Andamns Islands

Volgend jaar Februari ga ik voor 5 maanden naar Zuid-India.
Graag zou ik de Andamns Islands ook bezoeken.
Heeft iemand ervaringen met deze bestemming / accommodaties?
Ook zou ik graag willen weten wat verder mooie, ook evt. rustigere bestemmingen zijn in Zui-India vooral met mooie natuur etc.
Ik zit ook te denken aan het bezoeken van de volgende plaatsen Chennai, Coochin, Mysore, Madurai, de treinrit naar Ooty. Als iemand tips heeft voor accomodaties, of andere ideeen heeft, dan hoor ik het graag.

Hoi Isis,

Volgens mij zijn er niet écht rustige bestemmingen in India! Het zijn meer plekken waar het wat rustiger is. Ook de interesse van de locals maakt het er niet rustiger op. De mensen gaven mij veel aandacht! Er lijken overal mensen te zijn die iets van je willen of gewoon een babbeltje met je maken. Nou ben ik in vergelijking met hun vrij lang, heb blauwe ogen en een kale kop. Kan natuurlijk ook helpen? Ik had bij Mysore op een berg een mooie rots gevonden met uitzicht over de stad, maar je kan gewoon wachten totdat iemand langskomt en naast je komt zitten. Ondanks dat ik amper toeristen ben tegengekomen heb ik wel vaak gezellig met de locals kunnen babbelen!

In Rameswaram heb ik lekker rond kunnen fietsen naar een tempeltje op een berg, genietend van een zonsondergang. Verder heb ik daar een paar kilometer over het strand gelopen naar Dhanushkodi. Je neemt de bus naar de eindhalte, vervolgens heb je alleen maar strand, eerst breed, later steeds minder breed, uiteindelijk niets meer. Daar is geen weg, kom je alleen maar langs kleine vissersdorpjes. Dan loop je helemaal alleen over het strand, met zo nu en dan een paar vissers. Het uiterste puntje is op zo’n 25 km van Sri Lanka. Er komen wel veel pelgrims naar Rameswaram, maar de enige toeristen die ik er ben tegen gekomen waar Koreanen…

In Kodaikanal zijn fantastische uitzichten (en lekkere chocolade!). De treinreis naar Ooty is zeker een aanrader! Hampi vond ik erg bijzonder, zou ik zeker bezoeken.

Uhm, eigenlijk kan ik nog wel een paar uur babbelen, want ik vond India GEWELDIG! Mijn reis was dit: Chennai, Mamallapuram, Chidambaram, Kumbakonam, Thanjavur, Rameswaram, Madurai, Kodaikanal, Ooty, Mysore, Somnathpur, Halebid & Belur, Hospet, Hampi, Bijapur en als laatste Mumbai. In Goa ben ik niet geweest, schijnt wel errug mooi te zijn. Maar als je iets wilt weten over waar ik geweest ben, dan moet je het maar zeggen. Ik kan je wel vertellen in welke hotels ik heb overnacht, maar dat hangt natuurlijk sterk af van je budget; ik reisde redelijk low-budget; alles (eten, reizen, slapen enz.) bij elkaar zo’n 16 euro per dag.

Wauw, 5 maanden Zuid India… ik wil ook

Gert Jan

Hoi Gert Jan,
Wij willen ook lowbudget richting India. Zijn dus benieuwd naar je ervaringen met deze hotels en welke het waren.
Groetjes Nele

Hoi Nele,
Allereerst; ik weet niet wat je gewend bent, maar het is niet altijd even schoon. Als wc kwam ik vrij vaak een squat toilet tegen. Ziet er meestal wel wat viezig uit, maar het is eigenlijk veel fijner en je hoeft niet op zo’n ranzige wc-bril te zitten!

Chennai: Broadlands. Schattig, ik had een kamer aan de straatzijde wat drukker (goedkoper) is. Eigen douche. Alles gewoon basis; het is er, maar verwacht geen mooie tegels in de douche en dat soort dingen. Er is geen restaurant, maar zoals wel vaker in India; even met de roepies wapperen en ze doen alles voor je! Ontbijt wordt dan voor je gehaald. Ik landde destijds in Chennai en was wel enigszins geschokt dat mensen voor het hotel op straat sliepen. Ook mensen in het hotel slapen gewoon met z’n allen op de grond. Daar waren nog wel redelijk wat reizigers / europeanen die er werken die me aardig wat tips hebben gegeven voor de rest van de reis.

Mamallapuram: Lakshmi Lodge. Nog getroffen door de Tsunami, was al bijna niets meer van te zien. Netjes. Dicht bij het strand, zwembad + restaurant. Gezellig daar! Hier ben ik vrij lang gebleven! Golden Palate hotel heeft een restaurant waar het eten echt geweldig is! Sfeer iets minder (in een hoekje weggepropt, airco enzo, wel erg netjes).

Pondicherry: Park Guest house. Groot, apart! Bedden waren niet zo goed, maar het goedkoopste wat ik kon krijgen was een 3-pers. kamer. Dus; drie matrassen op elkaar! Sliep beter. Heb echter gezweten als een otter daro. Wat een hitte zeg!!! Mooi parkje erbij, compleet met muggen strak aan het strand. Restaurant daar zou ik niet eten. Voedsel zag er dubieus uit en dat vond mijn maag ook…

Chidambaram: Hotel Saradharam. Strategisch dicht bij het busstation. Kamer vond ik aan de dure kant (€4,-), wel goed verder. Er staat me zelfs iets van bij dat er warm water was…?

Kumbakonam: eerste die ik tegen kwam genomen, wederom dichtbij het busstation. Zou ik overigens niet aanraden, neem er maar eentje uit de Lonely planet. Knakkers daar vertrouwde ik niet zo.

Thanjavur: Hotel Valli. Heb hier niet overnacht, alleen een kamer genomen om me te kunnen douchen… Douche was niet zo top, maar verder wel aardig schoon.

Rameswaram: veel was vol i.v.m. een festival. Dus weet het niet. Hier wel een wijze les geleerd; als je muskietennet los hangt tot op de grond kan een dikke vette kakkerlak heel goed aan de binnenkant omhoog kruipen, en die gaat er vervolgens niet meer uit! Altijd instoppen dat net.

Madurai: New College House. Vraag om de deluxe kamer als je een douche wilt… Basis. Goed restuarant bij het hotel, ook een klein supermarktje waar ik zelfs een snicker heb gekocht! Heb bij het reisbureau in het hotel wat tochtjes geboekt. Was niet van schokkende kwaliteit, maar had niet het idee dat het ergens anders beter zou zijn.

Ooty: YWCA. Aparte indeling; om bij de badkamer te komen moest ik de gang over. Wel iedereen een eigen badkamer met warm water. En dat is nodig!! Koud daar!!! Bed was niet super, wel mooie ligging + uitzicht. Restaurant redelijk ok.

Mysore: hotel wat me werd aangeraden door de buschauffeur. Staat niet in de Lonely Planet. Weet ook niet hoe het heet.

Hassan: Hotel DR Karigowda Residency. Totaal geen sfeer. Wel ruime kamers, netjes. Duur hotel vlakbij (Southern Star) heeft goed eten!

Hospet: denk Hotel Mallagi, maar weet het niet zeker. Kamer; mwah. Wel roomservice wat goed te eten was.

Bijapur: Hotel Saga Deluxe, die luxe viel wel mee. Knakkers weten niet wat uitslapen betekent. Was behoorlijk ziek, maar die gasten bleven maar op mijn deur bonken om de kamer schoon te maken??? Ze begonnen al om 07:00!!!

Mumbai: Residency Hotel. Voor het eerst in vier weken airco op mijn kamer! En als je die maar hoog genoeg zet is een warme douche best lekker! Top hotel. Kost ook wat; 30 per nacht. Het was veruit het duurste hotel. Normaal betaalde ik iets van 4 euro. Alles is er zo goedkoop! Ik had er veel minder uitgegeven dan ik had verwacht. De hotels in Mumbai die ik heb gezien werd ik een beetje triest van; vaak zonder raam, vochtig binnen. Ik was net behoorlijk ziek geweest, had behoefte aan een normaal bed.

Ik heb nooit gereserveerd. Ja, 1x in Mumbai, en dat ging niet goed. Vervoer kost geen drol, dus je kan altijd makkelijk ergens anders naar toe. Als je er om vraagt wachten ze meestal even. Wees op je hoede dat dat soort geintjes niet ineens de prijs verdubbelt. Het komt ook vaak voor dat rickshawrijders je ergens naartoe willen brengen. Levert hun altijd geld op. Gewoon zeggen waar JIJ naar toe wilt.
Ik raad je aan altijd eerst de kamer te bekijken voordat je hem neemt. Vinden ze altijd prima.

Waar ga jij eigenlijk naar toe? En hoe lang? Wanneer? Veel plezier daar!!!

Groeten, Gert Jan

Gert Jan bedankt voor je uitgebreide reactie. Sorry dat ik laat reageer. Is ivm ziekte. We waren van plan om juni/juli te gaan maar dat zit er nu niet meer in. Primitief is juist een optie voor ons. Zijn wel wat gewend van uit Indonesie. De toiletten waren in restaurants ook niet bijzonder, het waren meestal hurkwc’s en toilet papier was er niet. Alleen een grote bak water met een soort steelpannetje erin om de boel te kuisen.
Plannen doen we niet veel zo ook reserveren niet. Maar het is altijd handig om wat adresjes te hebben mochten we er niet uitkomen.
We hopen dan nu ook volgend jaar te gaan omstreeks ook weer juni/juli voor minimaal 4 weken.
Hartelijke groet,
Nele