Advies gevraagd backpacken in Indonesië ...

Samen met mijn 2 dochters(21 en 18j) plan ik een individuele reis in Indonesië. De vliegtickets zijn reeds aangekocht. We landen op 09/09 in Jakarta met de rugzak en denken eraan om Java te doorkruisen en daarna nog enkele dagen te relaxen op Bali. Van daar zouden we dan vliegen op Jakarta voor de terugreis op 24/09.

Het is onze eerste reis als backpackers…

[ul]
[li]Is dit een haalbare kaart?[/li][li]Hoe zit het met de trein vanuit Jakarta (einde Ramadan…)?[/li][li]Wat moeten we zeker gezien hebben?[/li][li]Leuke logeeradresjes? Guest Houses ?[/li][/ul]Graag jullie advies !!

Herman

Taxi’s zullen er wel nog zijn vermoed ik… Lost het dan iets op om ons naar bv. naar Bogor of Bandung te laten voeren en dan van hieruit bv. 2 dagen later de trein te nemen naar Yogya?

Ik zou je reis andersom maken, dat spaart al een hoop problemen.

Vlieg na aankomst op Jakarta meteen door naar Bali. Dat kan meestal dezelfde dag nog, en met Air Asia kun je ter plekke boeken. Je zit dan tijdens het suikerfeest op Bali - een paar jaar geleden heb ik dit ook gedaan en je merkt er nauwlijks wat van. Het enige verschil met ‘normaal’ is dat je meer Javaanse touristen hebt.

Als je niet perse naar Java wilt, dan zou ik overwegen om naar Lombok te gaan. Weliswaar ook moslim, maar de volksstroom is daar nu eenmaal minder masaal.

Van Bali naar Jakarta reizen kan wellicht ook wel, zeker wanneer je busjes boekt die met name voor touristen bestemd zijn, en vaak net een tikkie duurder. Als je na het suikerfeest reist is het ook makkelijker om een taxi voor meerdere dagen te charteren, zeker wanneer je dit op Bali doet en de chauffeur meestal Hindu is. Uiteraard kan het drukker zijn dan normaal op de wegen, maar dat zul je moeten accepteren. Zorg iig voor voldoende speling zodat je je internationale vlucht niet mist.

Dank, Jenny, voor de interessante tips !

Ik ging ervan uit dat het Suikerfeest een drietal dagen duurt en dat de drukte dan wel voorbij is. Maar ik ben geen moslim, vandaar …

Is het doorvliegen naar Yogya een alternatief? Of is daar echt ook alles volzet?

Het grootste probleem is niet de accomodatie, de meeste locals zullen nl bij hun familie slapen. Het grootste probleem van reizen tijdens de Ramadan is dat het soms moeilijk is om vervoer te krijgen. Als het jullie lukt om in Yogya te geraken - prima!

Mijn advies is om vanaf het vliegveld via de DAMRI Bus( 25.000 rph per pers) naar Bogor te gaan.
De botanische tuin is een aanrader.
Vervolgens naar Bandung om daar de Anklung te bekijken,
Niet naar de vulkaan daar wordt je afgezet.
Vervolgens naar Baturaden, een schitterend gebied om te wandelen en lekker koel( Hotel Rosenda) daarna naar Pangandaran( Green Canyon bezichtigen) en vervolgens met de bus naar Jogja te gaan. ( je kunt je ook met een minibusje laten vervoeren, kost wel wat meer)Vanaf Jogja kun je allerlei tripjes regelen en vervolgens kun je vanaf daar een trip naar Bali regelen.

Groetjes
Paul:chin: