een questie van timing en geluk. Probeer in de tegengestelde richting als de grote hordes te rijden/lopen en geniet van de pracht van dit mooie complex. Ondanks de vele toeristen.