Volgend jaar wil ik graag naar WA voor 'n maandje of drie.( maart/juni)
Perth -Darwin…op m’n gemakje. Veel zien en genieten.
Ik overweeg om een nette camper te kopen… Toyota Hi ace of iets soortgelijks en van een redelijke kwaliteit.
Eventueel weer verkopen in Darwin.
Kost dit veel tijd?
Is dit te doen in je eentje?
Heeft iemand tips of adviezen? Do’s en dont’s?
De camper niet verkopen maar ergens stallen om een volgende keer weer te gebruiken is ook een optie.
Ik hoor het graag van jullie!
Ik heb met zijn tweeën de zuidkust af gereden in Australië met een soort uit de kluiten gewassen stationwagon (Holden Panelvan), alweer een hele tijd geleden (1997). Wij waren de enigen met zo’n auto, de rest waren senioren met campers. Ik denk dat er aan de oostkust vooral jonge backpackers zijn.
En een keer heb ik in mijn eentje met een huurauto door IJsland gereden terwijl het daar nog winter was en door wat afgelegen gebieden.
Ik heb lang niet alle tips dus zoek ook verder op internet. Maar wat in ieder geval handig en veiliger kan zijn:
- Zorg dat je genoeg drinkwater bij je hebt. Wij hadden 25 liter in een tankje. Mocht je stranden, zul je niet omkomen van de dorst.
- Heb extra benzine (of diesel) bij je voor als je per ongeluk je tank leeg rijdt of onverwacht lang geen tankstation tegenkomt. Meestal staat wel aangegeven hoeveel kilometer het is tot de volgende.
- Buiten de bewoonde wereld wordt de benzine telkens duurder.
- Ik weet niet hoe het aan de westkust is maar in sommige gebieden van Australië is geen enkel dorp voor honderden kilometers in de wijde omtrek; de tankstations om de zoveel honderd kilometer (road houses) zijn dan het enige wat je tegenkomt. Daar wonen dan misschien 10 mensen.
- Heb basis gereedschap bij je, in ieder geval om een wiel te verwisselen, lampjes, gevarendriehoek, sleutels. Ook als jij niet kunt repareren, dan kunnen langskomende truck-chauffeurs dat misschien wel.
- Wat noodrantsoenen eten bij je hebben kan ook geen kwaad (toastjes, koekjes, andere houdbare dingen).
- Zorg dat iemand weet dat je op weg gaat en houd diegene op de hoogte van je vorderingen. Spreek af hoe vaak je contact legt. Als diegene te lang niks van je hoort, kan er een zoekactie gestart worden. Misschien heb je niet overal bereik met een mobiele telefoon. Gebruik dan telefoons bij de tankstations.
- Op zich rijdt er genoeg ander verkeer hoor, grote trucks, op de doorgaande wegen. Dus als je strandt met pech, zul je niet dagenlang alleen zijn.
- Wees voorzichtig met onverharde wegen, meer kans op lekke banden.
- De maximum snelheid is denk ik nog steeds 110km/u, dus reken maar uit hoe lang je erover doet (tenzij je camper niet zo hard kan, dan duurt het natuurlijk langer). Vergeet niet dat je rustpauzes nodig hebt en natuurlijk ook wel eens foto’s wilt maken. Ik vond 4 uur rijden per dag wel weer mooi geweest en er waren ook zoveel mooie dingen onderweg, dat stoppen geen straf was.
Ik weet niet hoeveel dorpjes er daar langs de weg liggen; dat kan soms flink vertragen (dat je in het dorpje telkens vaart moet minderen tot 50 ofzo… in de buurt van Sydney kom je nog nauwelijks vooruit op de snelweg vanwege de vele dorpjes). - Rijd niet tijdens of na zonsondergang. Om de één of andere reden springen kangoeroes graag naar bewegende lampen toe, oftewel tegen je auto/camper aan. Niet alleen grote kans dat het beest dood is, maar vanwege zijn formaat ook gauw grote schade aan je auto en aan jezelf (door hoge poten kan het lichaam op de voorruit terecht komen en jou raken). Wij zagen destijds ongeveer 30 lijken per dag langs de wegen liggen.
Wat nog gevaarlijker is, is een gewonde kangoeroe… als je gaat kijken, kan hij jou flink gewond trappen van zijn schrik / pijn. - Buiten de bebouwde gebieden is kamperen bij een road house meestal gratis; voor een douche betaal je dan wel een paar AUS dollar.
- Wildkamperen mag geloof ik wel, maar wees daar voorzichtig mee. Er zijn mensen (o.a. aboriginals, zegt men) die inbreken en je wat aan zouden kunnen doen.
- Juni is winter. Kan regenachtig en best fris zijn (15 graden). Wellicht in het noorden wat meer tropisch. TIP: langs de zuidkust is dat de periode dat walvissen paren, en baren (precies 1 jaar later, dus zelfde periode).
- Om de camper weer te verkopen is de winter misschien niet de gunstigste tijd. Veel reizigers beginnen in andere tijden van het jaar (en veel ook in Sydney). Maar misschien kun je via internet op tijd beginnen met zoeken, of verkopen aan een dealer.
- Zelf vond ik die Holden Panelvan ideaal, ook nog prima bruikbaar in de stad (minder log dan een camper), en ik kon er makkelijk de maximum snelheid mee rijden. Achterin paste een matras van 120cm breed en dat was ons ‘tentje’. Maar als je graag alle gemakken van een camper wilt, kan ik me dat wel voorstellen. Wellicht is huren in plaats van kopen ook een optie.
- Per staat verschillen de regels voor welke verzekering je nodig hebt (soort W.A. of meer) en de keuring waaraan hij moet voldoen. De huidige regels ken ik niet. Zoek dat even van tevoren uit.
- De zon draait andersom langs de hemel, dus let daarop als je in de schaduw wilt parkeren.
Succes en veel plezier!
Cécile
Dank je Cecile voor je uitgebreide reaktie en je tips en adviezen.
Ik zal er zeker gebruik van maken.
Ik ben trouwens al eens in Australie geweest maar dat waren maar 4 weken en met z,n tweeen.
Vliegen en hotels met excursies.
Deze keer wil ik graag lekker lang en wat avontuurlijker en in mijn eentje.
Een camper huren is niet goedkoop. Met kopen en weer verkopen hoop ik goedkoper uit te zijn en bovendien maakt een krasje of deukje:mad: dan niet zoveel uit.
Alleen reizen heb ik ook vaker gedaan maar niet op de nu geplande manier.
Ik twijfel nog steeds over kopen of huren en hoop nog op reakties van mensen die hier ervaring mee hebben.
Ik zal eens zoeken naar die Holden en of tie nog bestaat.
Groetjes Aceest.
Wij hadden destijds die Holden gekocht in Perth voor 2000 AUS$, en verkocht in Sydney voor 2600 AUS$. Dus zelfs met winst.
De prijzen lagen destijds hoger in Sydney (voor levensopnderhoud, woninghuur, restaurants etc…) maar tegenwoordig schijnt Perth wel duurder te zijn.