alleenreizend&vrouw in egypte--> hoe'st dat?

dag allemaal,

Zijn de verhalen waar? Kan je nergens in egypte rondlopen zonder betast/nageroepen enz te worden? Of is dit specifiek het geval in de beroemde badplaatsten?
Ik ben vrouw, reis altijd alleen, wil graag een keer naar egypte om te backpacken.
Naast de vrouw-onvriendelijke verhalen, hoor ik ook nooit zoveel over backpacken in dat land. wat zijn hier de ervaringen mee?
Ik ben erg benieuwd.
alvast bedankt.
gr mariska

niemand?

Ik heb verschillende keren door Egypte gereisd. Soms alleen, soms ook niet. Ik ben nooit betast of lastig gevallen, Egypte is gewoon een prachtig land.

Ja, mannen kunnen je soms aanstaren. Misschien proberen ze je zelfs te versieren. Maar als jij daar niet op ingaat, dan stoppen ze vanzelf.

Als je geen Arabisch verstaat, hoor je ook niet de schunnige dingen over Westerse vrouwen. Daadwerkelijk handtastelijk heb ik ook nog nooit meegemaakt, wel vreselijk opdringerig en schunnig gedrag. Het is momenteel economisch moeilijker, en ik heb gemerkt dat men in de toeristische gebieden onbeleefder zelfs onbeschoft wordt. Verder zou ik als backpacker voorzichtig zijn met overnachten. En doe je deur op slot…

Ik hoorde gisteren van iemand in het zuiden dat de atmosfeer als dreigend ervaren wordt, lege straten in Luxor. In Cairo zijn alle uitvalswegen gemilitariseerd, en zijn de mensen bang dat er dit weekend weer bloed vergoten gaat worden. De presidentskandidaten zijn het nog steeds niet eens, en is het geven van een officiele uitslag tot nader order uitgesteld.
Geen goed tijdstip om te gaan backpacken, lijkt me.

1 like

Bedankt voor jullie reacties. Als vrouw alleen op reis ben ik wel gewend om geen oogcontact te zoeken ed en ik heb altijd mijn eigen sloten bij me :wink:
Aan de ene kant valt het dus mee, aan de andere kant kan het dus zijn dat je toch regelmatig geconfronteerd wordt met onheus gedrag. hmm
Onlangs was er een programma op ned.3 over de vrouwen in egypte en dat zij ook erg werden lastig gevallen door de mannen. betast in de bus, niet alleen op straat kunnen enz. men gaf de schuld aan het feit dat men pas heel laat kan trouwen omdat er zo weinig werk is. en aangezien seks voor het huwelijk niet (mag) bestaan, zorgt dat voor een overkill aan mannelijke hormonen…

egypte, ik zal er nog eens overna denken.

ps: algemene veiligheid check ik altijd, los van dit onderwerp.

gr mariska

Ik ga niet zeggen dat het programma wat je op tv zag niet waar is, ik denk echter wel dat het meer uitzondering dan regel is. Zeker als je de regels van het land respecteert, en in gepaste kleding over straat gaat. (Dus buiten de stranden je schouders en knieën bedekt.)

De stranden zijn niet representatief voor het hele land. Integendeel. Er is een onderzoek geburen wat nogal wat stof heeft doen opwaaien. Uit het onderzoek bleek dat 2/3 van de mannen zich schuldig maakte aan sexuele intimidatie. Van de gesluierde vrouwen gaf 85 procent aan slachtoffer te zij geweest, van de ongesluierde vrouwen 95 procent. Manne zijn hoge mate sexueel gefrustreerd, maar dat is natuurlijk geen excuus.

gepaste kleding is zowiezo een must vindt ik. niet alleen uit respect voor de ander maar ook voor jezelf.

dat programma was idd gebaseerd op het onderzoek dat hierboven genoemd werd. ik vond het nogal shocking voor de lokale vrouwen.