Andalusïe....

Hoi Carolina,

Wat leuk en toevallig!!:slight_smile:
Omdat dit jaar Cuba nog niet gaat lukken hebben we dus besloten om deze zomer naar Andalusïe te gaan. Dit vooral omdat het héél mooi schijnt te zijn. Alleen zijn we nu aan het twijfelen wáár we precies in Andalusïe willen zijn.
We hebben gedacht aan; Sevilla, Malaga, Granada, Gibraltar, Torremolinos, Nerja (uhm dit even uit mijn hoofd, misschien waren er nog meer).

In Cuba willen we graag rondtrekken, maar nu in Andalusïe willen we op één plek verblijven (natuurlijk gaan we wel vanuit deze plek verschillende plaatsen bekijken). Een centraal punt zou dus wel makkelijk zijn, zodat we vanuit daar de rest van Andalusïe kunnen bekijken. Ik dacht dat Malaga een beetje centraal lag; klopt dat?

We weten verder niet veel over de plaatsjes. En dus ook niet wat voor ons het meest geschikt zou zijn. We gaan binnenkort naar het reisbureau voor specifieke informatie, maar de verhalen en tips van een bewoner hebben we natuurlijk het liefst. :stuck_out_tongue: We houden van cultuur, sfeer, mooie architectuur, TAPAS, dansen, muziek etc. Wat ons ook aansprak was dat de sfeer een beetje Arabisch zou zijn! Maar waar we niet van houden is de “Salou-sfeer” (met alle respect voor degene die dit wel doen). Maar liever zijn we tussen de lokale bevolking, maar we houden wel van zon, zee, strand en gezelligheid en vooral dansen doen we graag. Waar we dan het best naar toe kunnen? …

Tips horen we graag, alvast bedankt!!
Liefs Marleen

Oww en nog even over de taalcursus Spaans…
Ik zal het navragen aan mijn vriendin; hier hebben we namelijk wel aan gedacht…
Ik laat het weten!
Liefs Marleen

En ook niet onbelangrijk: we willen 3 weken gaan…
(i.p.v. 3 weken Cuba)

Ok dat was het, nu echt! :embarrese

Hoi Marleen,

Beide opties zijn heel goed te doen in Andalusia:

• Op een plaats blijven en vandaar uit uitstapjes maken of
  • Rondreizen

Mijn eerste vakantie naar Andalusia had ik voor een combinatie van beide gekozen. Ik had ook 3 weken en ben toen 2 weken Spaans gaan studeren in Sevilla en daarna nog een week door heel Andalusia rond gaan reizen. Uiteraard kan je dat ook met een andere stad als basis doen en Malaga is dan ook een prima keuze.

Mijn persoonlijke ervaring is, dat als je puur 3 weken op één plek blijft, dat je dan uiteindelijk toch niet zo heel veel van Andalusia ziet, het is nog een vrij groot gebied om alles met eendags uitstapjes te doen. Dat geldt overigens niet alleen voor Spanje volgens mij.

Op zich, zéker als je je Spaans wilt verbeteren, is een cursus Spaans een goede basis. Doe dat één of twee weken en ga dan de andere week of twee weken rondtrekken door het gebied. Dan verbeter je je taalvaardigheid (handig ook voor Cuba), je leert het leven hier echt wat beter kennen en ziet dan ook nog eens het hele gebied.

Ik vond dat zelf een erg leuke manier om mijn vakantie hier door te brengen.

Voor welke stad je dan kiest, dat is puur persoonlijk. Kijk wat je aanspreekt, lees over de verschillende scholen. Als je inderdaad voor cursus Spaans kiest, hoef je ook niet naar een reisbureau, want er zijn genoeg organisaties die dat dan geheel regelen (zelfs als je dus ook nog tijd alleen samen rond wilt reizen).

Kijk bijvoorbeeld eens bij:
www.studytravel.nl
www.bicolor.nl
www.donquijote.nl

Mocht je nog vragen hebben, dan laat het hier maar weer weten! :slight_smile: Er zijn overigens ook nog Wereldwijzigers woonachtig in Sevilla en Malaga, die kunnen je natuurlijk ook helpen met je vragen!

Suc6!

Liefs,
Carolina

hoi,

als ik je zo hoor zou ik je torremolinos toch echt afraden. Ben met een vriendin drie jaar geleden door andalusieë gereden en we wisten niet hoe snel we daar weer uit moesten komen. Vieze lelijke stad in mijn ogen, volgebouwd om alle strandgangers in de proppen.

Als je de arabische sfeer wilt meepikken is moet je Granada niet overslaan natuurlijk…

groetjes Inge

Ik ben nooit in Torremolinos geweest, maar wat ik er zo van hoor via de wandelgangen en wat ik gelezen heb in brochures e.d. trekt het mij ook niet echt…

Het standaard rondje hier in Andalusia is wel:

• Sevilla
  • Cordoba
  • Granada
  • Malága

En dan met als beginpunten Sevilla of Malaga. Vanuit dit rondje zijn er verschillende uitstapjes te doen, zoals Jerez de la Frontera en Cádiz vanuit Sevilla en Ronda vanuit Málaga bijvoorbeeld.

Een hele week voor dit rondje is goed te doen, heb je iets meer tijd, kun je het allemaal wat relaxter aan doen of kun je natuurlijk nog wat andere plaatsen bezoeken.

Of eindigen in een luxe resort aan het strand hahaha!

Liefs,
Carolina

Dank je Carolina en Inge voor de reacties en tips… We gaan idd nog veel lezen over de verschillende plaatsjes… En welke mogelijkheden er allemaal zijn.
Als ik het zo bekijk trekt Granada ons idd meer dan Torremolinos… Maar we gaan eerst nog alles maar eens doorlezen en ons over alles laten informeren.
We hebben er iig érg veel zin in!
Als we er meer over weten, laten we het horen…

Ow Carolina; ik ben eigenlijk wel benieuwd naar je verhaal, hoe je voor Andalusïe hebt gekozen als ‘je thuis’? Als ik iets vraag waar je geen antwoord op wilt geven heb ik daar begrip voor hoor , maar was er nieuwsgierig naar :slight_smile:

Iig bedankt voor het beantwoorden van onze vragen. En wij gaan verder met de voorbereidingen…
Hasta Luego;)

Hey Marleen,

Natuurlijk mag je dat vragen! Vind ik alleen maar leuk hoor! :slight_smile:

Vanaf de eerste keer dat ik in Andalusia was, voelde ik me hier thuis. Mijn hart had ik verloren, in eerste instantie was dat aan Sevilla. Toen ik begin vorig jaar besloot om daadwerkelijk de stap te zetten en weg te gaan uit Nederland, wist ik meteen dat ik deze kant op wilde.

Ik kende hier niemand, op één persoon na, een Engelse vriendin van me woonde in Jerez en het leek me handig en leuk om haar in ieder geval van mijn plannen op de hoogte te stellen.

Het kwam door haar dat ik besloot naar Jerez te gaan, zij was zo enthousiast door mijn voorgenomen verhuizing en bood me aan een kamer in haar huis te huren. Dat leek me een mooi begin. Zo zag ik het ook, dat dat een mooie start was.

Maar toen ik hier kwam, raakte het plaatsje me meer dan ik verwacht had. Ik voelde me hier echt supergoed en thuis! Dus ik ben gebleven. :slight_smile:

Of het voor altijd is zal ik nooit zeggen, maar voorlopig zit ik hier prima en hoef ik nergens anders heen.

Liefs,
Carolina

Ik ben zelf velen malen in Torremolinos, Carihuela, Benalmáldena, Fuengirola, Marbella, Puerto Banus geweest, erg mooi! Niks verpauperd stadje ofzo… het is echt heel mooi, ik kan hetje zeker aanraden.

Hoi Marleen,

Hier nog iemand die in Andalucia woont (Málaga). Mijn ouders zijn met kerst hier geweest en wij hebben dus vanuit Málaga allerlei uitstapjes gedaan.

• Granada (1,25 uur rijden)
  • Sevilla
  • Cordoba
  • Gibraltar (1,5 uur)
  • Nerja (0,75 uur)
  • Torremolinos (20 minuten)

Málaga ligt dus heel centraal en de steden die je noemt kun je allemaal op 1 dag doen (niet op dezelfde dag natuurlijk).

Je zegt dat je niet van Salou houdt, dan zou ik als ik jou was gewoon even een wandelingetje door Torremolinos maken, dan ben je er toch geweest, maar veel is er niet te zien, het is vooral erg toeristisch. Dit in tegenstelling tot Málaga. Hier zit je voor zon, zee, strand, gezelligheid goed en dansen kun je doen in 1 van de salsabarretjes (vaak gratis lessen).

De steden hier boven genoemd ben ik 1 of meer keer geweest. Leuke foto’s en een klein verslagje kun je vinden op mijn weblog http://jocheminspanje.web-log.nl.

Voor een taalcursus kun je klikken op de link in mijn signature hieronder. Ik studeer hier ook. Het is de school Babel Idiomas, midden in het centrum van Málaga. Als je wil kun je ook onderkomen boeken bij je cursus.

Mocht je nog wat willen weten dan kun je me een mailtje sturen.

Hoi Allemaal…thnx weer voor de reacties.

Carolina; mooi verhaal :slight_smile: ! Echt tof dat je zo’n beslissing hebt genomen! Zo te horen een échte LEVENSGENIETER! Heerlijk…

Jochem; We willen waarschijnlijk zulke uitstapjes gaan doen waar jij het over had. Als we het precies weten heb ik vast nog een paar vragen, dus dat laat ik je nog weten. Zou graag je foto’s willen zien, alleen lukt het niet met de link die je me gegeven hebt. Is het misschien toch mogelijk ze te zien?

Wat stom van mij, typfoutje in de URL. Deze moet het zijn: http://jocheminspanje.web-log.nl

Vraag maar raak wat je wilt weten.

Hahaha, nou, ik weet niet of ik een échte LEVENSGENIETER ben hoor, maar ik volg mijn hart. Het leven is te kort om niet van te genieten zeg ik altijd maar…

Oh enne… Als jullie in Jerez komen, probeer hier dan minstens één nachtje te blijven, dan kunnen we hier lekker een avondje tapas gaan eten en SHERRY´tjes drinken!!! :wink: Als jullie zin hebben natuurlijk! :wink:

Liefs,
Carolina

Ik was al bang dat de bodega niet meer genoemd zou worden in dit topic :wink:

grin Ik *heb *de bodega ook helemaal niet genoemd Jochem! Een sherry’tje 's avonds drinken met tapas erbij is veel gezelliger dan “alleen maar” een bezoekje aan de bodega! :wink:

Liefs,
Carolina

Jochem bedankt voor de link; ik heb de foto’s gezien > heel mooi!

En Carolina als we naar Jerez komen, gaan we zeker een gezellig avondje samen! Lijkt ons heel leuk. Dat hoor je tegen die tijd nog wel, als we wat meer weten over waar we nu precies gaan.
Complimenten voor je Column!! Erg leuk om te lezen!

Liefs Marleen

Thnx Marleen! Het is altijd leuk om te schrijven. :slight_smile:

Enne, het lijkt me echt heel leuk als jullie hierheen komen voor een gezellig avondje! Laat ik jullie graag ‘mijn Jerez’ zien! :slight_smile:

Liefs,
Carolina

Hoi Marleen,

zoals Carolina al hintte zijn er meerder wereldwijzers die in Andalucía wonen. Ik zelf in Sevilla. Zoals de anderen ook al opmerkten zijn zowel Sevilla als Málaga uitstekende uitvalsplekken… Sevilla ligt erg centraal om naar bv Jerez, Córdoba (140 km), Cádiz, Huelva en zelfs Granada te gaan… Maar… het ligt niet aan de kust… dus als je echt strand naast de deur wilt hebben, dan moet je naar Málaga gaan… Sevilla - Malaga is zo´n 200 km… dik 2 uur in auto. Vanuit Sevilla heb je strand op 1 uur rijden… Het voordeel is dat je zowel de kust van Huelva als de kust van Cádiz dichtbij hebt… zijn erg mooi… De kusten van Málaga en Granada zijn anders… meer rotsachtig en veel kleine strandjes…

Daarnaast zijn er talloze leuke dorpjes om te bezoeken… los pueblos blancos, Carmona, Chipiona, te veel om op te noemen…

saludos,

Fries

Een kleine aanvulling: In Málaga heb je grote stranden, meer richting het zuiden (Torremolinos) ook. Wat boven Málaga, richting Nerja, zijn de kleinere rotsachtige strandjes…

We willen idd ook graag strand dicht bij huis…
Bedankt voor de tips!!

Kunnen we mooi meenemen in onze beslissing.
Málaga doet het tot nu toe nog het best bij ons :love:…!
Maar nog even verder checken…
Liefs