Als vrouw alleen rondreizen

Hallo,

Ik ben van plan om in de zomer (juni,juli) alleen een rondreis te maken door Tanzania. Ik ben een studente van 20 jaar, en was van plan alleen te reizen. Overal lees ik dat het wel kan, maar zijn er mensen met ervaring hiermee?
Of die toevallig in die tijd ook gaan reizen. Zodat we een stukje samen kunnen reizen.

Groetjes

Niet helemaal hetzelfde maar ik ben met alleen een vriendin door een deel van tanzania gereisd.
We zijn nergens lastig gevallen. Op Pemba hadden we een gids die we niet zo prettig vonden en arusha vonden wij het busstation niet heel fijn, maar dat komt omdat dat erg druk is en ze aan onze tas zatten.
Ik denk dat je meer aangesproken wordt omdat je westers (mzungu) bent dan op je vrouw zijn.
De oostkust is wel vrij islamitisch dus met je kleding dien je als vrouw wel rekening te houden.

Waar ga je allemaal heen? Als je naar Dar es Salaam gaat moet je zeker bij het ethiopisch restaurant gaan eten ben de naam vergeten, maar staat zeker in je LP of Rough guide. Verder vond ik vanuit Dar het leuk om naar kippeo te gaan. Als je kan paardrijden, hebben ze hele gave tours rond de kilimanjaro en Pemba is ook echt leuk om heen te gaan, omdat dat nog niet heel toeristisch is. De hoofdstad heeft 1 hoofdweg en 3 hotels, in het havenstadje vlakbij de ferry richting zanzibar zit een leuk guesthouse. Vooral Pemba moet je goed op kleding letten, die zijn nog niet zoveel toeristen gewend, dus ook niet hoe westerse vrouwen zich soms kleden. Als je op Pemba bent moet je zeker gaan snorkelen of duiken echt super mooi!
Ik heb ook erg genoten op zanzibar en wij zijn daar zelf nog twee weken gaan rondtrekken. Als je op safari gaat, moet je even goed uitzoeken met welke reis je wil. Sunny tours was bij ons heel goedkoop, maar was ook drukker. Rough guide heeft goede tips hiervoor.

Hoi,

Dat klinkt allemaal erg leuk, zeg!
Hoe lang hebben jullie in totaal rondgereisd? En mag ik vragen hoe oud jullie toen waren, even ter vergelijking.
Maar jullie hebben dus ook echt gebackpackt zonder van te voren met een reisorganisatie in zee zijn gegaan?

Bedankr voor je reactie in ieder geval

Wij hebben eerst een maand vrijwilligerswerk gedaan in dar es salaam, daarna zijn we een maand gaan rondreizen. Idd met rugzak en bus en we zijn van tanga naar pemba gevlogen. Was iets prijziger maar wel heel leuk :slight_smile:
We waren toen allebei 25 jaar en blond :wink:
We hebben geen contact met een reisorganisatie gehad, we hebben veel aan rough guide gehad. Maar koop de meest recente reisgids (Lonley planet of rough guide) dan heb je geen reisorganisatie nodig. De bussen moet je rekening houden met veiligheid. Scandinavian staat bekend om zijn veiligheid, maar ook dat staat allemaal in de reisgidsen.
In Arusha moet je niet bezuinigen op hotel, want de goedkope hotels zitten in een heel rumoerige buurt en hebben niet echt hele fijne kamers. Moshi daarentegen vond ik een heel leuk dorpje.
Als je meer tips nodig hebt laat maar weten!

Hey Madelief,

Ik ben ook van plan om in juni/juli rond te gaan reizen door Tanzania. Ik weet alleen nog niet wanneer precies en het verder hoe en wat. Ik ga namelijk eerst nog vrijwilligerswerk doen in Oeganda. Weet ook nog niet hoe mijn reis er verder uit gaat zien.

Groeten,
Sjoerd

Hoi sjoerd,

Uganda ligt nog wel een stukje uit de buurt, was je van plan om rond te reizen door de landen in de omgeving en daarbij ook Tanzania aan te doen? Weet je al hoe je dit precies voor je ziet. Want dan kunnen we kijken of we een stukje samen kunnen opreizen.

Tip: Het boekje: “En je ziet nog eens wat” van Renske van der Greef.

Ik vond het zondermeer gevaarlijk in Tanzania. Je moet erg goed oppassen! Ik heb wel mooie jonge Nederlandse vrouwen gezien die alleen rondreisden in Tanzania en volgens mij is het niet zo erg als je jong bent: ze hopen op bepaalde gunsten. Maar als de concentratie van je feromonen al enigszins is afgenomen, moet je erg op je geld en bezittingen letten, ook in het hotel.

ik reis altijd alleen en altijd in afrika. geen probleem. alleen is het in de touristische gebieden nog wel eens irritant met al die beachboys die willen trouwen ;).
je moet savonds gewoon uitkijken en altijd je eigen slot meenemen als je goedkoop slaapt.(ook voor diefstal) kleding goed aanpassen (binnenland op zijn minst over de knie, aan de kust ook schouders bedekt, liefst altijd over de knie en schouders bedekt).
blijft natuurlijk een 3e wereld land, dus de kans dat er wat gejat wordt of iets anders gebeurt is reeel, maar niet per definitie omdat je als vrouw alleen reist. het leuke van alleen reizen is dat je dan veel makkelijker locals ontmoet dan als je in een groep reist.
het is wel zo dat je als het donker is minder beweginsvrijheid hebt. ik ga er dan alleen op uit als ik "vrienden"heb gemaakt of op een relaxte plek zit. Tanzania is erg relaxed, uganda ook, kenyanen zijn een stuk directer.
geniet ervan! geef duidelijk je grenzen aan mocht iemand opdringerig zijn. hakuna matata werkelijk geen probleem om alleen te reizen.

Ik zou wel in Namibie, Botswana, Zimbabwe of Zuid-Afrika en zelfs Nigeria alleen reizen, maar ik vind Oost-Afrika heel wat anders. Ik kon deze maand gratis naar Dar es Salaam, maar ik heb er voor bedankt.
Kenya schijnt idd. nog veel erger te zijn dan Tanzania.

Wat heeft er voor gezorgd dat je je zo onprettig hebt gevoeld in oost afrika?

ja ik voelde me juist niet onveilig in tanzania. Tuurlijk je moet altijd op letten en idd’s avonds nog iets meer. Verder vond ik arusha niet heel relaxed maar toen zaten we idd in een heel goedkoop hotel. Dat hebben we daarna niet meer gedaan en dat heeft veel geholpen

Ik had net een ellenlang verhaal geschreven met zoveel ellendige ervaringen dat het wel lijkt alsof ik 30 jaar in Tanzania ben geweest, maar het waren maar twee weken. Maar opeens was het verdwenen. Ik ga nog kijken of ik het vinden kan…

Ik kwam aan in Moshi en zat in een goed hotel. De mensen van het hotel hebben mij echter bedwelmd en bestolen en ik kreeg de indruk dat ze dit altijd doen: ze klopten op de deur zgn. om wc-papier te brengen. Ik werd meteen heel moe en kon het niet opbrengen om de deur daarna op slot te doen. Enkele uren later werd ik met zware hoofdpijn wakker. Toch had ik eerst niets door: ze stalen nl. ongeveer 25% van de cash die ik bij me had en verder niets, heel slim, dus.
Ze bleken ook samen te werken met een zgn. “fly-catcher” die ze eerst beweerden te kennen en die ze hadden gebeld toen ik in het hotel aankwam. Toen ik met deze “gids” een paar wandelingen had gemaakt, deden ze opeens alsof het een soort schooier was die niet te vertrouwen was en die ze amper kenden. Deze “gids” zat ook de hele tijd met hen te bellen om hen door te geven hoe lang ik nog van de kamer zou zijn en om bijv. te zeggen “Ze heeft het geld niet hier of niet daar”.
Op een avond was ik even op het dakterras en toen ik terugkwam was de kamer niet op slot. Toen ben ik meteen alles gaan nakijken. Er miste 310 US dollar. Ze gaven meteen de schuld aan de zgn. “gids” maar hij kon het onmogelijk gedaan hebben: ik loop nooit met zo veel geld rond. De manager beweerde dat de man bij mij op de kamer was geweest, maar dat was niet zo, niemand was op de kamer geweest behalve ik. De manager beloofde de volgende ochtend uitvoerig rapport op te maken. Maar de volgende ochtend drukte iedereen zich en toen ik toch nog over de diefstal wilde praten behandelden ze me als een slet die kerels op de kamer ontvangen had. En ze stuurden ook nog een nieuw rotzakje op me af die ze zgn. niet kenden en die me wel even wilde helpen met een uitstapje naar Zanzibar. Ze verkopen je gewoon aan een volgende “gids” als ze weten waar je naartoe gaat. Je moet nooit tegen iemand zeggen wat je volgende bestemming is, want ze geven en bellen het allemaal aan elkaar door en vertellen de anderen waar en hoe je je geld bewaart.

Ik ben toen snel met de “Noorderzon” vertrokken en ging toen in een gereformeerd guesthouse in Arusha zitten. Ik dacht dat ik daar veilig was, ook omdat het een zgn. “self-help”-hotel was waar je je eigen kamer schoon moet houden en niemand dus op de kamer komt. Ik heb toen mij koffer op slot gedaan en een hemd op de koffer gedrapeerd. Maar het hemd was wel mooi verschoven toen ik terug kwam.
Ik zal je maar niet vertellen wat voor gore trucs ik de rest van mij verblijf in Tanzania heb uitgehaald om te zorgen dat niemand meer in mijn koffer kwam.

In de bus tussen Moshi en Arusha zat een man naast mij die de hele tijd van mijn tas naar de weg buiten en weer terug zat te gluren. Ik kon zijn gedachten lezen. Als we dan weer stopten en er heel wat landweggetjes de rimboe inliepen had hij volgens mij grote moeite om zich te bedwingen.

Toen we op Zanzibar een excursie in een busje hadden geboekt zaten er bij ons in het passagiersgedeelte speciale jongens die aan de gids en de chauffeur voorin precies doorgaven wie het geld waar had en ze maakten dan gebaren om elkaar duidelijk te maken wie ze zouden bestelen.
Als er iemand een fooi gaf aan een arm smerig jongetje dat tijdens de wandelexcursie had meegeholpen, keek het jongetje waar zo iemand het geld had en vertelde dit dan snel aan de chauffeur.
Enkele uren later had zo’n armoedig lijkend jongetje opeens een schone hippe Westerse outfit aan en een bril op ---- had dus toch geld.

Ik heb veel met vrijwilligers daar gesproken. Ze hadden allemaal vreselijke dingen meegemaakt. Sommigen vertelden me b.v. dat er voor hun ogen een blanke werd beroofd en dat de Tanzanianen dan helemaal niets doen.

Het ergste vond ik nog dat allerlei mensen zich als “vriend” voordoen en je dan gewoon gigantisch willen en gaan belazeren. Geef mij Sao Paolo maar: een pistool tegen je kop en ik geef mijn nepbeurs af en daarna weer toffe mensen ontmoeten.

Alle toeristen die ik tegenkwam in Tanzania en de vrijwilligers zeker vonden de Tanzanianen verschrikkelijke mensen en veel van hen willen nooit meer naar Afrika, sommigen willen zelfs alleen nog naar Europa.

Op straat word je continue aangesproken door allerlei types die Karibu en Powa en Jambo en Mambo zeggen en volgens die halfzachte Novib-boekjes (die ik anders wel altijd heel goed vind) kun je zoveel gastvrijheid niet weigeren en moet je uitbundig teruggroeten. Maar die lui zijn echt vreselijk vervelend. Ik heb daarom met andere reizigers een aantal regels opgesteld voor Tanzania:
-draag een zonnebril zodat ze het niet kunnen zien als je in hun richting kijkt
-wees Oostindisch doof en blind en reageer op niets en niemand op straat
-loop rond met een gevoel en mentaliteit van “Ik lust je wel rauw” – anders red je het gewoon niet.
-mocht je in een enkel geval denken dat een groet van een wildvreemde op straat toch goed bedoeld was, mompel dan pas wat terug als je zowat al gepasseerd bent.

Sommigen gaan ook ongevraagd aan je tafeltje zitten in een restaurant of zo, terwijl er nog plenty andere tafels vrij zijn. Ik stuur zo iemand dan gewoon weg, maar ja, die boeven gooien het naar believen op “racisme”, natuurlijk.

Nederlanders die daar al meerdere maanden waren zeiden me: "Ik heb nog niet EEN iemand moet die gewoon oprecht geinteresseerd is in mij als mens, allemaal willen ze wat van je.

En dat vrijwilligerswerk daar is pure handel, pure business, afzetterij en de mensen daar zijn er NIET mee geholpen.

Ik nam een vliegtuig van Zanzibar naar Arusha met een Keniase maatschappij. Er werd omgeroepen, toen we een tussenlanding maakten, dat we op onze handbagage in de compartimenten moesten letten omdat “locals” wel eens spullen mee zouden kunnen stelen.

Op KIAirport sprak ik met twee Tanziaanse dames. Zij liepen voor me uit naar het vliegveld en de trap naar het vliegtuig op. Ze waren fit. Toen we aankwamen op Schiphol deden ze opeens of ze kreupel waren en lieten zich ondersteunen door stewardessen en liepen op die manier langs de paspoortcontrole.

1 like

klinkt allemaal vervelend. Dat is niet echt leuk, maar ja ik herken dit helemaal niet. Misschien in een goede wijk gezeten in Dar en daarna goede hotels etc gehad dat kan. Maar ik heb heel leuk vrijwilligerswerk gedaan en was iig dankbaar. Verder zijn wij in moshi bij een paarden farm geweest dat was echt helemaal fantastishc. We zijn ook naar een cultureel festival geweest waar we meer nederlanders tegenkwamen die vonden het ook super.

Goed om te horen dat het ook anders kan zijn. Bedankt!

Dat klinkt echt als de holiday from hell! Erg vervelende ervaring.
Zelf heb ik oost afrika nooit zo meegemaakt. Alleen maar leuk en geweldig en ik ben er nu zo’n 10 x geweest. ik hoop dat je nog eens een fijne ervaring daar op kan doen! maar als je daar geen zin meer in hebt kan ik dat helemaal begrijpen.

Je kunt mijn ervaringen lezen op mijn website (via de link in mijn handtekening). In 2000 heb ik in mijn eentje door Malawi gereisd, en in 2004 door Tanzania en Kenia. Lees mijn blogs en zo krijg je een indruk van hoe het kan zijn.

hoi hoi,
ik woon in Arusha samen met gert-jan en onze 2 kindjes kim en bram en we voelen ons hier geen moment onveilig. Ik herken dan ook helemaal niet wat er allemaal geschreven wordt. Arusha is een grote stad en er zijn natuurlijk wel een paar dingen waar je rekening mee moet houden, maar dat is in een grote stad in Nederland denk ik niet veel anders. Hier even een paar tips:

  • 's avonds niet (en al helemaal niet alleen) over straat lopen
  • neem een taxi en maak een deal met de chauffeur dat hij op je blijft wachten, vraag eventueel om een referentie
  • ga niet in op flycatchers, dit zijn jongens die op straat excursies/safari’s proberen te verkopen, zeg gewoon dat je al iets geboekt hebt (ook al is dat niet zo) en dan vallen ze je niet meer lastig. Ook al zijn de prijzen misschien aantrekkelijk, stap liever binnen bij een gerenomeerd safari bedrijf
  • loop niet te koop met luxe artikelen (blinkende kettingen e.d.) of zaken die aandacht kunnen trekken
  • kies een goed aangeschreven hotel/lodge
  • beter is om 's avonds uit te gaan met meerdere mensen

Maar goed zoals ik al zei, denk ik dat bovenstaande universeel geldt.

In ieder geval al vast een hele leuke tijd toegewenst in Tanzania.

Groetjes,
Judith
Arusha
[EMAIL=“info@ajabu-adventures.com”]info@ajabu-adventures.com

Klinkt absoluut niet veilig, Judith.

en hoe veilig is het dan in Samsara, leuk gekozen plaatsnaam, of is het nijmegen? ik heb totaal geen verkeerde bedoelingen hoor, gaf alleen wat algemene tips, niets meer/niets minder. In ieder geval een fijne dag toegewenst vanuit zonnig en gastvrij Arusha.