Wij denken eraan om dit jaar te starten in Nairobi om vervolgens naar Tanzania te gaan en te eindigen in het mooie Zanzibar. Mijn voornaamste vraag is: is het goed te doen om zelfstandig te reizen ( alleen vliegtickets ) qua reizen en veiligheid?
Ik ben ook op zoek naar iets dergelijks maar vind er maar weinig informatie over.
Moet volgens mij zeker te doen zijn, en we besparen ons een smak geld.
Ik denk dat ook de meeste mensen reizen met een organisatie en de andere
mensen beheren een organisatie, die zullen ons ook niet helpen.
Ik wil ook zelf een reis gaan plannen ipv een georganiseerde reis boeken! Dus ik volg even mee Ik wil wel van tevoren de vliegtickets, autohuur en hotels geregeld hebben, maar dan volledig zelf zodat ik kan bepalen hoe lang ik overal wil blijven.
Het is afhankelijk van wat je wilt. Ik neem aan dat jullie ook naar de wildparken willen. Dit zul je georganiseerd moeten doen. Wat overigens ook handiger is omdat je niet de locaties weet waar de meeste dieren te vinden zijn.
Met openbaar vervoer kun je wel door Tanzania reizen, hoewel het wat uitzoekwerk vergt en tijd en geduld.
Je kunt het reizen door Tanzania niet vergelijken met bijvoorbeeld backpacken in Azië. Maar als je genoeg tijd hebt is het te doen.
Ik heb eens gekeken naar het zelf reizen per huurauto, maar mijn hemel! Wat is dat duur. Dat heeft te maken met de slechte wegen en het feit dat je dus een hele degelijke auto nodig hebt… Denk dat wij erop afhaken. Niet te vergelijken natuurlijk, maar in Zuid-Afrika en Amerika was ik al snel 2000 euro minder kwijt. Misschien dat daar dan toch meer onze voorkeur ligt. Reizen onder begeleiding bewaren we wel voor als we zelf niet meer in staat zijn om te rijden
En helaas las ik deze week verontrustende berichten in het nieuws over mogelijke terroristische aanslagen en een verhoogde veiligheid op vliegvelden vanwege het vermoeden dat daar de aanslagen zullen plaatsvinden. Ik ben niet snel bang aangelegd, maar ik ga het ook niet vrijwillig opzoeken haha.
Het is inderdaad niet verstandig om nu naar Kenya te gaan. Toch wil ik hier wel even op ingaan.
Tanzania is erg duur en op eigen houtje een safari doen, zal je niets besparen en alleen maar ellende geven omdat het heel moeilijk voor je zal zijn om de lodges of camps te vinden. Daarbij krijgen safari bedrijven korting voor de lodges die ze vaak met jou delen.
Wat je wel kunt doen is met de bus reizen in plaats van met het vliegtuig. Je ziet dan echt veel meer. Vanuit Arusha kun je bijvoorbeeld naar Lushoto reizen en daar een paar dagen fietsen of wandelen. Daarna kun je door reizen naar Dar es Salaam waar je de ferry naar Zanzibar neemt. Zo zie je heel veel van het land. Leuk hoor! Heel veel plezier!
Ja, de enige reden dat ik zelf wilde rijden is omdat we dat gewoonweg leuker vinden. Niet vanwege de kosten. Maar als het niet aan te raden is om zelf te rijden gaan we dat uiteraard niet doen.
Ik kan je niet aanraden zelf te gaan rijden in Kenia. Behalve dat het verkeer zelf chaos is in bijv steden, slechte wegen enz, heb je ook te maken met corrupte (verkeers) politie, garages en niet altijd even betrouwbare verhuurders. Zelf met vrienden uit Nederland hier lokaal in Ukunda, zuidkust Kenia, een auto gehuurd afgelopen augustus en ondervonden waar je dan dus allemaal tegenaan loopt. Nu woon ik al heel wat jaartjes in Kenia en is mijn man Keniaans, dus waren we aardig opgewassen tegen de meeste dingen, maar het drukt ook wel een stempel op je reis vind ik. Maakt het allemaal een beetje jammer als je steeds aan het “vechten” bent tegen belachelijke prijzen en acties… een auto met driver kan ik je zeker wel aanraden, als dat financieel haalbaar is trouwens! Dat scheelt al zoveel! Weet niet wat je budget daarvoor evt per dag zou zijn? Wij hebben zelf voor n safari een luxe busje met chauffeur/gids ingehuurd en betaalden zelf alle onkosten. Kochtem zelf brood en beleg in voor lunch en sliepen en aten lokaal in Voi tijdens onze safaridagen in Tsavo Kenia. Dit scheelde ons zeker een hele hoop.geld hoor! Safarikantoren regelen vaak toch lunches en overnachtingen in echte toeristenlodges ed, wat toch een stuk hoger ligt dan echt lokaal. Voor meer info kan je me evt mailen via privébericht. Maar ben alleen expert over Kenia, niet over Tanzania! Ben daar wel eens geweest, maar niet voor safaris. Waren bij Lake Victoria en reisden per OV van en naar Kisumu (Kenia).
Hoi
begin juli 2016 vertrek ik met een vriendin naar Tanzania voor 3 weken.
Om het goedkoop te houden bereizen wij alle bestemmingen met openbaar vervoer en hebben via internet de verblijven en safari’s georganiseerd.
Wij hebben gekozen voor het minder toeristische Selous, Udzungwa en Ruaha. Dit is wel minder toegankelijk dan het noorden. Dus moet je avontuurlijk zijn ingesteld.
Doordat deze plekken niet in het toeristische circuit zitten is het moeilijk uit te zoeken hoe je moet reizen. Ik heb behoorlijk wat inspanning moeten plegen om aan informatie te komen en nog niet is alles duidelijk.
Vlucht hebben wij zelf geboekt en hebben een 2 dagen airbnb in dar es salaam geboeket aan de kust. We blijven even in Dar om te acclimatiseren en een ticket naar Udzungwa. te regeln
Onze eerst week in Selous is geboekt via een Nederlandse reisorganisatie en is de duurste gedeelte. Daarna vertrekken wij vanuit Dar met openbaar vervoer naar Udzungwa.
Daar een goedkope lokatie gevonden om te overnachten (hondo hondo) Prachtig gebied met endemische dieren en planten. De reis daar naar toe duurt de hele dag. Er gaat een bus er naar toe maar nog niet ontdekt hoe precies. Maar dat zoeken we uit in Dar.
Om bij Ruaha te komen moeten wij eerst terug reizen naar Iringa. Daar blijven wij een nacht. Vandaar is het maar 40km naar ons verblijf in Tungamalenga Village maar die weg is zo ruig dat de tocht ongeveer 6 uur duurt. Via ons verblijf hebben wij safari geregeld.
Terugreizen naar Dar kan in een dag. Maar voor de zekerheid heb ik 2 dagen aangehouden.
De grootste gevaren in Tanzania zover ik nu kan beoordelen
-Absolute niet in het donker je in verlaten omgevingen begeven. beroving
-Niet in het donker reizen. Gekken die rijden zonder verlichting
-Openbaar vervoer is gevaarlijk maar dat is het in bijna alle plekken waar ik heb gereisd.
Wij moeten nog gaan en ik heb er ongelooflijk veel zin in!!
Iets over de schrijver;
56 jarige vrouw, geen al te goede lichamelijke conditie maar heel avontuurlijk van geest.
Serengeti lijkt me fantastisch behalve toen ik vernam dat er weleens 30 jeeps naast elkaar staan om de trek te aanschouwen. Weg echte Afrika belevenis. Vandaar de keuze om niet naar het noorden en niet georganiseerd te gaan.
Inmiddels ben ik weer terug. Het was een ongelooflijke avontuur. In positieve als negatieve zin. Het land op zich is van een geweldige schoonheid. De mensen ook.
Het gebeide waar wij zijn geweest is toeristisch nog niet helemaal ontwikkeld. Maar fantastische verblijven. Voor jongeren is het misschien een nadeel dat er zo weinig bezoekers zijn dat het niet mogelijk is om samen info uit te wisselen.
Min ervaring met backpacken is dat het wel te doen is. Maar in vergelijking met Azië is Afrika veel harder. Is mis dus de spirituele grondhouding van Azie. een andere nadeel is dat de te reizen stukken veel langer zijn omdat er tussen de bijzondere plaatsen in weinig van betekenis is.
Het verkeer is zeer zeer gevaarlijk. het is van groot belang om een goede busmaatschappij uit te zoeken en dan nog. Wij hadden een zogenaamde goede van Dar es Salaam neer Udzungwa. 7 uur reizen. ongeveer 2 uur voor onze reis bestemming ging ons chauffeur steeds gekker rijden. Met 100 km per uur door dorpen al leunend op de toeter. Voetgangers, fietsers, brommers vliegen als kippen naar de berm. Behalve een man. Achteraf hoorde wij dat hij doof was. Ik zat voor is de bus en zag 'm oversteken in afwachting dat de chauffeur zou remmen … dat deed hij niet. Die arme oude man werd geplet door de bus. De chauffeur reed even door zodat hij de menigte zou kunnen ontvluchten want wij hoorden dat de dorpelingen hem dood gemaakt zouden hebben. Toen ik zelf uit de bus stapte zag ik dat gruwelijk beeld van iets wat niet meer op een mens leek met ledematen eraf gerukt. Het beeld heb ik 1 sec gezien maar het staat in mij geheugen gegrift. Ik geluk de vriendin waar ik mee was weggerukt en zijn wij in een café gaan zitten. De tranen biggelde over mijn wangen. Er kwam een man heel bood op mij af eiste dat ik kalmeerde. Ik was trouwens niet overstuur. alleen tranen. Hij snauwde naar mij of ik nooit een dood lichaam had gezien. Hij zei dit gebeurd ieder dag hier. Ik ben zo boos geworden en hem voorgespiegeld dat ik het schandalig vond dat zij dit accepteerden dat chauffeurs zo door dorpen heen reden. Met mijn reactie heb ik de respect van die man gekregen. De situatie was dat er huilende familieleden waren. mensen die ervan genoten en het lijk fotografeerde. En de bus passagiers die er gelaten bijstonden. Na een paar uur kregen wij een nieuw chauffeur en reden wij naar het politie bureau waar wij nog ruim een uur moesten wachten. Zo kan een reis behoorlijk uitlopen.
Daarvoor is Dar es Salaam hebben wij in een dag heel veel meegemaakt. Ik vind het een vreeslijke stad. Niet aan het strand van Kigamboli waar wij in een airbnb logeerde. Ubungo busstation vond ik de ergste plek die ik ooit heb bezocht. Totale chaos als je moet vertrekken om 6uur in de ochtend. Bereid je je hier goed op voor of zorg dat er een local met je meegaat. Donker en gevaarlijk. Vanaf Umbungo… wij moesten een buskaartje van te voren kopen … wilde wij een tuk tuk nemen naar de ferry. Even tussendoor. Als je geen plek reseveert heb je groet kans dat je de hele route moet staan. Bussen zijn vaak volgeboekt.
Onze chauffeur begin een overtreding vlak voor de neus van een verkeersagent die het verkeer STOND te regelen. Maar even later verscheen hij naast ons achter op de motor van een burger en zette de achtervolging in. Even later volgde er een 2de agent op een motor en samen probeerde zij ons van e weg te drukken en de tuk tuk proberen te dwingen om te stoppen/ Levens gevaarlijk. Ik kan blijven schrijven als ik te veel in detail ga. Maar geloof mij maar als ik vertel dat ik het idee had dat ik onderdeel was van een opname van een James Bond film. Nadar hij de politie had afgeschud heeft hij ons vrij gelaten. Over de politie kan ik ook een heel verhaal schrijven. Maar je hebt er niets aan. Totaal niets. En ze zijn zo corrupt als de neten. Door en door corrupt.
Het andere incident die wij hebben meegemaakt op dezelfde dag. Wij waren de chaos van de Kigamboli ferry aan het filmen. Staat op eens een agent voor zijn neus en pakt mijn telefoon af. Je mag daar zogenaamd niet filmen. Later bleek dit onzin te zijn. Ik moest $ 30,- per foto betalen van de ferry en dat waren er 6. Moest mee naar het bureau met een andere zonder mijn telefoon wat ik weigerde. Na een tijd begon ik door te krijgen dat ik mijn telefoon moest terug kopen. Gelukkig omdat wij gewaarschuwd waren had ik maar heel weinig geld in mijn portemonnee , had mijn money belt met pasje en paspoort achtergelaten bij het verblijf en heb geld op verschillende plekken in mij rug tasje verstopt. Ik heb mijn portemonnee gegeven waar er niet meer dan $20 zat en verteld dat ik niets meer had. Hij checkte of ik geen money belt had. Hij heeft alle geld eruitgehaald. ik zei nog zielig. Nu heb ik geen geld om bij het hotel te komen. Boeide hem niets. Uiteraad onze geheime voorraad aangesproken voor een tuk tuk naar een beach resort waar wij hebben gegeten en gedronken. Erg leuk daar. Omdat wij de regels van het donker zijn wilde volgens hebben wij via de resort een tuk tuk geregeld. Maar onderweg in een bocht met volle snelheid sprong er iemand uit de bosje in onze tuk tuk en greep de tas van mijn vriendin. Haar reactie van geweldig en zij heeft haar tas weten te redden. Wij hoorden later dat een toerist die zijn rugzak om had gehouden uit de tuk tuk is getrokken en ernstig gewond geraakt. Dus tas altijd in het midden op tussen in.
Sorry voor de spelfouten maar ik wilde snel dit even delen.
Mij conclusie is dat je zelfstandig kan reizen maar dat je echt moet weten wat de gevaren zijn en dat er tegen opgewassen ben.
Ik heb mezelf in een val verwond en heb mijn wond prima kunnen verzorgen. Maar als mij iets heel ernstigs was overkomen … dan weet ik niet of ik levend van af had gebracht. Je moet echt geluk hebben dat er dan iemand is die je wil helpen. Buiten de toeristenplekken is het ieder voor zich. Op de lodges en kampen is ieder zorgzaam en aardig.