Zouden jullie gebieden, plaatsen, enz., kunnen aanwijzen, waar jullie geweest zijn, die niet veel of helemaal niet genoemd worden en die volgens jullie wel de moeite waard zijn?
Ik geef alvast een aantal mooie of boeiende plekken waar ik geweest ben:
Rangitoto Island
Waiheke Island
Waioeka Gorge
Gisborne
Route Gisborne - Napier
Picton als verblijfplaats
Hammer Springs
Woeste kust bij Kaikoura
Banks Peninsula met o.m. Akaroa
Otago Peninsula met o.m. albatrossen
Invercargill
Stewart Island
White Island met pruttelende zwavelbronnen. Niet te vergelijken met Rotorua etc. Excursie met helm op en gasmasker om je nek (preventief)
De kust tussen Wellington en Cape Palliser met een grote zeehondenkolonie pal langs de weg en een ‘bulldozerparkeerterrein’ in het vissersplaatsje Ngawi (zie de foto’s op Google Maps)
Het lijkt mij niet goed, als men zich, als men Nieuw Zeeland wil bereizen, uitsluitend gaat focussen op de geijkte hoogtepunten en men al die hoogtepunten wilt zien. Er is zo veel anders moois in Nieuw Zeeland. Men zou de planning ook zo kunnen doen:
- Je gaat uit van de verhouding 1 doorreisdag en 2 a 3 verblijfsdagen. Een doorreisdag wordt altijd gevolgd door verblijfsdagen.
- Je zoekt 4 plekken waar je graag wilt verblijven. Van daaruit maak je wat tripjes, mede aan de hand van reisgidsen.
- Voor de rest van de tijd reis je op een doorreisdag naar een willekeurige plek die je ter plaatse wat toelijkt en doe verder hetzelfde als in punt 2 genoemd.
Je krijgt dan ook hoogtepunten te zien, die niet als geijkte hoogtepunt worden genoemd.