Alleen reizen naar Sumba?

Hoi,

Ik vertrek half september voor 7 weken naar Indonesie en heb er heel veel zin in. Dit wordt mijn 4e keer naar dit prachtige land :slight_smile:
Het verschil van deze keer is dat ik voor het eerst alleen ga, (wat ik op zich best spannend vind). En dat ik vooraf eigenlijk niet zoveel uitgestippeld heb…ik zal het allemaal wel zien wat me brengt als ik daar ben.

Ik begin in Bali, lekker relaxen en hier weet ik mijn weg wel te vinden :wink:
Nu staat Sumba al erg lang op mijn lijstje en weet ik niet zo goed hoe ik dat aan moet pakken. Ik denk dat ik heen vanuit Bali met de boot naar Sumba ga en ligt het eraan wat mijn planning hierna is hoe en waarheen ik weer vertrek uit Sumba.

Ik ben iemand die graag veel zelf regelt, zelf naar de haven om de boot te regelen, zelf op de scooter naar … enz. Soms (vaak door tijdgebrek) een tourtje doet en Flores hebben we toen met een chauffeur met gids gedaan.
Zou ik in Sumba alleen rond kunnen gaan en een gids huren als het nodig is (traditionele dorpen bezoeken e.d) of gewoon een paar tourtjes boeken en zo alles (georganiserd) zien of moet ik volledig verzorgd met gids en chauffeur het eiland ontdekken?

Wie heeft Sumba bezocht, en hoe?
Kan ik dit makkelijk in mijn eentje, of kan ik toch nog beter een jaartje wachten en met zijn 2e gaan (het is toch mijn eerste reis alleen :biggrin: )?
Gaat er toevallig iemand in september naar Sumba?
Heb je leuke tips of informatie? Ik hoor het graag!!

Alvast bedankt voor julie info!!!

Groetjes,
Monique

Sumba is geweldig! Bij deze m’n reisverslag: IkReis - Doen op Sumba Indonesië: alles over reizen op Sumba eiland.

Ik heb samen met een vriend door Sumba gereisd. Niet georganiseerd dus. Wat ons meteen opviel in de week dat we er waren is daf Sumba stukken duurder is dan bv Bali. We zijn er geen andere toeristen tegen gekomen.

Omdat ik geen motorrijbewijs heb en het OV niet overal komt, heb ik een aantal keer een auto gecharterd. Dit was soms een personenauto, maar om de kosten te drukken heb ik soms voor een bemo gekozen. Minder comfortabel, maar dat mocht de pret niet drukken :wink: Soms ging ik echter te voet, of nam ik een bemo en ging ik verder per ojek (motortaxi).

Tours als op Flores en Bali heb ik niet gezien. Je hotel kan je vast helpen aan een gids, maar die zijn schaars en duur. Ik probeerde altijd een chauffeur te vinden die redelijk Indonesisch sprak (niet standaard op Sumba), die kon me dan het een en ander vertellen over de omgeving. Ik heb nooit een gids gehuurd.

Daarnaast zijn in de meeste dorpen wel een paar mensen die je een rondleiding kunnen geven wanneer je daar aankomt. Wederom: Indonesisch praten is een pré, een Engelse rondleiding vind je niet in de dorpen.

Het is gebruikelijk dat je een klein geschenk achterlaat in een dorp als bv geld (10.000 - 20.000 rp) of sigaretten.

In Lonely Planet staan nemen van dorpen die je kan bezoeken, sommige zelfs te voet vanuit Waingapu of Wakububak.

Toen ik op Sumba was kon je er niet pinnen.

1 like

Hoi Jenny,

Bedankt voor je snelle reactie!
Ik had je verslag al ooit gelezen (en de rest van je reisverslagen) en nu ik het weer heb gelezen, blijft het een interessant eiland.
Ik heb helaas niet het voordeel dat ik indonesisch spreek… al kom je met handen en voeten werk vaak ook een heel end :-). Maar een gids die engels spreekt zou dan toch wel handig zijn :-).

Ik heb er weinig problemen mee om me met een bemo of ojek te verplaatsen, dus dat komt wel goed :slight_smile:
Ik zag dat je 2 plaatsen hebt gehouden als ‘thuisbasis’. Da’s dus op zich wel te overzien.

En helemaal geen andere toeristen zien vind ik normaal heerlijk, maar nu ik alleen ga vind ik dat toch anders.
Jij heel veel alleen hebt gereisd en volgens mij nooit echt in de problemen bent gekomen :wink:

en toch ben ik er toch nog niet helemaal uit wat en hoe ik het ga doen…

Groetjes,
Monique

Sumba is een geweldige bestemming, zeker de moeite waard om te bezoeken. Als Maryono heb ik hier op het Wereldwijzerforum een reisverhaal over Sumba geschreven. Dit 6-delig reisverhaal wat ik destijds door meningsverschillen hier op het forum er weer heb afgehaald kun je nog steeds nalezen op het maryono-butoijo blogspot

Dit is deel 1 (veel plezier ermee)

Het was de eerste en enige keer dat ik echt ziek ben geweest in Indonesië. Doodziek, zwetend en moederziel alleen lag ik ergens op Bali in mijn hotelkamer. Waar ik mij met moeite 2x per dag uit bed sleepte om wat te gaan eten, en was dat eten na 2 kleine hapjes alweer beu. Mijn verstand zei dat ik naar de dokter moest, maar ik wilde perse terug naar Yogya naar mijn vertrouwde omgeving, was bovendien bang dat ik in het ziekenhuis zou worden opgenomen, en had daar geen zin, tenminste niet op Bali waar ik voor de rest niemand kon. Op een gegeven moment wist zeker dat ik malaria had, op het doosje van Lariam las ik iets over zelfmedicatie (bij noodgevallen :wink: ), dus nam ik 2 tabletten Lariam in ( de derde van die week ) en mijn vrienden daarvan ga je trippen, wat een enge en levendige dromen krijg je daarvan, een ervaring die ik niet meer wil meemaken. Wonder boven wonder knapte ik hierna toch iets op, genoeg om de bus terug naar Java vast te leggen. 2 dagen later was ik dan eindelijk terug in Yogya, waar ik de volgende dag naar het ziekenhuis ben gebracht en ik mij eigen grondig binnenste buiten hebben laten keren. Gelukkig wist ik snel dat het geen malaria was, maar wat ik precies heb gehad is mij nooit duidelijk geworden, ik heb 2 antibiotica kuren ondergaan en ben nog een paar weken goed zwak geweest, gelukkig kwam de eetlust langzamerhand weer terug en was ik op tijd klaar om een volgende tocht te ondernemen, namelijk voor mijn toen nog 2 maandelijkse visumtrip naar Singapore.

Sumba,

De in mijn ogen overgewaardeerde Lonely Planet schrijft hierover;
A great ladder once connected heaven and earth. The first people used it tocome down to earth and settle at Cape Sasar, on the northern tip of the Island – or so the myth goes. Another Sumbanese tale …………………blah blah blah.

Sumba dus, ik woonde net een paar maanden in Indonesië, en een kennis van me vroeg, Mas, mau ikut aku pulang kampung ke Sumba? Ik had alle vrijheid van de wereld, ik was bovendien net klaar met mijn “cursus Bahasa Indonesia” dus ik dacht waarom niet. Ik had op wat toen nog Puri Bahasa Indonesia heette 2 meisjes (Nederlandse en Engelse) ontmoet die voor VSO in de verpleging gingen werken in Waitabula aan de westkust van Sumba, die kon ik dan gelijk gaan bezoeken. Maar wat wist ik van Sumba, helemaal niets ik had een LPtje, dus ik vroeg aan mijn kennis, hoe gaan we er naar toe, zij kijkt mij een beetje vreemd aan, met de Pelni boot natuurlijk. In die tijd was ik nog namelijk nog zo naïef om te denken dat iedereen zomaar een vliegtochtje kon bekostigen. Maar het vervoer voor de gewone Indonesiër is bus, trein en boot, vliegtickets zijn voor de meeste Indonesiërs niet te betalen. We zouden vertrekken vanaf Benoa, Bali. Zij was al op Bali en zou voor mij een ticket kopen. Rp 100.000 koste dat, ik vond dat wel erg weinig voor bijna 2 dagen varen maar ach ja, zoals al eerder gezegd, ik was een paar maanden in Indonesië en wist nog van niets. We spraken af om elkaar s’morgens ergens in Kuta te ontmoeten, om nog samen te gaan eten voordat we naar de haven vertrokken. Nadat we hadden gegeten en snel nog wat snacks, water en popmi hadden ingeslagen, hielden we een taxi aan die ons naar de haven zou brengen. Het avontuur kon beginnen.

En een avontuur werd het, als ik vantevoren had geweten wat mij te wachten stond, had ik het helemaal anders aangepakt. Aangekomen in de haven kwam ik in een grote georganiseerde chaos terecht, iedereen liep of lag door elkaar. Maar op de een of andere manier wist iedereen toch precies wat ze moesten doen of laten. Terwijl ik mij zat af te vragen, wat ik moest doen, waar ik mij moest melden, waar ik mijn ticket moest laten zien. Zette mijn reisgenote zich op haar gemak op een bankje, maakte een praatje met bekenden kortom zij voelde zich helemaal op haar gemak in deze chaos. Natuurlijk kreeg ik ook mijn portie aandacht, een grote blanke op een Pelni boot is nog steeds een bijzonderheid, zeker als je richting oost gaat. Ik kan hier wel als een stoere gozer gaan roepen dat het me helemaal niets deed en me zonder problemen door de menigte bewoog, maar een ieder die net in Indonesië rond loopt, weet dat die aandacht overweldigd is, te veel kan worden en ik voelde mij er eigen erg opgelaten door. Gelukkig was na een uurtje het nieuwe er wel af en werd ik min of meer met rust gelaten. Ondertussen was de boot ook al aan komen varen, dus de aandacht werd toch van mij naar dat schip gelegd.

Nadat het schip had aangelegd begon de grote volksverhuizing, mensen die van boord ging, bagage werd uitgeladen terwijl wij ons steeds verder naar voren probeerde te dringen, waarvoor wist ik nog steeds niet, we hadden toch een ticket. Op het moment dat wij aan boord konden gaan, op zoek naar onze hut begreep ik ineens waarom onze ticket zo goedkoop was. We kwamen namelijk terecht op een slaapzaal voor zo’n 100 mensen onder elkaar. Jankende kinderen, hoesten en rochelende mensen, hoogzwangere vrouwen, kettingrokende mannen, echt alles lag door elkaar. Eenmaal een goed slaapplaatsje te hebben gevonden een matje op een verhoging, kwamen de porters met de bagage aan en wat die lui allemaal meeslepen ik weet het niet, ons redelijke “comfortabel” hoekje werd al snel omringd door stinkende manden, kooien met kippen en vogeltjes, balen en dozen met onduidelijke lading, ondertussen dacht ik maar aan één ding gezellige boel gaat dat hier worden.
Nadat we dan toch min of meer ons plekje hadden veilig gesteld, ik een beetje onwennig en zenuwachtig heen en weer aan het lopen was, mijn kleine ransel snel had gevuld met al mijn geld, paspoort en fotocamera, zodat ik die dicht bij mij kon houden, gingen we terug naar boven om afscheid te gaan nemen van Bali, natuurlijk constant denkend aan mijn reistas met kleren en of ik die straks niet geplunderd terug zou vinden.

(hier wil ik een kleine opmerking bij plaatsen, mensen uit Oost Indonesia kunnen veel beter van iemand spullen afblijven, dan bijv. mensen van Java en Bali. Kijk zeker ook uit voor bepaalde medebekpekkers, vooral die na 3 maanden reizen er al uit zien of ze hun kleren uit een zak gebruikte kleding voor een of ander goede doel hebben gehaald, alles zo goedkoop mogelijk willen hebben en daar nog over op lopen te scheppen ook, van die lui die denken dat ze er uit zien als de locals maar er in werkelijkheid uitzien als lachwekkende vogelverschrikkers zonder enige vorm van zelfrespect. Dit soort bekpekkers worden trouwens in het geheel niet geaccepteerd door een Indonesiër, en worden achter hun rug uitgelachen en compleet voor lul gezet, en terecht hoor persoonlijk vind ik dit soort reizigers een afschuwelijk soort volk, loop er als het kan met een grote boog omheen).

Daar stonden we dan aan de reling. Ondertussen was het al bijna 6 uur, veel viel er niet meer te zien, terwijl we van Bali wegvoeren werd het snel donker, Vliegtuigen zagen we in de verte opstijgen en landen, terwijl we Bali achter ons lieten en naar Lombok vaarde voor de eerste stop van de reis.
(bersambung)

1 like

Hoi Maryono,

Ik heb je verslag met plezier gelezen… Ondanks dat er nogal wat tegen heeft gezeten (het weer, ziekte en je reigenoot) zou je nogmaals terug gaan?

groetjes,
Monique

Jazeker, liever vandaag nog dan morgen. Ik zou Sumba dan combineren met Timor en hier minstens 3 weken voor uittrekken.