Als je een wereldreis wil maken, moet je je wel een beetje voorbereiden
Oké hier is mijn vraag:
Vanuit Auckland (N-Z) wil ik bergwandelingen maken en mooie natuur zien!
Dus mijn vraag wat jullie aanbevelen Andes (Salta of Mendoza) of Patagonië?
Qua bereikbaarheid/mooiheid?
De hoogste berg van Zuid Amerika ligt in de buurt van Mendoza en die is erg in trek bij de klimmers. Trekking is ook populair in bijvoorbeeld Bariloche.
Het zal overal wel mooi zijn, ik zou gaan voor de plek die je het mooiste lijkt als uitvalsbasis
Het hangt er ook vanaf wanneer je wilt reizen. Het najaar begint hier binnenkort en de maanden juni/juli/augustus is het hier gewoon winter en zeker in Patagonië. Dus mocht je in die periode reizen dan zou ik je aanraden Salta en Mendoza te doen i.v.m. de mildere temperaturen.
Mocht je geïnteresseerd zijn in meer info over bijvoorbeeld excursies in Mendoza/Salta dan moet je me maar even een privé bericht sturen.
Bedankt voor je reactie! Het zou gaan om februari/maart/april of tenminste een deel van deze maanden. Salta lijkt me geweldig (laatst weer de ‘‘wie is de mol’’ serie gekeken :so:). Alhoewel ik denk dat je beter te voet af bent in Patagonië. Ik heb het!! Gewoon een reisje van Santiago naar Cordoba van een paar weken en dan naar het zuiden voor Patagonië. Dit klinkt wel goed in mijn oren. Maarja dan mis ik wel Salta… Hebben jullie motivaties om naar Salta te gaan?
OK, als je wilt reizen in de strook Mendoza - Córdoba en enkele goede trekkings wilt doen, dan weet je me te vinden! Zelf woon ik in Córdoba en mijn vrouw en ik organiseren hier en in andere regio’s (zoals Mendoza en Salta) diverse avontuurlijke excursies. Córdoba is vooral erg groen en kent veel middengebergte, meren en rivieren. Een trekking van drie dagen in Los Gigantes is bijvoorbeeld echt spectaculair.
En wat betreft Salta, ja, dat is gewoon een heel andere omgeving. Meer woestijn, zoutmeren, inheemse trekken van de bevolking, etc. Gewoon heel fraai, maar Argentinië is op veel te veel plekken erg fraai, dus je moet keuzes maken.
Salta is dus een veelzijdige plek. Ik houd inderdaad van meerdaagse trektochten. (Mendoza).
Eigenlijk wil ik alles met alleen een backpackers rugzak doen. Is Salta dan nog steeds geschikt? Het is in februari in Salta zeker erg warm. Warmer dan Cordoba, dat 800 km ten zuiden van Salta ligt. Is het dan nog aan te raden om naar Salta te gaan?
Frank
qua gebied vond ik Patagonië veel en veel mooier. Ik ben dan ook meer van meren, groen en besneeuwde toppen dan van het roodachtige (ook ontzettend mooie ;)) landschap in salta/mendoza. Bariloche is een aanrader vanwaar je bijvoorbeeld een prachtige wandeling kunt maken (cerro catedral heet ie geloof ik).
Van Bariloche kan het ook een leuk idee zijn om naar El calafate te trekken, naar de (niet voor niets beroemde) Perito Moreno gletsjer. Vanuit El Calafate kun je ook een dagtrip maken naar de fameuze sombrero’s die maar op 2 plaatsen ter wereld voor schijnen te komen. (Daar en in nieuw-zeeland).
Allebei zijn erg mooi, maar de tijd van het jaar is bepalend voor genieten of afzien. In de winter (mei t/m oktober is Patagonie af te raden. Te koud, en geen faciliteiten (alles is dicht). Ik woon in de provincie Mendoza en hier is de winter een stuk milder, maar hoog in de bergen is het klimaat (ook) 's winters onvoorspelbaar met veel wind en sneeuw.
De beste tijd is dus zo-wie-zo van november t/m maart. Mail me als je meer wilt weten.
elreydelripio@fastmail.fm
foto’s van de Andes (en nog veel meer) vind je hier
Ik moet helaas in de maand augustus, omdat ik anders niet uitkom met Azië. Als ik naar het klimaat kijk zie ik dat Patagonië gemiddeld in de maand augustus 5 graden aangeeft. Is in de maand augustus nog echt alles dicht in Patagonië?
Augustus komt doordat ik eerst Z-A doe en dan N-Z en dan Azië!
Bedankt voor jullie reactie!
Greetz, Frank
En hoe zit dat met het openbaar vervoer en de temperatuur in Patagonie in April? Is het nog net te doen of moet ik het voor een andere keer bewaren? Ik hoorde dat het van het weer afhangt wanneer de laatste bussen terug naar de bewoonde wereld gaan. Weten jullie hier iets van? Wat raden jullie aan? Gaan of overslaan?