In de zomer van 2013 heb ik samen met een goede vriend een roadtrip gemaakt door West-Amerika (Voor reisschema, zie: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=159869 ). Dit is ons toen erg goed bevallen. Komend jaar willen we weer een soortgelijke reis maken ergens op deze wereld. Hierbij hebben we al gedacht aan Zuid-Afrika en Nieuw-Zeeland, maar we zitten gebonden aan de maanden juli/augustus en dat zijn net de wintermaanden in die landen, terwijl we de zomerse temperaturen lekkerder vinden.
Omdat Amerika ons enorm goed beviel zitten we toch weer te denken aan Amerika. Alleen… als we weer naar West-Amerika gaan, dan zal dat ongetwijfeld tegenvallen. Welke andere mogelijkheden zijn er in Amerika om een soortgelijke reis te maken? We houden vooral van de vele natuurparken (vooral Zion NP en Arches NP vonden we erg mooi) en houden ervan om lange en zware wandelingen te maken. Af en toe een stad is ok, maar zeker niet vaker/langer dan tijdens onze vorige reis. Is er een Amerika-kenner die ons een bepaald gebied kan aanraden?
West-Amerika is ook nog een bestemming waar wij een keer heen willen, maar dat had je al gezien.
Persoonlijk kan ik je Zuid-Afrika ook aanraden. Wij hebben daar een rondreis gemaakt van 4 weken. Het is wel al een tijd geleden, maar dat doet er niet toe. Het land is uitermate geschikt om zelf te verkennen. Wij hadden een auto gehuurd in Johannesburg en van daaruit zijn we naar Kaapstad gereden. Aleen de vluchten, de auto en het eerste en laatste hotel geboekt. Was prima te doen. Onderweg zijn echt genoeg mogelijkheden om te overnachten. Ik moet zeggen dat wij in februari heen geweest zijn, maar ik weet dat juli/augustus ook prima kan. Ik zou dan alleen de reis in omgekeerde richting maken, dus van Kaapstad naar Johannesburg. In dat geval rijd je het warmere weer tegemoet. We hebben tijdens onze reis ook een nacht in een B&B geslapen en die mensen vertelden ons dat zij zelf vaak in de winter op vakantie gaan omdat het dan veel prettiger is. Onderin Zuid-Afrika, dus bij Kaapstad en omgeving heb je wel meer kans op regen, maar hoe noordelijker je komt hoe warmer het wordt. In het Krugerpark is het niet zo vreselijk droog als in de zomer daar. Het park is dus wat groener. Dat betekent wel dat je iets meer moet zoeken naar de dieren.
Zuid-Afrika is dus zeker het overwegen waard.
Je hebt al een paar goede ideeen gekregen. Hoe lang wil je gaan? Na het ZW raad ik vaak een reis aan te beginnen en eindigen in Denver. Denver-Black Hills/Badlands-Glacier-Yellowstone-Grand Teton-Rocky Mountains NP-Denver. Zeker 3 weken voor nodig.