Alweer een weekend voorbij....

(origineel bericht op be-more.nl)

Alweer een weekend voorbij…

Vrijdagochtend vroeg opgestaan, het was tijd voor babyroom.

Schoon en wel op pad om de kids op te halen voor de babyroom. Toen ik aankwam bij de babyroom kon ik wel weer onder de douche. Mijn kleren zaten helemaal onder de modder, aangezien een van de kindjes het fantastisch vond om onderweg met een bloempot te spelen met modder. Wat hebben we gelachen.

We hebben lekker gespeeld met de kids. om 10:00u. was het tijd voor een lekker brooje met een bekertje drinken. Ze hebben hier geen tuit bekers, dus je kunt al wel na gaan dat hun ook zo weer onder de douche kunnen. Kleren zijn vaak drijf en drijf nat van het drinken.

Na het eten en dringen gaan ze lekker slapen. Ze liggen dan op een matrasje naast elkaar. Dat is heel leuk en lief om te zien.

Na de babyroom zijn Nikki en ik langs Wilma gegaan om wat dingen te bespreken voor ons project van de babyroom afternoon. We hebben ook even met Nikki (de socialworker) gepraat over de achtergrond van de kinderen en hoe ze hier zijn binnen gebracht. Zo zijn we iets dichter bij het probleem en kunnen we er eventueel wat mee doen. 1 op 1 begeleiding waar het nodig is.

We zijn er wel uit dat het een ontwikkelingsbevorderend project word. Dat kinderen ook zichtbaar vooruit gaan en dat dit ook genoteerd wordt.

Om half 1 werden we opgehaald door onze gids Camron voor de safari. We gaan op weg naar het hwluhwlie wild park, dat is een drie uur durende rit langs de kust om hoog na het oosten. Na drie uur waren we aangekomen bij onze eerste overnachting. Een backpackers niet ver van het safari park.

We hebben ‘S middags een tocht door de bush bush gemaakt om beesten te spotten. Een slang, een of andere grote kever en heel veel mieren. We hebben ook vruchten gezien die aapjes eten. Het heet een monkey orange. De mensen hier kunnen van die omhulsels muziek instrumenten maken, die heb ik op mijn vorige trip al gekocht, wist alleen niet dat dat daar van gemaakt werd.

‘S avonds hebben we de bush baby’s eten gegeven. Een bush baby is een aapje. Lekker banaan. We hebben daarna lekkere spaghetti gegeten en hebben lekker marshmallows in het kampvuur gehouden. Het regende, dus dat was van korte duur. Opzich niet zo erg want de volgende ochtend ging om 05:00u. de wekker om om half 6 weg te kunnen rijden naar het hluwhluwie park.

We rijden vanaf het begin van het park weg en kwamen al gelijk een aantal giraffen tegen. Wat een grote beesten. En natuurlijk ontzettend mooi. Onze gids legde uit dat na mate ze ouder worden de bruine vlekken steeds donkerde worden. Als eerste de giraf.

Klein stukje verder op zagen we de zebra’s lopen. Wat een leuke beesten. Kleiner dan ik had verwacht. Als tweede de zebra’s.

Na vijf minuten rijden werd onze gids helemaal gek. Hij zag in de verte wilde honden die blijkbaar heel speciaal zijn. Er zijn er niet zoveel van want de boeren schieten ze vaak voor hun boerderij. Ik natuurlijk overal kijken of ik de snelle beesten ook non vinden, het duurde even maar ik zag ze toch echt!
We kwamen in het safari park om the big 5 te spotten. Onze gids legde ons uit waarom the big 5 zo heet. De dieren die bij the 5 horen zijn olifanten, leeuwen, luipaard, buffels en neushoorns. Deze dieren zijn de meest gevaarlijke dieren. Onze gids vind de olifant wel echt het gevaarlijkste dier, de olifant is zo ontzettend groot en zwaar.

We kwamen tijdens onze rit veel dieren tegen die bij de antilopers horen. Het zijn hele mooi bruine beesten met of zonder hoorns. Ze hebben wel wat weg van bambie.

Het is echt een safari, dus we moesten zelf zoeken naar de dieren. Op een gegeven moment zaten we een heel stel heyena’s. Met een stukje verder op de eerste van the big 5. De olifant.

Wat fantastisch die olifant. Wat een groot beest. Heel gaaf om te zien. De olifant was druk bezig met boven omduwen. Je zag in het safaripark ook veel omgegooide bomen, dat doen die olifanten allemaal.

Je weet nooit wanneer de dieren gaan komen, dus we moesten echt goed opletten. We kregen direct na de olifant de verassing van onze tweede van the big 5, de buffel. Ik vroeg waar aan je kan zien of het mannetje of vrouwtje is. Dat kan je zien aan de hoorns. Een mannetje heeft meer een helm en de vrouwtjes hoorns.

We zagen ondertussen al weer veel dieren die we al gezien hadden, de olifant, giraf en andere beesten. Boven op een berg gingen we lekker ontbijten, omdat we heel vroeg waren op gestaan hadden we nog niet ontbeten. Het was een soort van gezellige picknick.

We gingen daarna gauw verder om ander dieren te spotten. We hadden nog maar twee van the big 5.

In de verte zag onze gids twee zwarte neushoorns. De zwarte en de witte neushoorn hebben bijna geen verschil in kleur, maar de zwarte eten bosjes en bomen en de witte neushoorn eet gras. Aan het einde van de middag we veel neushoorns en ook met baby’s. Heel leuk. Nummer 3 van the big 5.

We reden een stukje verder en ik zag in de verte wat liggen op de weg, onze gids zag het niet…STOP!! De gids springt de auto uit. Ik zag ondertussen dat het een aardig grote slang was, ik deed van schrik mijn raampje dicht. De gids pakte hem op. Ik deed voorzichtig mijn raampje weer open. Hij liet de slang aan ons zien, maar de slang vond het zichtbaar minder leuk. Hij legde hem weer weg en ik vroeg meteen of hij niet gevaarlijk was. Hij was wel gevaarlijk maar niet giftig. Als hij zou bijten kun je een behoorlijke infectie krijgen of hij kan je wurgen. Erg gevaarlijk dus.

De tijd vliegt echt voorbij. We hebben ‘S middags heel veel dingen gezien. We zijn een soort van waterzak aan de boom tegen gekomen, dat bleek een nest te zijn van de kikker, als de kikkertjes volgroeid zijn dan knapt de waterzak en vallen ze in het water. We hebben een krokodil gespot en nog veel meer mooie dieren.

We hebben twee dieren van the big 5 nog niet gezien. De luipaard en leeuw. We konden ze niet vinden.

We zijn naar ons drie sterren onderkomen gegaan en hebben daar een heerlijke duik in het zwembad gemaakt. Wat heb ik dat gemist, heerlijk afkoelen van het warme weer.

Rond een uurtje of vier zijn we weer gaan rijden in de hoop dat we een luipaard of leeuw zouden zien. Onze gids wist dat er een plek was waar ze in de ochtend en de avond ervoor zijn gezien, dus daar reden we heen, maar helaas niks gezien.

We zijn terug gegaan naar ons luxe verblijf en hebben ‘S avonds lekker gebraait. Onze gidsen hadden heerlijke eten bereid.

Vroeg naar bed want we moesten de volgende dag weer vroeg op. We wilden dolgraag de leeuwen zien. Na een klein half uurtje zagen we niet 1, niet 2, niet 3, niet 4, niet 5, niet 6, niet 7, maar 8 leeuwen lang de weg stompelen. We vielen met onze neus in de boter. Wat een fantastisch en wat een mooie beesten. Ons wachten werd beloond. Van twee meter afstand liepen ze. We hebben nu the big 4 gezien.

Een eind verder op kwamen we uit het niets cheetah’s tegen. Een moeder met twee jongen. Ontzettend leuk. Ze liepen over de weg en zijn snel weer de bush bush in gedoken. Het was een bijzondere plek aangezien er veel struiken waren. Een cheetah loopt vaak in een vlak gebiedt zodat hij snel kan sprinten als er een leeuw aan komt.

Op een gegeven moment kwamen we op een andere plek waar allemaal roofvogels op de berg zaten. Onze gids zij dat de leeuwen ‘s nachts een dier hebben dood gemaakt en dat die roofvogels de restjes opeten. Heel bijzonder gezicht.

We zijn weer richting het begin gereden. We hebben daar overheerlijk geluncht. We hebben met de meiden van bobby bear en met John en Camron onze gidsen nog een leuke foto gemaakt. We zijn daarna weer richting het project vertrokken. Een rit van bijna drie uur, maar ik was heel erg moe van het vroeg mijn bed uit gaan, dus ik ging slapen.

We stopten nog even bij een plek waar ze heel krokodillen hadden.

Het was een fantastisch weekend waar ik met heel veel plezier op terug kijk. Echt heel mooi om de dieren in het wild te spotten.

Op het moment dat we terug kwamen van ons weekend weg bleek al een dag de electriciteit te zijn uitgevallen. Het stroom zou om 19:00u. weer terug zijn, maar nee hoor geen stroom om 19:00u. dat werd eten in het donker en met koud water douchen. Om 22:00u. zou het stroom dan echt terug zijn, vanochtend lag het huisje vol met water door de lekkende vriezer, maar nog geen stroom. We zijn boodschappen gaan doen en toen we terug kwamen zagen we dat het hek dicht zat en open ging toen we er aan kwamen, dus we waren helemaal blij dat de stroom weer terug was. Wat moet je toch zonder stroom!!

Veel liefs

Floor

*De klok is in Nederland verzet, daardoor is het bij mij nu 1 uur later.

(origineel bericht op be-more.nl)