In september ga ik samen met mijn vriendin 3 weken backpacken. Wij zijn 26 en 24 jaar oud.
Momenteel hebben we alleen nog een retourticket naar Jakarta geboekt.
Ik heb hier al heel wat berichten gelezen en omdat ik vaak goede adviezen lees ben ik benieuwd hoe jullie over onze reisplanning denken.
Het plan is om niet teveel vooraf vast te leggen zodat we eventueel nog kunnen besluiten ergens wat langer of korter te verblijven.
Dag 1 Vlucht vanuit Amsterdam
Dag 2 Aankomst in Jakarta
Dag 3 Trein naar Bandung
Dag 4 Trein naar Yogyakarta
Dag 5 Yogyakarta (Borobudur en Prambanan)
Dag 6 Yogyakarta
Dag 7 Tour Bromo en Iljen
Dag 8 Tour Bromo en Iljen
Dag 9 Aankomst Lovina (Bali)
Dag 10 Lovina
Dag 11 Lovina
Dag 12 Ubud
Dag 13 Ubud
Dag 14 Ubud
Dag 15 Ubud
Dag 16 Sidemen
Dag 17 Sidemen
Dag 18 Lombok
Dag 19 Lombok
Dag 20 Gili
Dag 21 Gili
Dag 22 terugreizen naar Jakarta en vertrek laat in de avond vanuit Jakarta
Dag 23 Aankomst in Amsterdam
Vragen die ik zelf al heb bij deze planning zijn:
Dag 3 en 4 kosten 2 dagen met de trein reizen. Wij willen dit doen omdat dit ons een mooie ervaring lijkt voornamelijk ook vanwege het mooie uitzicht. Is dit wel de moeite of zouden jullie in één dag via de noordelijke (volgens velen) minder mooie route reizen?
Hallo Rick, strakke planning, wij hebben er een paar jaar geleden een maand over gedaan, maar is wel haalbaar in 3 weken, zeker als je niet alles vastlegt.
Je optie ziet er ook goed uit ook qua prijs. Zelf zijn we toen in Yogyakarta geland en vanuit Denpasar teruggekeerd naar NL geeft ook wat meer tijd. Veel reisplezier
Over je vraag m.b.t. de trein de eerste paar dagen. Ik zou je aanraden om meteen vanaf het vliegveld een bus (bijv. Primajasa) of ‘travel’ (minibus, bijv. X-trans of Cititrans) naar Bandung te nemen. Dat kan vanaf de busterminal bij de luchthaven aan het einde van terminal 2 (voorbij arrivals van 2F). Dan heb je daarna twee nachten in Bandung en dus ook tijd om daar wat rond te kijken (je kan ook bijvoorbeeld naar de theeplantages en de hotsprings in Ciater, of naar de ‘witte krater’ van Ciwidey), en daarna heb je toch nog de ervaring van de treinreis. Met de bus van luchthaven Soekarno-Hatta bij Jakarta naar Bandung duurt gewoonlijk 2,5 tot 4 uur, op vrijdag vaak langer.
Verder zou je misschien Lombok en Gili kunnen omdraaien. Dan kan je op de laatste dag rechtstreeks van Lombok weer naar Jakarta vliegen, en daarmee bespaar je het nog weer terugreizen naar Bali (sowieso is het wat riskant om op je laatste dag nog de boot te nemen van Gili voordat je moet vliegen, je weet nooit of ze allemaal op tijd varen en voor je het weet mis je je vlucht).
Bedankt voor je reactie. Omdat we maar 3 weken de tijd hebben en toch veel willen zien hebben we best een strakke planning.
Heb je de Bromo en Iljen tour zelf ook vanaf Yogyakarta gemaakt en waar heb jij deze geboekt?
Ik had al een aantal handige tips van je gelezen onder de reis ideeën en vragen van anderen en hoopte stiekem al dat je ook op mijn bericht zou reageren.
Wat een super goede tip om dezelfde dag de bus naar Bandung te nemen! Omdat we vooral aan het kijken waren naar hoe we de mooie treinroute konden nemen kwamen we op de onhandige optie uit om 2 dagen de trein te pakken. In Bandung is er namelijk geen rechtstreekse verbinding en anders heb je laat op de dag de trein wanneer het bijna donker is. Op deze manier kunnen we inderdaad ook makkelijker wat in Bandung ondernemen. We landen op een zaterdag om 15:30 uur in Jakarta.
Ook het omdraaien van Lombok en Gili is een hele goede tip. Dit geeft in ieder geval een beter gevoel voor het halen van de terugvlucht. We vliegen pas om 00:20 uur terug (eigenlijk net op dag 23 dus) maar we willen natuurlijk wel op tijd op de luchthaven van Jakarta zijn. We hebben ons alleen nog niet zo verdiept in het vervoer tussen Sidemen en Lombok/Gili. Hier moeten we nog even wat meer informatie van opzoeken.
Zaterdagmiddag/-avond zal geen probleem zijn om van Jakarta airport met de bus naar Bandung te gaan. De bussen van Primajasa rijden tot middernacht elk half uur, de busjes van Cititrans en Xtrans minimaal 1x per uur tot 22:30. Primajasa komt in Bandung aan bij een busterminal in het zuiden van de stad, dus als je een hotel boekt in het centrum zijn die travel-busjes wellicht handiger.
Van Sidemen naar Gili kan je denk ik ter plekke een ticket voor een ‘fast boat’ kopen, en daar zit dan gewoonlijk het vervoer van je hotel naar de haven bij in. Anders ligt Sidemen sowieso niet ver van Padangbai (25 kilometer) dus het moet sowieso wel lukken.
Voor de vluchten Lombok-Jakarta: er zijn meer dan 10 dagelijkse rechtstreekse vluchten per dag op die route. Voor september zijn de prijzen nu rond de 50 euro per persoon.
Met deze informatie moet het helemaal goed komen om de bus naar Bandung te pakken.
Het hotel in Bandung boeken we vanuit Nederland al dus dan weten we dan ook welke bus we moeten hebben.
Voor de reis naar één van de Gili eilanden zag ik inderdaad Padangbai in je blog staan die je over reizen naar de Gili eilanden hebt geschreven.
Als we in Sidemen geen tickets kunnen vinden dan kunnen we ze in Padangbai zelf nog kopen.
Wij nemen aan dat je al in Indonesië bent geweest! Qua bezienswaardigheden is dit volgens mij de perfecte planning! Was dit dat ook?
Wij willen ook erg graag naar Indonesië maar we weten niet goed waar we moeten beginnen. We zagen deze planning en we dachten: deze nemen we over [emoji6]
Was deze planning ook realistisch en hoe was het in Indonesië?!
De planning is er n.a.v. de tips hier op het forum als volgt uit komen zien:
Dag 1 Vlucht vanuit Amsterdam
Dag 2 Aankomst in Jakarta en bus naar Bandung
Dag 3 Trein naar Yogyakarta
Dag 4 Yogyakarta
Dag 5 Yogyakarta
Dag 6 Tour Bromo en Iljen
Dag 7 Tour Bromo en Iljen (met blue fire)
Dag 8 Aankomst Lovina (Bali)
Dag 9 Lovina
Dag 10 Lovina
Dag 11 Ubud
Dag 12 Ubud
Dag 13 Ubud
Dag 14 Ubud
Dag 15 Sidemen
Dag 16 Sidemen
Dag 17 Gili air
Dag 18 Gili air
Dag 19 Gili air
Dag 20 Lombok
Dag 21 Lombok
Dag 22 Interne vlucht Lombok - Jakarta en vertrek laat in de avond Jakarta - Amsterdam
Dag 23 Aankomst in Amsterdam
Dit was onze eerste backpack ervaring en ondanks dat het een strakke planning is vonden wij het goed te doen. Wij hebben ervoor gekozen om bij aankomst de bus naar Bandung te nemen en de volgende ochtend de trein naar Yogyakarta (dit duurt ongeveer 8 uur). We hadden een mooi uitzicht op de rijstvelden maar toen ik de rijstvelden in Bali zag twijfelde ik of we van Jakarta naar Yogyakarta niet beter het vliegtuig hadden kunnen nemen.
Voor Lombok hadden wij niet echt een planning van wat we wilden doen of zien. We zijn in Sengigi verbleven en het plaatsje vonden we tegenvallen. Er lopen veel straatverkopers rond.
In Sidemen hadden we eigenlijk een dag langer willen blijven. Vooral omdat we daar (net buiten Sidemen) een uitstekende homestay hadden en het er niet toeristisch is. Een wereld van verschil t.o.v. Ubud dat heel erg toeristisch is.
Laat het even weten als je meer vragen hebt of tips wilt over het verblijf. Wij waren heel tevreden over ons verblijf in Yogyakarta en Sidemen.
Bedankt voor de snelle reactie, we zijn echt nog aan het bekijken wat we willen doen hoor, want we hebben nog geen idee welke plaatsen we willen zien en welke niet.
Is het ook makkelijk om van het ene eiland naar het andere eiland te gaan?!
Het lijkt ons ook erg gaaf om naar Komodo eiland te gaan om de Komodo Dragon te spotten.
We zitten te denken aan een reis tijd van ongeveer 2,5/3 weken. We willen deze week ons meer gaan verdiepen in deze reis en proberen om een planning te maken met wat we allemaal willen zien.
Als we wat meer informatie willen zullen we je berichten!
Ook wij zijn van plan in Indonesië te gaan backpacken. We hebben in juli vakantie en dit is hoogseizoen, dus misschien stellen we de reis nog uit naar volgend jaar (dan kunnen we in bijv. april, mei, juni of september). Dit schijnt goedkoper en minder druk te zijn. De route die we tot nu toe hebben komt erg overeen met die van jullie, vandaar dat ik reageer, alleen willen we ook graag naar Pangarandan op Java (voor het zien van the Green Canyon) en willen we graag naar Kuta en Tetebatu op Lombok. Ik heb een aantal vragen:
Vonden jullie het zien van Blue Fire de moeite waard? Lees hier wisselende verhalen over. Hebben jullie de tour makkelijk vanuit Yogya kunnen regelen? Nog tips hiervoor? Wij willen ook graag zowel Bromo als Ijen zien en dan met de boot naar Bali, waar we nog niet goed weten welke plaats de moeite waard is. (sowieso Ubud, maar willen eerst even ergens een dagje aan een mooi strand bijkomen van de vermoeiende tour).
Wat vonden jullie van Lovina in Bali? Wij twijfelen hierover…
Hoe zijn jullie van Sidemen naar Gili gereisd? kun je vanuit daar met de fastboat of moet je via Padangbai?
Heb je nog accommodatie tips? Ik lees hierboven dat je erg tevreden was over jullie verblijf in Sidemen en Yogyakarta.
Overige tips zijn ook altijd welkom, het wordt ook onze eerste backpack ervaring
Alvast bedankt voor je reactie!!