Alleen op reis in Egypte

Hallo

Ik ben aan het overwegen om half november een paar weekjes naar Egypte te gaan.

Hetgeen ik sowieso al wil doen is een kleine week duiken. Dat zal dus zijn in Hurgada, Marsa Alam, Sharm El-Sheikh of Dahab ofzo (Rode Zee). Misschien dat ik daar ook dagje kiten ga proberen (naar het schijnt populair in Hurgada)
Verder wil ik eventueel ook wel een paar dagen oudheid spul gaan bekijken (Cairo ofzo?), zolang ik maar niet met een gids een dag lang tussen enkel families en oudere toeristen moet zitten…
Ook een uitstap ofzo in de natuur (woestijn of iets anders?) met paard, quad, kameel, whatever mag gerust als het de moeite is, met dezelfde voorwaarde als hierboven…

Tot nu toe ben ik alleen naar Nieuw Zeeland geweest, waar je erg gemakkelijk backpackers leert kennen op de backpackers-bussen en jeugd hostels, en naar Thailand, waar alle hotels ook stampvol met backpackers zitten en je constant mensen leert kennen. In beide landen had ik ook gewoon de vlucht geboekt en alles ter plekke uitgezocht…

Ik vraag me af hoe dat in Egypte zit? Moet ik gewoon zo’n all-in-one vakantie boeken bij het juiste hotel / travelagency om in contact te komen met anderen (en dus niet heel de tijd tussen families en oudere toeristen te zitten)? Of moet ik gewoon de vlucht boeken en daar zelf uitzoeken welk ?jeugd hostel? het tofste lijkt of welke trip / duikorganisatie het best bij me past?

Ik kan me voorstellen dat er een verschil is tussen de toeristische duik plaatsen (waar misschien enkel all-in-one hotels bestaan?) en Cairo (waar je misschien een echte backpacker “community” hebt?).

In Cairo kan ik eventueel ook het appartement van een collega van me gebruiken (is wel aan de Oost rand van Cairo), maar ik vrees dat dat het ook weer wat moeilijk maakt om mensen te ontmoeten

Ook vraag ik me af hoeveel backpackers / alleen reizende jongeren er eigenlijk half november zijn?

Ook ivm eten vraag ik me af hoe het zit? Kan je gewoon iedere avond betaalbaar in een lokaal restaurantje wat gaan eten? Kom je daar andere jongeren / backpackers tegen? Of kan je best gewoon in je hotel blijven en daar wat eten?

Ik heb al eens gekeken bij travel agencies, maar vind daar toch niet direct formules die bij mij passen (meestal is het OF een feestvakantie OF een duikvakantie OF een kite vakantie OF een oude gebouwen vakantie etc, en ik wil juist een combinatie daarvan)

Alvast bedankt voor eventuele info!

Misschien vind je hier iets??

http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=45191

Je kunt het maken zoals je wilt. Er zijn genoeg reisorganisaties die kant en klare paketten verkopen en die op jongeren georiënteerd zijn, maar je kunt ook in je eentje, hoewel ik een gids zou adviseren. Nieuw Zeeland is in geen enkel opzicht met Egypte te vergelijken.
Om te beginnen maar even het praktische: Egypte is een Arabisch land, men spreekt en schrijft Arabisch, en het openbaar vervoer wordt in het Arabisch aangegeven.
Op toeristische plaatsen spreekt men Engels, maar buiten die gebieden zul je moeten zoeken naar iemand waarmee je kunt communiceren. Het openbaar vervoer is zonder meer goedkoop, maar de chauffeurs spreken geen Engels, de borden zijn niet in het Engels, enz.enz.
Je moet voordat je vertrekt uitzoeken waar je allemaal heen wil, en wat je daar wil doen,
daarna zoek je wat dat ongeveer gaat kosten, zodat je niet opgelicht wordt.
Je kunt eventueel zelf alles ter plekke regelen, in de toeristische plaatsen zijn genoeg reisbureau’s waar je excursies kunt boeken. Bereid je voor. Koop een Lonely Planet en lees wat je kunt verwachten!

Grappig; er staat er eentje bij waarbij je reisen naar Egypte kan boeken en die OPREISINEUROPA heet… :slight_smile:

haha, ja had ni echt tijd om ze goed te bekijken, maar heb eens indertijd een site gevonden van iemand dat geindividualiseerde reizen organiseerd in egypte, maar weet niet meer waar ik dat gevonden had…

Ja europese reizen in egypte… In egypte is alles mogelijk he haha :wink:

uhm, wij zijn deze zomer 15 dagen naar Egypte geweest en wij hebben er enorm van genoten.
Oorspronkelijk gingen we een all- in hotel boeken in HURGHADA omdat mijn vriend er enkele jaren geleden ook op reis was gegaan. En volgens hem was dat wel “te doen”.
Wat waren we blij dat we dat niet gedaan hebben!
Hurghada is druk, vol drukke toeristen (duitsers, russen!) echt niet leuk. Enorm opdringerig enzovoort.
Wij konden (via familie) een appartement huren in El Gouna.
El Gouna, life as it should be… nu begrijp ik waarom.
El Gouna is een kunstmatig aangelegde stad nog vollop in opbouw.
Het bevat een vijftal luxe resorts, waaronder MÖvenpick, Sheraton behoren…
Als huurder of eigenaar mag je trouwens ook gebruik maken van alle facilliteiten van de hotels :slight_smile: mits een kleine bijdrage . 5 euro voor een ganse dag aan het zwembad van Sheraton is geen geld hé :slight_smile:

Elk resort heeft zijn aanpalende appartementen en villa’s.
Bijna allemaal liggen ze aan lagunes, dus mét privé strand voor je voordeur.
Ons dochter van 5 was mee en op die manier hebben wij volledig ons zin kunnen doen.
Aan niets of niemand gebonden, zelf koken, gaan eten, whatever…
Die reis is ook niet duurder uitgevallen dan anders, maar we kregen wel een véél vrijer gevoel!

Ons appartement was gelegen nét buiten een resort, dus konden 's avonds genieten van op ons terras van de zonsondergang (in ondergoed :-)) in alle rust!

Als we ergens naartoe konden belden we een Tok tok die ons ter plaatse kwam halen (1 euro per trip, ongeacht naar waar)
de bank, de winkel, de bakker, die mannen fungeren ook als gids :slight_smile:

Wij hebben prachtige stranden gezien, verschillende koraalriffen bezocht, lekker gegeten chez Chantal (belgisch restaurant) enz…
Hebben een schitterende trip met The Ocean’s Diva gemaakt, een catamaran van franse makelij en amerikaanse crew. Dolfijnen, roggen, kleurige vissen, fenomenaal.
Kiten kan je ook in El Gouna, hoe rustig het ook leek in augustus, hoe druk het was in de verte met honderden kiters. Ik geloof dat dat Mirmar beach was, maar zeker ben ik het niet.
Als je wil kiten kan je perfect Zeytuna beach aandoen, kost je 5 euro voor een ganse dag en weinig kiters, plaats genoeg dus!

's Avonds konden we dan gaan chillen in de Moods. Heerlijk romantisch, warm, op het strand, cocktails, lounge muziek, echt zalig…

Je kan de haven bezoeken die lijkt op die van Saint- Tropez, met allemaal terrasjes en resto’s…
Elke vrijdag is er openlucht buffet en show, een aanrader!

Downtown is dan weer de place to be om te shoppen, wandelen, kaartjes te sturen enzo…

Kortom, El Gouna is voor ons een plek waar we zeker nog eens terug keren.
Velen heten El Gouna dan ook het Monaco van Egypte!
Gelijk hebben ze!

Wij hebben ook de villa gezien van Stijn Stijnen en wereldkampioen veldrijden! (kan op zijn naam niet komen)
Slecht zal het er dus niet zijn hé :slight_smile:

Ziek zijn we niet geweest, alleen bij terugkomst in België door een temperatuursverchil van maar liefst 30 graden op één dag.
Ter plekke flessenwater en bij darmkrampen antedia innemen. Wij hadden er daar in ieder geval geen last van!

Ter plekke iets gaan zoeken, backpacken lijkt me geen goed idee.
Die mentaliteit hebben ze er niet.
Hoe het in Cairo of Aswan zit, weet ik niet.
Ik had graag ook een stuk van de woestijn gezien, de tempels, de piramiden, maar omdat het allemaal zo ver is en we geen zin hadden in urenlange busritten en drummen, hebben we een strandvakantie genomen.

Ook voor die steden gaan we terug.
Maar dan doen we een cruise op de Nijl waarbij je het grootste deel van het noord- Egypte ziet met al zijn schatten, en reizen dan af naar de Rode Zee.

In ieder geval hoop ik dat je reis meevalt!
Egypte is een land dat ofwel tegenvalt ofwel volledig je ding is.

Mocht je geinteresseerd zijn, ik kan je een link doorsturen voor het huren van een kamer of appertement.:zon02:

je kan bijvoorbeeld zoeken naar hostels ik weet wel dat deze in cairo zitten maar in sharm weet ik niet. even googlen.
Als je wilt duiken raad ik jou dahab aan een uurtje rijden van sharm maar een stuk rustiger en niet de hectiek van de toeristen en sharm waar je denkt dat je op ibiza zit. Iig als ik daar ben heb ik niet het gevoel in het egypte te zitten wel als ik in dahab, neweiba en taba ben
Vanuit daar kan je ook een woestijntocht maken en genoeg andere exursies.

Vanuit daar kan je zelfstandig een boottochtje naar jordanie boeken of een taxi boeken en even naar israel gaan. Ook kan je naar cairo gaan je wordt misschien afgezet met de prijs maar de kosten zijn heel weinig en altijd wel iemand die jou plek aan kan wijzen.
Echter zijn er altijd mensen die kunnen helpen zeker als je in een duik tentenkamp zit.

http://www.seamore-travel.com/, http://www.seamore-travel.com/dahab/hotel-vlucht.html

hoi ik ben omar uit egypte ik kan met mij reisorganisaties je helpen voor heel egypte excursiss hotels www.tastravelegypt.com info [EMAIL=“diepoort@hotmail.com”]diepoort@hotmail.com

is een frans meisje die al 4 jaar in egypte werkt en woont, kan ook helpen met geindividualiseerde reizen en is ook zelf duikinstitutrice

Enorm bedankt voor alle tips!
Sommige dingen ervan moet ik nog verder uitzoeken, maar ik heb al wat nuttige tips gezien…

Ik heb gisteren heel de avond lang de Lonely Planet van Egypte zitten lezen (die van 2008 gedownload, maar denk dat ik die van 2010 ook nog wel ff ga kopen voor daar mee te sleuren).
De Lonely Planet heeft me enorm veel bij gebracht… (zoals iedere keer trouwens… volgende reis misschien maar eens beginnen met de Lonely Planet lezen voor vragen te stellen :p)

Zo heb ik gelezen dat Dahab, waar Camilla het ook over had, wellicht het beste past bij mijn verwachtingen.
Zo wordt het omgeschreven als een relaxed backpackers paradise, bijna vgl met Thailand op sommige vlakken (wat ongeveer exact is wat ik zoek :p)

De omgeving van Hurghada spreekt me op het 1e zicht wat minder aan (toch bedankt voor de super uitleg kimsophia), mede door het destructieve toerisme dat hier is gebeurd…

Mijn “high-level” plan voorlopig is het volgende:

• Chill backpackers hotel of tentenkamp ofzo zoeken in Dahab
  • Van daar uit een 4 of 5 tal dagen duiken (vooral in de omgeving van Dahab en ook enkele keren in Ras Mohammed National Park, wat naar het schijnt geen probleem is vanuit Dahab) Heb PADI Advanced trouwens
  • Uitstapje in de woestijn en / of die hoge berg beklimmen ofzo (en misschien dat kloostertje daar bekijken) Iets met quads of kamelen ofzo
  • Misschien dag uitstap naar Petra (vanuit Dahab heb ik dit gevonden voor 210 euro, weet niet of dat de moeite is voor 1 dag) of Cairo ofzo
  • Verder ben ik zeer vaag aan het overwegen om misschien een Kite Surf beginners cursus te gaan volgen (3 of 4 dagen) in de omgeving van Sharm El-Sheikh

Ik heb gelezen dat alles ter plekke regelen (backpacker-stylo) te doen is in Dahab, maar minder in toeristische gebieden zoals Sharm El-Sheikh en Hurgada. Dus waarschijnlijk kan ik best op voorhand iets all-in hotel achtig fixen in Sharm El-Sheikh.

Ivm het kite surfen vroeg ik me het volgende af:

• Ik weet dat het in november / december wat winderiger is dan anders. Is het dan nog te doen om een beginners cursus te doen?
  • Weet iemand misschien een leuk hotel vol met jongeren / kite surfers in (de buurt van) Sharm El-Sheikh?

Ik ga vanavond iig nog wat verder lezen.

Als iemand nog andere tips heeft mag je die ook altijd laten weten…

nogmaals bedankt!

Ik heb nog nooit kitesurfers gezien in Sharm… ook geen Dahab types trouwens. Het is een heel ander soort plaats. Misschien Dahab navragen, aan mensen die ook rondtrekken?
Veel plezier!

het is misschien niet echt Sharm El Sheikh, maar in Nabq had ik www.kitejunkies.com en http://www.colonawatersports.com gevonden

ben verder trouwens nog steeds alles aan het uitzoeken (laatste dagen was het beetje druk op het werk)

Kamelentrektocht, Gilf el Kebir, Siwafestival, Great Sand Sea, Ik zag zoveel anders spannends: Voor degenen die in februari weg kunnen: de Sahara per zeilfiets. Van Cairo naar Luxor, 1400 km, per zeilfiets. Alles bij saharatravel.nl

Ik ben 1,5 jaar geleden in Dahab geweest, is zeker een aanrader. Niet te druk, heel relaxte sfeer, niet te massaal, heerlijk om te duiken je kunt dan bijv ook naar The Blue Hole, The Bells of Ras Mohamed laatste is zeker een aanrader).
Heb toen geboekt via seeseatravel, is erg goed bevallen. Ook een NL man ter plaatse mocht je vragen/problemen hebben. Niet nodig gehad maar wel een prettig id, was heel gemoedelijk.

Marsa Alam is ook prima te doen (jaar geleden geweest), zeker niet massaal. En als je echt rust wilt is Marsa Nakari een aanrader. Tentenkamp, heel gemoedelijk en fijn duiken. Of je in MA kunt kiten weet ik niet zeker, ik geloof het wel. Kan het voor je navragen als je wilt, mijn vriend werkt als duikinstructeur in MA.

Safaga staat wel bekend om zijn kitesurfers. Half uur rijden ten zuiden van Hurghada. Ook daar kun je duiken maar zelf geen ervaring mee. Safaga is een dorp en een stuk minder toeristisch dan Hurghada (ben er 2 weken terug geweest :)).

Succes!

Bedankt voor alle tips!

Ik ben vandaag weer een paar uur aan surfen geweest en heb weer iets nieuws gevonden:
Dorms in Red Sea Relax / Dahab Dorms (http://www.red-sea-relax.com). Deze krijgen op tripadvisor zeer goede scores aangezien ze de faciliteiten van het hotel gebruiken (eten etc) en volledig gratis zijn als je er ook nog duikt.
Dorms lijken me, net zoals camps, ideaal voor backpackers te ontmoeten en als ik een dagje wat meer luxe nodig heb kan ik gewoon ff naar een normale kamer switchen…

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?

Hallo,

Ik zag dat je misschien een reisje wilde boeken voor 210 euro om vanuit Dahab een dagreis te maken naar Petra (Jordanie).
Ik heb deze reis wel gemaakt en het was een hele bijzondere ervaring, maar je moet er van houden. En één dag is genoeg, dan is het leuk en fascineren. Meerdere dagen zou ik persoonlijk niet volgehouden hebben.
Je kunt ook een reis maken vanuit Dahab naar Jeruzalem, ook die reis heb ik gemaakt (1e Kerstdag 2009 was ik er). Ook heel bijzonder en fascinerend en ook deze reis was 200/250 euro.

Mocht je hier vragen over hebben dan hoor ik het wel (over Dahab, Petra, Jeruzalem, Cairo).

Ik heb als alleenreizende hele goede ervaringen met INMO divers in Dahab. Ze hebben speciale kamers voor mensen die alleen reizen, en die vind ik absoluut hun geld waard. Je duikt in een groep, je komt vanzelf mensen tegen, en 's avonds ga je gezellig met een groepje eten langs de boulevaart. Eten in het hotel kan trouwens ook, het eten is goed en niet te duur, maar bij de ontelbare plekken buiten de deur is gewoon meer keus. Dat vind ik het grote voordeel van geen all-inclusive, je hebt meer vrijheid.

Wat Petra betreft: ik ben er anderhalve dag geweest tijdens een rondreis door Jordanie. Ik had er zo langer kunnen blijven, en het staat op m’n verlanglijstje om nog eens heen te gaan. Je hebt Petra zelf, je hebt Little Petra, uiteraard zijn er de verschillende structruren uit de rotsen gehakt, maar ook de natuur os bijzonder. Je loopt ergens een hoekje om en ineens ben je alleen, weg van die hordes touristen. Echt de moeite!

Dan verschillen wij hierin. Ik vond Petra zeker de moeite waard en heb eigenlijk ook alleen de stenen stad gezien waar de paard en wagen continue doorheen aan het racen waren (niets mis mee hoor). Het was een geweldige ervaring en ik zal het ook nooit vergeten! Ik heb zelf nog nooit van Little Petra gehoord eigenlijk, dat heb ik dan gemist.
Maar waar ik ben geweest is het fantastisch om het mee te maken en te bezichtigen, maar dat kan je geen twee dagen doen. Eén lange volle dag en je hebt het gezien is mijn mening, maar als je inderdaad ook nog andere plekken hebt in Petra en/of rondom Petra is het waarschijnlijk wel de moeite waard om langer te blijven.
Vraag voor jou: waar ben je eigenlijk allemaal geweest? Ik zie jou in bijna ieder forum reageren met eigen ervaringen en hoe vaak per jaar ga je op reis en hoe lang dan meestal?

@ Harold: zie www.ikreis.net voor waar ik geweest ben :wink: Al is de site niet helemaal compleet.

De duur van m’n vakanties verschilt nogal. Ik ben een aantal keer ‘lang’ weggeweest, maximaal een jaar, maar dat was ook voor stage en (vrijwilligers)werk en niet alleen om dingen te zien. Ik kan ook genieten van een weekendje kamperen in NL!