(origineel bericht op be-more.nl)
Als je ziek bent in Zuid-Afrika…
… heb je twee keuzes: of een government hospital of een private hospital. Deze laatste is vergelijkbaar met ons ziekenhuis, het is er schoon, de mensen zijn bekwaam, je krijgt de juiste zorg van verpleegsters, je krijgt je medicijnen etc. Heel normale zaken voor ons.
Het government hospital is een wereld van verschil. Gisteren heeft Eureka ons er een heleboel over verteld. Het voordeel van een government hosptial is dat het goedkoper is. Dat is het enige voordeel en het is ook meteen het grootste nadeel. Allereerst is het er smerig, zelfs zo smerig dat er wel eens een dood lichaam in de toiletten is gevonden dat er al twee weken lag… Het wordt alleen schoongemaakt als er een inspectie komt… Ten tweede is het personeel lang niet altijd gekwalificeerd als arts. Ze dragen een witte jas, maar dat zegt dus niets. Het is zelfs zo dat operaties verkeerd uitgevoerd worden. Zo vertelde Eureka over een vrouw die borstkanker had en geopereerd moest worden. Aan het eind van de operatie bleek dat haar borst nog intact was, maar dat er bij haar heup het een en ander was gebeurd… Snap jij het? Ik niet. Goed volgende voorbeeld, medicijnen… Zuurstof is niet beschikbaar, dus iemand in ademnood kan niet gered worden… Medicijnen zijn er te weinig, op een gegeven moment is het op en wordt het niet aangevuld… Je krijgt wel medicijnen, maar in plaats van de juiste antibioticakuur krijg je een veredelde paracetamol (wat je niet verteld wordt)… Niet echt de plek waar je naartoe wilt gaan dus.
Waarom deze informatie? Allereerst omdat ik jullie dit beeld wilde schetsen. Maar ten tweede ook omdat het met M. te maken heeft. Zoals ik al schreef is ze ziek en gelukkig ligt ze in een private hospital. gisteren ging het niet goed met haar en moest ze aan de zuurstof, die daar dus wel beschikbaar is. Opnieuw is gekeken naar haar bloedwaardes en ze heeft een nog zwaardere antibioticakuur gekregen. Dat kan daar gelukkig allemaal. Eureka vertelde dat als ze in het governement hospital had gelegen, ze het niet gehaald zou hebben… Daar wil ik niet aan denken, want ze is echt een ontzettend lief en vrolijk meisje. Het enige nadeel van een private hospital zijn de kosten. Een dag in het ziekenhuis kost 3000 Rand (10 Rand is 1 Euro), de medicijnen komen daar dan nog bij, nog eens 1000 Rand. Gelukkig heeft haar arts gezegd dat zij geen geld vraagt voor de behandeling van M., anders waren de kosten nog hoger. Inmiddels waren de kosten gisteren al opgelopen tot 11.000 Rand en ze moet nog minstens twee nachten blijven.
Normaal kun je je hiervoor verzekeren, net als in Nederland. Maar de verzekeraars willen M. niet verzekeren, omdat haar conditie simpelweg te slecht is… Dus als je echt je verzekering nodig hebt, krijg je geen gehoor… Alle kosten zijn dus voor de rekening van Bobbi Bear en er is een klein fonds voor M. Dat raakt echter op. Gisteren heb ik met Eureka overlegd waar onze donaties nodig zijn en je raadt het al, bij M. Voedsel wordt gedoneerd, kleding en speelgoed ook, rape bags zijn er op dit moment voldoende, dus dit is noodzaak samen met het honour program dat zorgt voor de follow-up van de kinderen die weer terug gaan, zoals ons jochie.
Zoals jullie weten ben ik jarig geweest. Misschien waren jullie van plan nog iets te kopen. Ik wil jullie alleen laten weten dat ik in plaats van cadeautjes voor mijzelf liever een kleine donatie heb voor M.
Ik kan mijn verjaardag volgend jaar weer vieren, maar voor M. is dat elke keer onzeker. Samen kunnen we er misschien voor zorgen dat er nog een heleboel verjaardagen komen.
Als jullie willen helpen (geen moeten!), willen jullie dan z.s.m. geld overmaken op mijn rekening 8358993 tnv E.M. Hofman? Dan zorg ik ervoor dat het geld bij Bobbi Bear komt, voor ik vrijdag vertrek.
Mocht er geld overblijven, dan gaat dat in het fonds voor M, voor latere zorg of voor bijvoorbeeld onderwijsmateriaal. Eureka wil heel graag een soort spraakcomputer voor haar aanschaffen, zodat ze dingen kan leren, zoals lezen. Anders zal haar toekomst eruit zien als dat van een kasplantje… En ze kan zoveel meer. Dus ook als het geld niet meer nodig zal zijn voor dit ziekenhuisbezoek, dan komt het goed terecht.
Dankjulliewel! Thank you! Baie dankie! Siyabonga! Namens M. en alle medewerkers hier.
Liefs, Elin