Alleen naar Bali

Hallo!

Ik ga in februari voor ongeveer 1.5 maand naar Bali toe. Maar ik vroeg me af of Bali een beetje te doen is in je eentje? Of zijn het allemaal families of stelletjes die en luxe vakantie in Bali vieren?

Ik kan misschien werken als vrijwilliger bij ‘soulsurfproject Bali’ maar heeft iemand misschien nog andere tips voor (vrijwilligers)werk mbt surfen bijvoorbeeld?

Alvast bedankt!

Ik zit meestal in mijn eentje op Bali en ik vermaak me er altijd prima. Het is niet moeilijk om mensen te leren kennen tijdens een tourtje (al is het soms wel lastig iets te vinden waar je bij aan kan schuiven), aan het strand, in een restaurantje of een van de vele barretjes. Mensen leren kennen in de disco is lastiger, omdat dat vrij massaal is.

Maar uit je bericht kan ik opmaken dat je surft? Ga gewoon naar Kuta Beach of Dreamland, huur een plank (of neem je eigen mee) en ga te water. De rest komt vanzelf.

Groet,

Jenny

Ok, thanks!

En ik reis waarschijnlijk via Jakarta, is het nog de moeite waard om daar een aantal dagen te blijven om ook Java een beetje te verkennen? Nog tips?

mijn man en ik hebben rondgereisd door Java ik vond Jakarta helemaal niets. Ik vond zelf Yogyakarta helemaal geweldig dus mocht je de tijd hebben zou ik daar naar toe gaan om de borobudur te zien is echt heel indrukwekkend als je daar op staat.
Je kunt zeer goedkoop vliegen van Java naar Bali of met de trein gaan ook zeer goed.

gr van Moira

Als oud bewoner van Jakarta zal ik mss niet objectief zijn , maar Jakarta moet je wel zien .
Ondanks dat het een uit de kluiten gegroeide dorp is , met s’middags bijna 11.000.000 mensen , en forensen .
Je komt niet als een buitenlandse toerist in Nederland als je niet in Amsterdam komt en de sfeer van Amsterdam “proeven”.

Ik weet niet of je ook van geschiedenis of cultuur houdt .
Je heb diverse museums , en uitgaan kan je ook in allerlei soorten manieren doen.Openbaarvervoer(transway) met airco is goed , heeft 5 of 6 route in Jakarta , kan je spotgoedkoop (2007=Rp.3500= een kwartje) van de ene punt naar de andere punt van de grote stad crossen.
En als je wil surfen , kan je naar de Carita Beach gaan , ongeveer 1,5 uur rijden van Jakarta , eventueel met openbaar vervoer.
Bij Noord Jakarta kan je mss ook surfen , dat weet ik niet zeker .
Je zou vanaf Jakarta de gewone toeristiche route volgen , die door de Nederlanders gedaan zijn .Jakarta-Bogor -Bandung -Pangandaran (surfen) en verder naar Yogyakarta.
Het is te doen met openbaarvervoer (trein en bus) en spotgoedkoop.
Je kan ook iets luxuezer reizen , met een travelauto , opgehaald en weggebracht van deur tot deur.Jakarta-Bandung , Bandung - Tasikmalaya( als je naar Pangandaran wil) en daarna naar Yogyakarta.
Van Jakarta t/m Yogyakarta kan je in ongeveer in 2 weken redelijk veel reiservaringen opdoen.

Hey, ik zit een beetje met hetzelfde dubio. Ik wil eind februari/begin maart naar Bali in m’n uppie. Wil eigenlijk een week strandhangen/surfen in Kuta (en daarna richting Jakarta).
Ben benieuwd waar jij wilt gaan surfen. En als je nog een leuke / goede surfschool weet hoor ik het graag, heb nog nooit gesurft namelijk. Ben benieuwd naar jouw plannen.

Je kan twee dingen doen… Of je gaat naar het strand, en daar huur je voor een paar rupiah een plank voor een uurtje ofzo. Een aardige manier om te kijken of je surfen wat vindt, het is goedkoop, en de eigenaar van je plank leert je graag een beetje bij. Wanneer je echter niet zo’n natuurtalent bent (zoals ik dus…) dan is succes niet verzekerd.

Een betere maar duurdere opie is om naar een officiele surfschool te gaan. Een voorbeeld daarvan is ProSurf, zij zijn een paar jaar geleden nog uitgeroepen tot beste surfschool van Bali en lessen via hen zijn via veel tourbureaus te boeken. Volgens mij hebben zij zelfs de garantie dat wanneer je niet binnen een dag op de plank kan staan, je een extra dag lessen voor niks krijgt :wink: Wanneer je de basis te pakken hebt, kun je voortstromen naar een vervolgcursus, of gewoon lekker zelfstandig oefenen. Want echt, surfplanken zijn overal te huur.

Succes! (Ikzelf heb het bij die ene keer gelaten, dus ik kan nog altijd niet surfen - helaas.)

Op www.surfholland.nl kun je bij het forum ook super veel informatie vinden over surfen in (oa.) Bali. Daar staan heel erg veel tips over surfspots en surfscholen.

wat leuk hier!
ik ga een maand naar bali! wie heeft er leuke spots voor mij??? ik ben ongeveer 3 weekjes alleen waarvan ik er 1 in het klooster wil zitten. Daarnaast wil ik alleen maar relaxen en leuke dingen doen…wie geeft mij tips?? en lijkt me leuk om een reismaatje te zoeken…maar ieder heeft natuurlijk zijn eigen plan. hoop van jullie te horen!!
gr Dayss

Klooster?

Bali heeft om precies te zijn 1 Budhistisch klooster, wat in het noorden van het eiland in de buurt van Banjar/Lovina (Buleleng) ligt. Het klooster is grappig om te zien, vooral ook als contract met de overwegend Hinduistische tempels, en vooral het correct vertalen van alle spreuken is een hele uitdaging.

Voor zover ik het weet is het echter niet mogelijk voor buitenlanders om hier een retraite te houden.

Hallo,

Ik ben via Hong Kong, waar ik een week verbleef naar Bali gereisd. Zit hier alweer een week en heb nog een week te gaan.
Ik reis ook alleen en dat bevalt me prima, maar misschien ook omdat ik hier wat mensen ken??
Voor surfen en andere watersport zaken is Sanur erg leuk. Is ook rustiger dan Kuta, 't is maar waar je belang aan hecht.
Heel veel plezier in elk geval!!!

Voor degene die een weekje in een klooster wil: Gewoon proberen hoor!!! Nee heb je en ja kan je krijgen!!!
Wel even je verhaal hier neerschrijven, want ik ben er erg benieuwd naar.

Groet,
Ans

Het Balinees Hinduisme kent geen kloostercultuur. Daardoor Bali heeft geen kloosters zoals Thailand waar je als buitenlander op retraite kan. Op het hele eiland is dus maar 1 klooster te vinden, en dat is het klooster waar ik hierboven naar verwees.

Er zijn wel verschillende meditatiecursussen te volgen, o.a. in Ubud, maar dat is dus geen klooster.

Als ik op Bali ben,bezoek ik vaak het noorden en kom meestal via allerlei sluiproutes weer uit in de buurt van dat klooster en kijk dan altijd weer even.En wat mij dan opvalt is dat er elk jaar opnieuw westerlingen zijn die er dagen,zo niet weken,verblijven. Dus wellicht is er toch een mogelijkheid om daar te verblijven?? Tenzij zij verblijven in de diverse hotels/homestay’s in de buurt natuurlijk…

Volgens mij kun je ook als westerling in het klooster verblijven of in ieder geval één of andere cursus volgen. In ieder geval dat vertelde een van de priesters/monniken van dat klooster. (oktober '08) Misschien alleen als je een woordje Indonesisch spreekt.

Je kan echt prima in je eentje vertoeven op Bali! Je maakt binnen no-time zo veel vrienden als je er een beetje voor open stelt. Makkelijkste is op Kuta beach! En voor surfen, kan je ook bij de surfdudes op het strand een lesje nemen voor max 100.000 rp per uur voor een plank en les. Voor een losse plank moet je max 40.000 rp betalen per uur!

Lieve mensen!

Heeft iemand al eens een taalcursus in Denpasar gevolgd?
Ik ben van plan om dit te gaan doen bij IALF in Denpasar en zoek een geschikt hotel of hostel in de buurt om te overnachten.
Wie weet iets?

:zon02:

x