Ik vind het wel raar dat iemand die zo ontzettend negatief over een land is, forumbeheerder is en zulke dingen post om mensen juist af te schrikken!
Ik heb ook een paar minder prettige dingen meegemaakt in Dar Es Salaam (maar ook in Frankrijk!!), maar verder vond ik Tanzania supermooi, leuk, vriendlijk, makkelijk, en zou ik het aan iedereen aanraden, ook als vrouw alleen.
En wat ik zeg, ik heb naardere dingen meegemaakt in Frankrijk met kerels die me vastgrepen of aan mijn borst zaten gewoon op klaarlichte dag op straat, maar dan ga ik toch ook niet zeggen dat Frankrijk een levensgevaarlijk en onprettig land is?
Nederlanders die daar al meerdere maanden waren zeiden me: "Ik heb nog niet EEN iemand moet die gewoon oprecht geinteresseerd is in mij als mens, allemaal willen ze wat van je.
Nou ik schrijf nu al 6 jaar met een Tanzaniaan die mijn gids was tijdens een 3-daagse tocht langs allemaal mooie dingen in het binnenland. Een hardwerkende jongen die 16 uur per dag voor mij klaar stond. Eerst denk je nog: als we eenmaal gaan mailen, zal hij op een gegeven moment wel om geld gaan vragen met een of ander vaag verhaal over een opleiding. In al die 6 jaar heeft hij dat nog nooit gedaan en hij vraagt altijd alleen maar heel geïnteresseerd hoe het gaat met mij, mijn familie, mijn werk, enzovoorts.
-draag een zonnebril zodat ze het niet kunnen zien als je in hun richting kijkt
-wees Oostindisch doof en blind en reageer op niets en niemand op straat
-loop rond met een gevoel en mentaliteit van “Ik lust je wel rauw” – anders red je het gewoon niet.
-mocht je in een enkel geval denken dat een groet van een wildvreemde op straat toch goed bedoeld was, mompel dan pas wat terug als je zowat al gepasseerd bent.
Ik denk dat als je je zo gedraagt, je inderdaad geen leuke reis hebt en vervelende reacties krijgt.
Mijn ervaringen zijn juist vooral heel anders:
- Ik vroeg aan een grote stoere best wel gevaarlijk uitziende kerel waar ik een taxi kon vinden. (Ik vraag dat expres juist meestal aan een stoer type in een groep, dan kan hij zich bewijzen tegenover zijn vrienden.) Hij kletste even vriendelijk met me, liep helemaal mee naar de taxi’s verderop, en onderhandelde zodat ik een goedkopere deal kreeg dan de prijs die normaal is voor taxi’s (en die ik inmiddels ook wel kende).
- Drie giechelende meisjes van een jaar of 13 vroegen of ze mijn haar mochten aanraken. Ze hadden nog nooit steil haar gevoeld. Dan wilde ik wel hun haar ook even voelen zei ik. Dus zo stonden we daar op straat giechelend aan elkaars haar te voelen.
- Ik liep met mijn backpack op straat en een vrouw bleef naast me lopen en lachte, en waarschuwde me met haar ogen als er iemand te dicht achter me kwam lopen.
- Die gids die ik hierboven noemde was een ontzettend nette lieve man waar vele Nederlanders voor onder doen. De familie en vrienden en kennissen van hem die ik allemaal ontmoet heb, waren super aardig, ontvingen me allemaal in hun huizen, gaven me eten, ook de mensen die zelf amper wat hadden, en voerden uitgebreide gesprekken met me met oprechte interesse (maar hoe geeft je zus dan borstvoeding als ze ook werkt??) en veel lachen.
- In Arusha zat ik in een goedkoop hotelletje en een jonge student die daar werkte, was net klaar met zijn werk en vroeg of ik mee wilde naar de Masai markt, “geen toeristen” zei hij. Dat leek me wel leuk en mijn intuïtie vertelde me dat hij wel te vertrouwen was en we gingen met openbaar vervoer dus hij kon me sowieso niks maken. Het was inderdaad hartstikke leuk en hij wilde graag zijn Duits oefenen, had ook een schriftje met oefeningen bij zich en kon al best wel aardig spreken, want hij ging binnenkort in Duitsland studeren. En die markt was ook heel leuk.
- En zo kan k nog wel even doorgaan.
Het is deels een kwestie van pech / geluk, maar ook wel van goed opletten (net als je in Amsterdam en Rotterdam en Barcelona moet doen), en ik denk juist ook heel erg je eigen instelling en houding. Bedenk maar dat een lach zich meestal vermenigvuldigt.
Alle toeristen die ik tegenkwam in Tanzania en de vrijwilligers zeker vonden de Tanzanianen verschrikkelijke mensen en veel van hen willen nooit meer naar Afrika, sommigen willen zelfs alleen nog naar Europa.
Dat is erg raar want alle toeristen die ik ben tegengekomen willen juist terug omdat ze nog veel meer willen zien. En alle vrienden die er zijn geweest, ook.
En dat vrijwilligerswerk daar is pure handel, pure business, afzetterij en de mensen daar zijn er NIET mee geholpen.
Ik heb zelf vaak de indruk dat bij vrijwilligerswerk vooral heel veel geld gaat naar de Nederlandse of andere organisatie, en weinig naar de Tanzanianen die het nodig hebben.
En zelf vind ik het persoonlijk niet goed om 4 weken of zelfs 6 maanden weeskinderen te gaan helpen en dan weer weg te gaan terwijl ze zich aan je gehecht hebben, maar dat is mijn privémening en andere mensen denken daar heel anders over.
RosaAbril je hebt wel nare dingen meegemaakt, maar over het geheel genomen doet je verhaal mij heel erg denken aan mijn eerste cultuurschok. Ik vond de mensen in Indonesië echt super irritant en leugenachtig en mijn hele ervaring daar is verpest door - achteraf gezien - mijn cultuurschok. Ik bleef me heel Nederlands gedragen en vond dat zij dat ook moesten doen. Ik zou nu nog wel eens naar Java willen en kijken of de mensen nou echt zo vervelend zijn als ik er zelf met een andere houding heen ga.
Safari nzuri!
Cécile
In Samsara hoef je je niet aan bovenstaande regels te houden, in een heleboel andere landen en plaatsen ook niet.
Ook forumbeheerders mogen een mening hebben, Cecilia, ik had mijn stukje niet bij het Tanzania forum geplaatst (waar ik overigens niet beheerder van ben), maar bij de algemene Ervaringen-sectie.
Reizen naar Oost-Afrika zijn over het algemeen duur en ik wil graag dat mensen zoveel mogelijk plezier van hun geld hebben en dus zou ik persoonlijk afraden om naar Tanzania te gaan.
En niet, zoals jij suggereert, omdat 1 persoon 1x iets vervelends is overkomen, maar omdat ik in een tijdsbestek van twee weken zeer veel vervelende dingen heb meegemaakt, heb gezien dat anderen vervelende dingen overkwam en veel verhalen over veel vervelende ervaringen in Tanzania heb gehoord.
Ik herhaal: dit stukje heb ik geplaatst in de “Ervaringen in landen”-sectie. Lees nog maar eens wat er op bij dit forumpje staat, de algemene inleiding ervan.
Nee, dat was het niet. Ik heb gewoon een ERVARING beschreven en daar heeft iedereen recht op.
Ik heb vele jaren in “derde wereld landen gewoond” - maar Tanzania vond ik gewoon zeer rottig - nooit zoiets ergs als daar meegemaakt en nogmaals: ik was gewaarschuwd door vriendinnen voordat ik ging, maar ik ben toch gegaan, omdat ik gratis kon gaan, had het anders niet gedaan. En toen ik in januari weer gratis kon ben ik niet gegaan omdat het idee alleen al me ziek maakt. En nogmaals: ik kwam veel mensen tegen die het helemaal hadden gehad. Ik heb dit gewoon beschreven en het is helemaal niet nodig een land te gaan “verdedigen” - flauwekul gewoon.
Als iemand iets negatiefs schrijft over een land dat ik wel helemaal zie zitten, ga ik toch ook niet zitten hakken?
Ik heb dit gewoon beschreven en het is helemaal niet nodig een land te gaan “verdedigen” - flauwekul gewoon.
Dat vind ik wel nodig want anders lopen mensen een fantastische vakantie mis.
Als iemand iets negatiefs schrijft over een land dat ik wel helemaal zie zitten, ga ik toch ook niet zitten hakken?
Wat is er voor gehak dan, ik mag toch gewoon mijn ervaringen er tegenover zetten? Ik kan me niet voorstellen dat als iemand zo’n negatieve lap tekst schrijft over een land dat jij juist geweldig vond, in een onderwerp van iemand die vraagt: “kan ik hier veilig heen gaan?” dat jij dan je mond houdt en de OP alleen op dat negatieve verhaal laat afgaan.
Het is erg absurd maar het lijkt wel of jij en ik naar een heel ander land zijn geweest; jij met jouw ervaringen en die van mensen die jij tegenkwam, en ik met mijn ervaringen en de mensen die ik tegenkwam, 180 graden anders. En ja ik vind het belangrijk dat de originele vraagsteller ook die positieve verhalen hoort en dan een gefundeerde beslissing kan maken.
Dan schrijf je gewoon een positief verhaal, maar dan ga je niet de persoon die een ander idee heeft in de pan hakken. Neem een voorbeeld aan Elcke_b!
Hoi,
ik ben net terug van een trip van 2 maanden Kenia en Tanzania. Ik heb me geen enkel moment onveilig gevoeld. Het is zoals Judith ( waar ik een tijdje bij gelogeerd heb, thanx Judith ! ) hierboven al zegt, gewoon je verstand gebruiken en vertrouw op je intuitie.
Ik ben vanuit Voi, Kenia, met een bus naar Arusha gereisd. Dat ging prima, geen problemen. Ook weer met een bus naar Kenia terug. Ik vind Arusha een leuk dorp waar je prima in je eentje kunt rondlopen. Natuurlijk niet 's avonds. Leer een paar wordjes Swahili voordat je vertrekt. Vooral “Hapana, asante sana” ( nee, bedankt ) is een belangrijke !
Veel plezier !
Audrey
Hoi,
Ik ga deze zomer voor het eerst in mijn eentje naar tanzania reizen:)
Mijn moeder komt uit Tanzania maar ik ben er nu 2x geweest maar toen was ik 2 en 8 jaar dus ik weet er eigenlijk niks meer van, nu ben ik 21 jaar oud.Dus ik ga natuurlijk op reis om mijn familie te ontmoeten, maar ik wil ook erg graag in mijn eentje allerlei dingen gaan ondernemen… Tot nu toe heb ik alleen nog maar positieve verhalen gehoord over Tanzania…
Dus ik heb haaaaarstikke benieuwd…