Ik ga voor het eerst alleen op reis en voor het eerst met de rugzak op reis naar Bali eind mei. Ik ben erg veel aan het lezen, twijfel nog over vliegticket op Denpasar of Jakarta, maar neig ernaar om enkel Bali te doen omdat ik maar een 15 dagen ter plaatse kan zijn. (werk weet je wel)
Ik lees op het forum vn posts van mensen die met 2 of met familie reizen, er worden leuke en niet te dure hotels aangeboden, maar ik vraag me toch wel af of dit als je alleen reist zo ideaal is… ga ik als ik in dat soort hotels slaap wel voldoende andere backpackers tegenkomen of reizen die nog veel goedkoper? Bedoeling is toch ook wel om onderweg mensen te ontmoeten en/of aan te sluiten bij groepjes.
Wat raden jullie aan om op 15 dagen te zien? Heb ik tijd om Molok te doen? Hoeveel dagen heb ik daarvoor nodig? Ik zou me willen beperken tot zo’n 5 verschillende plaatsen, dus steeds een nacht of 3 ter plaatste blijven. Wat zijn dan de echte toppers die ik moet gezien hebben?
Ik ben vaak alleen op Bali geweest. Als het een beetje kan betaal ik niet meer dan 100,000 rp tot 150,000 rp voor een kamer. In augustus ben ik meer kwijt. Mensen ontmoeten kan prima bij het zwembad van een hotel, in een klein restaurant, in een barretje of op het strand. Naar de nightclubs ga ik niet.
Je kan je makkelijk 15 dagen op Bali vermaken, zeker als het een eerste reis is en je moet bijkomen van een jetlag. Een uitstapje naar Lombok of de Gili-eilanden is ook zo geregeld.
Leuke plekken om te blijven: ergens in het zuiden (bv. Kuta), een aantal dagen Ubud en omgeving, Lovina in het noorden, en iets in het oosten (Padangbai, Candidesa, Amed) of Lombok/Gili.
Heel erg bedankt Jenny, hier kan ik wat mee!
Het is best moeilijk (en een beetje angstaanjagend) als je zo’n reis nog nooit gemaakt hebt en ik verdrink letterlijk in de 4 reisgidsen die liggen heb en de info op het internet.
En dan heb ik het nog niet eens over wat ik eigenlijk in mijn bagage moet steken…schoenen, kleding? Ik heb tot nu alleen georganiseerde “luxe” reizen gemaakt, van het soort waar je met 5 paar schoenen vertrekt lol2
Oh dan zijn er nog de inentingen enzo… daar krijg ik ook zoveel dubbelzinnige info over…
Ik ga me dus eerst eens even concentreren op de plaatsen die jij me hebt doorgegeven en dan verder kijken. Als ik het goed begrijp,kan ik dus nog altijd ter plaatste kijken of ik al dan niet naar Lombok ga en moet ik dat niet van tevoren plannen. Heb ik goed begrepen dat dat ook als daguitstap kan?
Ik denk de eerste dagen te boeken bij 1 van de hotels die hier aangeraden worden bij Nederlanders, dan geef ik de eerste dagen wel wat meer uit aan een kamer, maar het lijkt me een goede start…
oh…dit lijkt waarschijnlijk een erg domme vraag ,maar heb ik een soort bergschoen nodig of zijn degelijke flipflops of sandalen genoeg?
Een echte trekking ga ik niet doen.
Ik zou niet in een dag op en neer gaan naar Lombok vanuit Bali. Dan ben je lang onderweg! Je kan er voor kiezen om slechts een nachtje te blijven, maar ik zou langer gaan (of helemaal niet, maar je moet niet racen).
Hier op dit forum staan heel veel tips voor een hotel voor de eerste nacht. Zelf beland ik meestal in AP inn of Persona Inn, Poppies Lane I in Kuta.
Ik had een meevaller op het werk ivm planning en ik ben nu echt 3 weken van huis, dus 18 dagen ter plaatse. Waarschijnlijk ga ik dan wel een paar nachtjes Lombok doen, het schijnt zo mooi te zijn.
De tickets zijn vandaag geboekt, tenminste al tot in Singapore, daarna met airasia verder. Ik zit nu alleen te twijfelen of ik met 2u overstaptijd daar genoeg heb… iemand daar een idee van? Anders is het echt 6 uur, da’s best lang.
De verbindingen van waar ik woon zijn echt niet zo evident ofwel héél erg lang onderweg (36uur) ofwel dure tickets (1200 euro)
Vergeet niet: je vliegt met verschillende maatschappijen. Je moet eerst in de rij staan voor je ‘visum’ (stempel in je paspoort) voor Singapore. Dan moet je je bagage ophalen. Dan door de douane. Lopen naar andere terminal, en opnieuw inchecken (minimaal 45 minuten voor vertrek!). Je tas weer afgeven, stempel dat je het land verlaat… Zelf als je nergens echt hoeft te wachten dan houd je al weinig tijd over, de loopafstanden in Singapore kunnen behoorlijk ver zijn.
Als je 6 uur moet wachten dan kun je je bagage ergens opslaan en (heel) even de stad ingaan.
Bedankt Jenny, mijn flatmate probeerde mij te overtuigen de tickets te boeken, die dacht dat 2 uur voldoende was… natuurlijk heeft hij niet bij dat visum gedoe stilgestaan… Ok, dan doe ik dus een mini-trip in Singapore :cheer:
Ook op het vliegveld van Singapore kun je de dag doorbrengen, shoppen etc.
Op de bovenste etage is een restaurant en een heerlijk zwembad, de tijd gaat vliegensvlug.
2 uur is te weinig liever een paar uur meer en er is WIFI overal.
een zwembad??? Echt??? Lol dat had ik nog nooit gehoord. Zoiets als een publiek zwembad ? Ik kan daar dus gewoon gaan baantjes trekken?(ik ben een echte verslaafde wat zwemmen aangaat, doe het elke dag, dus hier heb je me echt)
Maar goed, ik hoef me dus echt geen zorgen te maken om tijdverdrijf daar
Jenny, nog even een vraagje aan jou…
Ik denk dat ik idd de eerste nachten in Kuta ga boeken, heb de AP inn bekeken, die heeft een website.
Boek jij dit op voorhand of ga je er gewoon heen? En betaal je de prijs op internet of kan ik onderhandelen omdat de prijs vr 2 personen is op het net?
Belangrijker: ik zou om middernacht aankomen op Denpasar. Hun airporttransfer kost maar 120000rp, boek ik die dan ineens in of is het ook ok om een taxi te nemen op dat late uur?
De reis begint stillaan vorm te krijgen en ik heb enorm veel plezier aan de voorbereidingen. Ik vind erg veel info op dit forum, dus bedankt aan iedereen die dit mee helpt opbouwen. Ik heb zelf wel wat ervaring als mod op een forum en ik weet hoeveel tijd hier in kruipt, knap hoor!
Taxi zou ik zeker gewoon op het vliegveld regelen. Ik weet de meest recente prijs niet, maar vorig jaar was het 50.000 rp van het vliegveld naar Kuta. Gewoon een bonnetje (voucher) kopen op het vliegveld (naar buiten en dan aan de rechterkant).
Als je om 12 uur aankomt dan zou ik wel even reserveren/melden dat je komt. Er is een nachtportier (in elk hotel trouwens), maar vaak liggen die te slapen. Als ze weten dat je komt hoef je je minder bezwaard te voelen als je ze wakker maakt
Prijzen zijn vaak onderhandelbaar - maar niet in het hoogseizoen. Helaas zit ik vast aan het hoogseizoen…
Ik vlieg eind mei. Helemaal niets gepland, behalve de eerste nachten. Ik heb een aantal zaken die ik wil zien/doen, maar ik welke volgorde zie ik dan wel weer
Fijne reis!
Ik ben ook alleen op Bali geweest en dat is goed te doen. Heb me ook nooit onveilig gevoeld ofzo. Het is heel goed te doen en ontzettend leuk.
Van tevoren had ik een lijstje gemaakt met hotel/hostelgegevens wat me wel wat leek.
Ik had een Ind. telkaart (simpati of Kartu As) in m’n simlockvrije mobiel en daar belde ik de hotels gewoon 2 dgn. van te voren op. Wist ongeveer welke plaatsen ik heen wilde maar het stond niet exact vast. In de ene plaats vind je het immers leuker dan de andere.
Het is lekker om je 1e hotel al geboekt te hebben dan kan je immers een hotel-pickup vanaf het vliegveld vragen. vooral als je de 1e x op Bali bent is dit echt handig. Geef je koffer/backpack noooit af aan een kruier maar draag hem zelf.
Tussen de plaatsen had ik de perama shuttlebus als vervoer. Goedkoop en een hotel pick-up en drop off is elk 10.000 rp. extra dus heb je daar ook geen omkijken naar. http://www.peramatour.com/Daily-Bali-Lombok-Shuttle-Bus-Boat.html
je ontmoet daarbij ook veel andere mensen
Ze organiseren ook tours en ik ben met ze vanaf 5 dagen met de Hunting Komodo by Camera tour geweest vanaf Lombok langs div. eilanden. Dat was echt gaaf, een hoogtepunt van m’n reis. en mensen van over heel de wereld. wat primitief dat wel maar je leeft toch 5 dagen in sarong en zwemkleding. En het is een hele ervaring.
Ga je alleen naar Bali/Indonesië voor maar een beperkte tijd (2 weken of zo), dan zou ik zeker en vast op Denpasar vliegen… 2 nachtjes in Kuta blijven, en ondertussen kijken om een ticket te boeken voor de fast-boat naar Gili Trawangan (klein eilandje voor de kust van Lombok).
Jaaaaa… ik weet het, dit is ook een super toeristische plaats (net zoals Kuta), maar toch zo anders. Op 4 uur sta je van aan de deur van je hotel in Kuta op het strand van Gili T. Veel toeristen, maar geen brommerkers, auto’s,… enkel fietsers en paard en kar… kleurrijk, vrolijk,…
Een eiland waar je in 2 uur rond kan wandelen. Wandel je 400m weg van het ‘centrum’ (langs het strand), dan ben je al uit de grootste drukte.
Geloof me, als je alleen reist dan is dit de plaats waar je moet zijn. Het is onmogelijk om daar niet bevriend te raken met andere toeristen of locals!! DOEN