Als vrouw alleen in Syrie

Ik wil graag alleen op vakantie naar syrië, maar ik wil weten of dat geen probleem is als vrouw alleen zijnde, en of je daar gewoon over de straat alleen kunt lopen, in damascus

Khazina, je kunt prima als vrouw alleen reizen in Syrie, en zeker in Damascus.
Ze zitten je wel vreemd aan te staren als je ergens een keer alleen rustig een waterpijp op een terras zit te roken, maar verder gaat het best.
Ook in bussen kun je veel bekijks hebben: bijv. een passagier die alsmaar van stoel verwisselt in de bus om jou beter te kunnen bestuderen.
Verder moet je er op voorbereid zijn dat veel mannen zullen proberen jou te versieren omdat een buitenlandse vrouw voor veel Syriers een manier is om voor langere tijd Syrie uit te komen.

Wat leuk is aan Syrie, o.a., is dat er een heel leuk soort toerist komt: goed onderlegd, veel diepgaandere interesses, en ik weet dan ook wel zeker dat je leuke medereizigers zult tegenkomen onderweg!

In Palmyra is het nog even extra oppassen: veel toeristen bezoeken dit stadje vanwege de ruines, maar het is 's avonds voor een vrouw alleen niet veilig om de ruines te bezoeken. Ook zijn er restauranthouders die massages aan vrouwen aanbieden voor geld maar je zou de eerste niet zijn die daarna aangifte doet bij de politie… Ook kun je als vrouw alleen niet door de straten van het dorp achter het ene toeristenstraatje lopen zonder op een heel vervelende manier door allerlei jongetjes lastig gevallen te worden!

Juist in Palmyra kom je echter heel makkelijk medereizigers tegen omdat die allemaal op een terras in dat ene straatje zitten… In Hama zijn er twee budget hotelletjes die excursies aanbieden en waar alle reizigers naartoe gaan, dus je kunt samen met anderen allerlei prive-excursies ondernemen.