West of Oost Amerika

Hoi,

Wij hebben een super mooie reis gemaakt naar West Amerika een jaar geleden. We hebben het rondje LA - Joshua Tree Park - Grand Canyon - Monument Valley - Bryce - Zion - Las Vegas - Death Valley - Yosemite - San Francisco - Monterey - Cambria - LA gemaakt en waren diep onder de indruk van de mooie natuur.

Amerika is ons zo goed bevallen dat we volgend jaar weer willen gaan. Nu is alleen de vraag: waar in Amerika precies? Ik zou ook heel graag nog een keer naar New York - Washington - Miami willen gaan, maar ik ben bang dat dit ‘tegenvalt’ na het wonderschone Westen (qua natuur). Of moeten we misschien nog een keer naar het Westen en dan een stuk noordelijker gaan kijken?

Ik ben benieuwd naar jullie tips!

Da’s een lastige. De noordelijke rockies, ten oosten van Seattle/Oregon en Montana bijvoorbeeld, zijn ook schitterend maar enigszins meer van hetzelfde vergeleken met jullie stuk.
Het oosten heeft ook zat mooie natuur, Apalachen en Great Lakes bijvoorbeeld; mooiste tijd is September vanwege de Indian Summer. Maar dan moet je dus wel op die natuur-kant focussen en relatief weinig tijd in NY/Boston/Philly/DC besteden. Miami is weer een hele andere orde, ligt nogal ver van die anderen en is gewoon subtropisch landschap - minder leuk qua vergezichten enzo maar eerder voor boottochtjes in de moerassen en naar eilanden zoals de Keys.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Hi,

Wij hebben zowel het Oosten als het Westen gedaan en ik zou kiezen voor het Westen iets noordelijker. Rocky Mountains NP - Black Gunnisson NP in Colorado, Grand Tetons en Yellowstone in Wyoming, Glacier NP in Montana. Eventueel de Canadese grens over naar Bannf en Jasper. The Badlands en Custer State Park en Mount Rushmore in South Dakota zijn ook heel mooi. Het Oosten heeft ook mooie plekken maar is veel drukker, meer bewoond en de natuur is veel minder spectaculair.

Groetjes

Jos en Elly

Het is maar net hoe je het bekijkt. Tegenvallen doet het oostebn beslist niet. Steden als Boston , NY en DC zijn uniek maar je kan ook gemakkelijk tijd doorbrengen in Philly en Baltimore. Verder zit het oosten tjokvol history. Savannah, Charleston, Williamsburg, St. Augustiner, Amish Country, Gettysburg en noem maar op. Cape Cod, Adirondacks, White Mountaions, Catskill, de Smokies etc etc. New orleans, Natchez, Vicksburg, Nashville, Memphis etc. Ik noem maar wat. het midwesten en de plaisn. Allemaal de moeite waard. Chicago, St. Louis, KC, Oklahoma City. Je kan naar new mexico en Texas gaan waar ook van alles te zien is. Parken als Carlsbad Caverns, Big Bend en noem maar op.
Natuurlijk vind je de spectaculairste natuur in de Rockies, Glacier, Yellowstone, Grand teton, Mt St. Helens, Olympic, Mt Rainier en de fantastische parken bij Moab zoals Arches en Canyonlands en laat ik Rocky Mountaisn NP niet vergeten. En de Black Hills and Badlands van South Dakota.
Wij zijn inmiddels aan onze 22ste reis toe en hebben 49 staten gezien maar zijn nog steeds niet uitgekeken na meer dan 200K miles op de weg. En had ik Alaska al genoemd???

Het is idd een fantastisch land! Wij waren er al drie keer geweest en zijn sinds gisteren terug van onze vierde keer waarin we het “klassieke” rondje in Zuidwest hebben gedaan. Deze reis heeft mss wel de meeste indruk op ons gemaakt, vanwege de diversiteit in dit stuk. Je rijdt in 3 uur van de woestijn naar de bergen of naar de kust. In de 3700 mijl die we hebben afgelegd, zaten mss in totaal 500 mijl die wat saaier waren maar we hebben van bijna iedere minuut genoten! Ook wij willen volgend jaar weer terug en weten ook nog niet waar precies, want ik geloof het gelijk wat Yeehaw zegt, dat je na 22 jaar nog steeds niet bent uitgekeken!

In het oosten zijn wij destijds heen gevlogen op Boston en terug vanuit NYC en zijn we via Maine omhoog gereden tot en met Canada (moet zeggen dat ik Canada wel echt veel mooier vind in het Westen, dus dat zou je wat mij betreft over kunnen slaan en dan nog meer meenemen in het Oosten van de VS), vervolgens hebben we Vermont en New Hampshire aangedaan en nog een stukje Connecticut waarna we nog een paar dagen in NYC hebben doorgebracht. Vermont en New Hampshire zijn prachtig, zeker in sept / okt met de Indian Summer.

Dus tja lastige keuze :wink: maar kan eigenlijk niet fout gaan in dit geweldige land!

Ik denk dat het Westen me toch meer trekt als het Oosten. Vooral Rocky Mountains NP, Grand Tetons en Yellowstone, Glacier NP, The Badland, Custer State Park en Mount Rushmore in South Dakota lijken me heel mooi. Als we eerst naar South Dakota zouden gaan wat is dan een logische stad om heen te vliegen? Is dat Sioux Falls? En misschien kunnen we dan in Seattle eindigen?

Ik hoor graag jullie tips en ideeën over een dergelijke reis. De afstand is 3000 mijl zie ik en we gaan ongeveer 3 weken.

Voor een reis naar Yell, Glacier, Black Hills etc etc zou ik op Denver of Salt Lake City vliegen. Denver is vaak goedkoper.Je kan dan een loop van drie weken maken en weer vertreken uit Denver. Er zijn wel vluchten naar Rapid City via overstappen maar ik denk dat die veel duurder zijn. Denver of SLC.
Van Denver kan je in een dag naar Black Hills rijden (via Lusk). Vanwege de hoogte zou ik RMNP voor het eind van de reis bewaren als je van Denver terugvliegt.

Bedankt voor je snelle reactie Yeehaw! Zou dit een mogelijke route zijn?

[TABLE=“width: 354”]

Amsterdam
Denver

Denver
Badlands

Badlands
Custer Park

Custer Park
Mount Rushmore

Mount Rushmore
Black Hills (Rapid City)

Black Hills
Tussenstop

Tussenstop
Grand Teton

Grand Teton
Grand Teton

Grand Teton
Yellowstone

Yellowstone
Yellowstone

Yellowstone
Rocky Mountains

Rocky Mountains
Rocky Mountains

Rocky Mountains
Glacier

Glacier
Tussenstop

Tussenstop
Tussenstop

Tussenstop
Salt Lake City

Salt Lake City
Salt Lake City

Salt Lake City
Canyonlands

Canyonlands
Arches

Arches
Denver

[/TABLE]

Ik weet niet zo goed hoeveel dagen ik voor de parken moet aanhouden. Kan iemand daar advies over geven?
Is juni een goede periode om deze route te doen?

In juni is de kans groot dat Going to the Sun rd in Glacier nog dicht zal zijn. In Yellowstone kan je alles verwachten, ook sneeuw maar met alle jonge dieren in Yell is juni een prachtige tijd van het jaar voor een bezoek. Met de omgeving van Moab erbij is 3 weken wel aan de korte kant. Hoe later in het jaar hoe heter Moab zal zijn. Ik zou een keus maken tussen het bezoeken van de omgeving van Moab of later gaan en dan Glacier erbij betrekken.
Bv

1. Denver
  2. Denver-Black Hills (Keystone of Hill City en dan dagtochten maken)
    3,4,5: Black Hills/Badlands NP
  3. Spearfish Canyon-Devils Tower-Sheridan
  4. Sheridan-Cody (Nite rodeo, Buffalo Bill museums)
  5. Cody-Chief Joseph-Beartooth hw (op en neer naar Rock Creek Vista)-Cooke City-Lamar Valley-Yellowstone
    9,10,11: Yellowstone
  6. Yell-Grand Teton NP
  7. GTNP (Misschien raften op Snake River)
  8. Jackson-via Flaming Gorge naar Vernal (Dinosaur Qarry)
  9. Vernal naar Moab via Douglas Pass rd en ut128
    16,17: Moab
  10. Moab-Grandby
  11. Trail Ridge rd en RMNP naar Estes park
  12. Naar Denver via Nederland (Peak to Peak hw)
  13. Denver en naar huis.
    Ik heb hier Glacier dus buiten gelaten. Je kan wel bedenken dat als je Glacier wil bezoeken dat dat toch wel 3-4 extra dagen langer zal zijn. je kan de route natuurlijk ook omdraaien maar dan meteen naar Moab en RMNP weer tot het eind bewaren.
    Wil je toch naar Glacier na Black Hills ga daar dan eerste naar toe en vervolgens Yell en GTNP maar die sneeuw…
    Yeehaw

Hi Yeehaw,

Bedankt voor je wederom snelle reactie! En bedankt voor je tips, daar heb ik echt wat aan!

Ik heb de route en afstanden bekeken en het ziet er goed uit. Ik denk dat we Glacier inderdaad moeten laten vervallen en moeten kiezen voor Moab gezien de tijd van het jaar waarin we willen gaan. Is er nog een andere mooie plaats tussen GTNP en Moab? Ik zag dat de afstand GTNP - Jackson niet zo groot is, maar dat zou de volgende dag (van Jackson naar Vernal) wel een lange rit betekenen. Of is Jackson zo leuk dat we dat niet kunnen missen? Hetzelfde geldt voor Moab - Granby - RMNP. Is er nog een handigere plaats als Granby om te overnachten?

Jackson is een erg leuke plaats. Western stadje maar helaas is slapen daar wel duur. Ik zou niet ergens tussen Jackson en vernal gaan overnachten Rock Springs is niets aan. In Flaming Gorge zelf is wel leuk maar dan heb je weer een langere reisdag de volgende dag. Grandby is wel een handige plaats. Maar erg leuk vinden wij Glenwood Springs en hebben ook wel eens geslapen aan het meer bij Dillon. Neem vanaf Moab hw128 naar Cisco. Prachtige route en Cisco is een soort ghosttown. Op weg voor Grand Junction heb je nog het prachtige Colorado NM.

Hi Yeehaw,

Met al jouw goede tips kom ik dan op onderstaande reisschema uit.

[TABLE=“width: 679”]

Amsterdam

Denver

Denver

Keystone of Hill City

Keystone / Hill City
Badlands bezoeken

Keystone / Hill City
Mount Rushmore / Custer Park bezoeken

Keystone / Hill City
Black Hills bezoeken
Spearfish Canyon

Spearfish Canyon
Devils Tower bezoeken
Sheridan

Sheridan

Cody

Cody
Chief Joseph-Beartooth (op en neer naar Rock Creek Vista)-Cooke City-Lamar Valley
Yellowstone / Gardiner

Yellowstone

Yellowstone

Yellowstone

Yellowstone

GTNP

GTNP

GTNP

Jackson

Jackson
Flaming Gorge
Vernal

Vernal
Douglas Pass Rd
Moab

Moab
Arches / Canyonlands

Moab

Glenwood Springs

Glenwood Springs
Trail Ridge Road
RMNP

RMNP
Nederland
Denver

Denver

Denver

Amsterdam

[/TABLE]

Ziet er goed uit toch?

Mag ik mee?? haha Je zou kunnen overwegen om een dag extra voor Moab te gebruiken en wellicht een dag minder Black Hills of Grand Teton NP. Er is veel te zien in Moab. Arches neemt al snel de gehele dag. Mis de Fiery Furnace tour ('s morgens) and de hike naar Delicate Arch (sunset) niet. En ook Canyonlands Island in the Sky en dead Horse point mag je niet overslaan. En wellicht LaSal mountain loop, Fisher Bridge etc etc.

+1!!! :d

Hahah, ja ik heb ook al zin in deze mooie reis! Het duurt nog even, maar ik kan altijd erg genieten van de voorbereidingen.
Goede tip Yeehaw, ik haal er inderdaad een dagje GTNP uit en maak er een extra dagje Moab van!

Wegens omstandigheden zal onze reis waarschijnlijk eind augustus-begin september gaan plaatsvinden. Is dit eveneens een goede tijd om Yellowstone, GNTP en Moab te bezoeken?

Je hoor. Mooie tijd van het jaar. Ik zou eerst naa Yellowstone gaan en daarna naar Moab.