Wie kan mij wat vertellen over Zuid-India? Waar moet je geweest zijn als je van avontuur houd?
Ik heb eerder aan aantal maanden in Goa doorgebracht. Ben een paar keer in Bombay geweest. Maar ben erg benieuwd naar het zuiden.
Heeft iemand tips?
Ben zelf aardig te spreken over Rameswaram, Mamallapuram en uiteraard Hampi. Maar wat vind jij avontuur?
Mijn reis was dit: Chennai, Mamallapuram, Chidambaram, Kumbakonam, Thanjavur, Rameswaram, Madurai, Kodaikanal, Ooty, Mysore, Somnathpur, Halebid & Belur, Hospet, Hampi, Bijapur en als laatste Mumbai. In de meeste steden ben ik maar even geweest omdat er niet super veel te doen was, meestal alleen een tempel ofzo. Als ik dat gezien had was het weer tijd om door te gaan (noem je dat ook avontuur?). Alleen de eerstgenoemde steden ben ik langer gebleven. Als je naar iets specifieks op zoek bent moet je het maar zeggen.
Madurai is een avontuur op zich! Heet en druk, een heel levendige stad met een zeer actieve grote tempel, waar je dagen kunt doorbrengen als je van het opsnuiven van de hindoesferen en het observeren van Indiase mensen houdt. Iets rustiger en overzichtelijker kun je zo ook doorbrengen in Thanjávur. Reis je alleen, probeer dan zeker eens langer dan twee dagen in een stad te blijven en ook op verschillende tijden van de dag dezelfde tempel of markt bijvoorbeeld te bezoeken. Met een reisgenoot is dat ook mogelijk, maar dan deel je ook elkaars humeuren en voorkeuren en wordt teruggaan naar iets soms moeilijker. Je zult bij zo’n herhaald bezoek patronen gaan herkennen en kunnen uitvinden of contacten met lokale mensen iets voor jou zijn. Neem vooral de tijd!!