ik ben een alleenstaande moeder met een dochter van vijf en ik zou heel graag in april 14 dagen met haar rondreizen in het zuiden van Marokko. Ik heb al veel nuttige info gevonden op deze site! Toch heb ik nog enkele specifieke vragen.
Ik zou willen vliegen met Royal air Maroc (= rechtstreeks, dus fijn met kind), een auto vooraf huren via samicar en ook vooraf de hotels boeken (ik zoek hotelletjes met zwembad en die moet je misschien best vooraf reserveren?) Ik zou het volgende willen doen: marrakech - Atlas - Aît benhaddou - Ouarzazata - Zagora - Taroudant - Dadesvallei - Essouira. Ik wil graag met een ezel een korte tocht maken door het atlasgebergte, eventueel slapen bij plaatselijke bevolking, een schooltje bezoeken en een tocht maken op kamelen door de woestijn en daar overnachten in een tent.
Mijn concrete vragen zijn:
hoe lijkt het bovenstaande plan?
waar boek ik best de excursies (atlas, school, woestijn)? Rond het jemaa fna plein?
is het veilig als alleenstaande moeder met een prachtige blonde dochter van 5? Of zorg ik best voor een plaatselijke betrouwbare gids/chauffeur/security?
Het lijkt mij het interessantste om mij met een taxi van de luchthaven naar het hotel te brengen en pas na mijn bezoek (2dagen) aan Marrakech de auto ophalen aan de luchthaven. Zinvol? In Marakech zelf zou ik enkel van taxi gebruik maken en dus niet zelf rijden.
Vind ik in het zuiden makkelijk de weg? Waar kan ik aan kaarten komen (verhuurbedrijf auto?)
Waar en hoe kan ik rekenen op medische bijstand indien nodig?
werken GSM’s overal?
heeft iemand tips voor kleine sfeervolle hotels met zwembad, liefst niet te toeristisch?
Hallo,
Je kan zeker zonder problemen rondreizen met je dochter. Maar voor de woestijn heb je toch wel een gids nodig, zeker als je een kind meeneemt.
Hier kan je alvast een mooie excursie vinden: www.marhba-au-sahara.com
Van waaruit vertrek je? Want er bestaan nog goedkopere luchtvaartmaatschappijen die rechtstreeks naar Marrakech vliegen.
Gsm’s werken overal, maar eigenlijk moet je gewoon beroep doen op de bevolking. Ik steek er mijn hand voor in het vuur dat ze je altijd zullen helpen. Er zijn overal dokters, ziekenhuizen, apotheken, geen probleem.
Ze zullen je mooie blonde dochter prachtig vinden en al wel eens graag aan haar haar voelen en zo, maar zorg gewoon dat jullie samen blijven en dat geeft geen probleem. Als er toch iets is, stap gewoon naar de politie, die vind je overal. Ze zullen zeker voor je zorgen, maar de Marokkanen zijn erg bang van de politie. Marokko leeft voor een groot deel van het toerisme, en daarom zullen ze je zeker ook beschermen.
Je kan zeker een taxi nemen van en naar de luchthaven. Ik dacht dat dat zo’n 10 euro kost (enkel). De taxi’s in Marrakech zijn duurder dan in de andere steden, maar binnen de stad kan je veel te voet doen. Je kan de taxichauffeur best vragen om de compteur (de teller) op te zetten, maar dikwijls weigeren ze dat en moet je gewoon op voorhand afspreken hoeveel je moet betalen. Je gaat gewoon langs de kant van de weg staan en zwaait wanneer er een taxi voorbijkomt. Je kan ook instappen als er bvb. al iemand in de taxi zit. De chauffeur zal wel zorgen dat jullie ongeveer naar dezelfde richting gaan.
Je kan ook Atlas-Blue proberen, die vliegen vanuit Brussel rechtstreeks naar Marrakech. Wel goed prijzen vergelijken, want Atlas-Blue is een low-budget-dochtermaatschappij van Royal Air Maroc, maar soms zijn de tickets voor dezelfde vlucht door promoties goedkoper bij RAM.
In oktober vertrek ik ook naar Marrakech vanuit Brussel en ik betaal zo’n 175 euro heen en terug voor 1 volwassene met Atlas-Blue.
Je kan ook vanuit Charleroi naar Marrakech vliegen met Ryanair. Er is een bus vanuit Brussel rechtstreeks naar de luchthaven van Charleroi.
Soms heeft Jetairfly ook goedkope tickets naar Marrakech vanuit Brussel, maar soms maken die een extra stop in Agadir.
Wij vliegen op 1 september Amsterdam-Marrakech met Transavia. Die vliegt geloof ik 2x per week heen en weer. Ik heb er ontzettend veel zin in. We hebben voor 8 dagen een auto gehuurd en gaan een rondreis door het zuiden doen. Dan komen we terug in Marrakech, blijven nog een paar dagen voor we terugvliegen. Ik twijfelde erg tussen deze en die met bezoek koningsteden, maar er komen nog meer vakanties!
De perfecte keuze! Het Zuiden is prachtig, hoewel de koningssteden dat ook zijn hoor.
Niet te ver in de woestijn rijden met je huurauto, dat kan gevaarlijk zijn. Je kan natuurlijk altijd eens een uitstap per dromedaris doen om even van voertuig te wisselen
Ja, die heb ik al eens geprobeerd in Tunesie… Wat een spierpijn!!! Ik heb een lading ijzer in mijn enkel als gevolg van een val van de trap, dus die sla ik deze keer maar even over. Vandaar de auto…