Alleen reizen in Indonesië: TIPS? :)

Hai!

Ik wil komende zomer (net voor de ramadan) graag naar Indonesië en ben benieuwd naar tips over alleen reizen (backpacken) in Indonesië:

  • hoe makkelijk is het om in Yogjakarta groepstourtjes te boeken voor de omgeving en de weg naar Bali? (en heeft iemand tips voor organisaties?)
  • Bali/Gili/Lombok: wat zijn leuke plekken om andere backpackende reizigers tegen te komen, wat zijn leuke, betaalbare accommodaties, surfspots met beginnerscursussen met een leuk sfeertje?
  • Bali/Gili/Lombok: hoe makkelijk is het OV hier? En hoe duur? En zijn hier evt ook leuke organisaties voor groepstourtjes?
  • Ik vlieg waarschijnlijk op Jakarta, maar wil daar eigenlijk direct weer weg, op naar Yogjakarta: hoe is dit het beste te doen (en dan niet vliegen want dat is duur en vind ik zonde). De treinreis schijnt mooi te zijn? Iemand tips waar dit uit te zoeken? En zijn kaartjes evt al vantevoren te boeken, zodat ik na mn vlucht meteen door kan? En zijn er onderweg naar Yogjakarta dingen die ik echt niet mag missen?

En dan budget: ik wil vlak voor de ramadan gaan (tot 10 juli), wat qua drukte zou moeten schelen… Hoe zit het met prijzen? Ik verblijf het liefste in eenvoudige en betaalbare maar gezellige accommodaties, als het kan net ff van de begaande paden.

groetjes, Leonneke

Binnenlandse vluchten zijn goedkoop,vaak goedkoper als trein of bus.

Hoi Leonneke,

Hou er rekening mee dat het tijdens de Ramadan op Java allemaal wat soberder is. In de toeristische gebieden zal je er weinig van merken maar daarbuiten zijn veel restaurantjes overdag gesloten. 's Avonds is het des te drukker.
De treinreis is inderdaad erg mooi en veel gebruikt. Vooral het traject Bandung-Yogyakarta (zo’n 450km) wordt vaak per trein gedaan. Je hebt verschillende klassen; van eenvoudig tot luxe (en dat is ook echt luxe). Op onze website vind je veel informatie voor reizen op Java en ook allerlei links naar bijv. de website over de spoorlijnen en Indonesie en binnenlandse tickets. Ook staan er op website de hoogtepunten van Midden Java en op onze Facebook pagina staan heeel veel foto’s. In Yogyakarta vind je veel reisbureaus waar je reisjes kan boeken. Pas op voor beunhazen die je met gammele busjes gaan rondrijden (en dan nog eerst even naar het fabriekje van hun neef, buurman etc brengen). Als je een betrouwaar adres zoekt kan ik je Tirta Bianca Tours aanbevelen (biancatours.com). Wij kennen de eigenaar erg goed. Laat maar weten of je nog meer informatie wilt.

Groeten,
Vincent

Hoi Vincent,

Dankjewel voor je reactie!

Mijn plan is om juist voor de ramadan te gaan. Dus om weer uit Indonesië te vertrekken als de Ramadan net begonnen is. Hoe zit het op Bali en Lombok, merk je daar ook veel van de Ramadan?

De tours die jullie aanbieden zijn helaas niet wat ik zoek: ik reis in m’n eentje en ben dus op zoek naar tours die juist wel met andere toeristen gedeeld kunnen worden en waar je geen meerprijs betaalt als je in je eentej bent. Maar toch bedankt voor de tip! (Heb je wellicht nog betrouwbare tips voor dit soort tours?)

groetjes, Leonneke

Hoi Leonneke,

Op Bali zal je niets merken van de Ramadan. Op Bali zijn nauwelijks moslims. Bovendien houdt men sterk rekening met toeristen (dat is eigenlijk hun enige inkomstenbron) dus Ramadan vieren zullen ze niet doen. Op Lombok zal je waarschijnlijk wel e.e.a. merken van de Ramadan. Lombok is Islamitischer dan Java. Ik ben wel op Lombok geweest maar nooit tijdens de Ramadan (ben wel tijdens de Ramadan op Java geweest) dus kan niet uit ervaring zeggen hoe het er tijdens de Ramadan zal zijn.

Tours die je samen met andere toeristen doet kan je op veel plaatsen (in de toeristische gebieden) in Indonesie boeken.

Groeten,
Vincent

Op Bali merk je indirect wel iets van de Ramadan. De prijzen liggen hoger, en met name rondom het suikerfeest is het heel erg druk met Javanen die naar Bali op vakantie gaan. Er zijn dan meer files van en naar het zuiden, en ook bij attracties is het drukker. Verder is er meer politie op de been.